Street Fighter 5 - Release date, characters, trailer, beta
Variable System, cross-platform play, dlc characters en meer.
Na de eindeloze upgrades die Street Fighter 4 heeft gekregen, brengt Capcom nu dan een volwaardig vervolg op de lang lopende vechtserie uit: Street Fighter 5. Het is je vergeven als je de game aan de hand van de screenshots als een marginale update van Street Fighter 4 afdoet. Duik je namelijk wat dieper in de nieuwe systemen en langetermijnplannen van Capcom, dan wordt het al snel duidelijk dat je met een volledig nieuwe game te maken hebt.
Variable System
Elke Street Fighter door de jaren heen had een systeem dat die game uniek maakte. Nu vervangt het Variable System het Focus System uit Street Fighter 4 plaats voor. Dat geeft Street Fighter 5 en elk personage een eigen identiteit. Het systeem bestaat uit drie delen, die elk met de nieuwe V-Meter werken.
V-Skills zijn special moves die de V-Meter opvullen. Ze zijn eenvoudig uit te voeren door medium punch en medium kick tegelijkertijd in te drukken. Een V-Reversal blokkeert een move en last direct een tegenaanval in, wat wel ten koste van een blok uit de V-Meter gaat. Deze reversal is zelfs uit te voeren wanneer je 'stunned' bent. De V-Trigger kan alleen geactiveerd worden wanneer de meter helemaal vol is en gebruik je om het gevecht naar je hand te zetten.
Opvallend is dat elke V-Move uniek voor elk personage is. Ryu's V-Skill is bijvoorbeeld een parry, terwijl die van M. Bison een projectiel naar de tegenstander terugslaat. V-Triggers komen niet alleen in de vorm van aanvallen voor, maar ook in buffs die de kracht of snelheid van een personage verbeteren. Producer Yoshinori Ono heeft aangegeven dat het V-systeem bedoeld is om nieuwkomers op gelijke voet met veteranen te zetten. Dat moet blijken uit de eenvoudige uitvoer van de V-Moves en de kracht die je ervoor terug lijkt te krijgen.
Gameplay updates
Naast het Variable-systeem zijn er de nodige kleine aanpassingen aan de kern van deze Street Fighter-game. Zogenaamde Command Grabs die je voorheen uitvoerde door 360 graden met de stick te draaien, zijn nu aangepast naar een halve cirkel. Tap-aanvallen zoals Chun-Li's beroemde schopaanval zijn nu naar een beweging in een kwartcirkel veranderd.
Het blokkeren van moves geeft je chip damage, oftewel een fractie van de schade die je zonder te blocken oploopt. Je kunt er echter niet door verliezen tenzij de tegenstander een Super Move uitvoert. Chip damage wordt in de eerste instantie op je health bar in het wit aangeduid. Deze witte schade krijg je terug wanneer je aan je vijand weet te ontkomen, maar wordt echte schade als je onvoorzichtig bent.
Cross-platform play
Capcom heeft voor Street Fighter 5 cross-play tussen pc en PlayStation 4 mogelijk gemaakt. Hierdoor maakt het niet meer uit op welk systeem je vrienden besluiten te spelen. Om dat te faciliteren heeft Capcom een volledig nieuwe online netcode geschreven, gebaseerd op het bekende Good Game Peace Out (GGPO). Dit is dan ook de eerste keer dat cross-play in een Street Fighter-game mogelijk is. Aangezien beide platforms gebruik kunnen maken van controllers of fight-sticks verwacht Capcom geen oneerlijk voordeel voor beide partijen.
Capcom Fighters Network
Tezamen met de nieuwe netcode wordt ook het Capcom Fighters Network gelanceerd. In deze online hub kun je statistieken van spelers in de wereld bekijken. Je kunt iedereen als vriend of rivaal aanduiden en ze op de voet volgen. Via dit netwerk start je online matches en kun je replays inzien. Tenslotte vind je in deze hub alle patch notes en informatie over aankomende toernooien. Volgens Capcom zijn er nog meer functies, maar die zijn nog niet bekendgemaakt.
Characters
Van het zestienkoppige rooster zijn er vier personages geheel nieuw. Necalli is een agressieve wildebras, wiens vechtstijl op de goden van de Azteken is gebaseerd. Rashid gebruikt de krachten van de wind om zijn parkourachtige moves kracht bij te zetten. Laura gebruikt een variatie op Brazilliaanse jiujitsu die focust op grepen en schoppen, maar beheerst ook elektriciteit. Als laatste is er F.A.N.G., die met giftige aanvallen werkt. Hierdoor neemt de tegenstander constante schade terwijl F.A.N.G. met langeafstandsaanvallen uit de buurt blijft.
De volledige lijst met personages bij de lancering ziet er als volgt uit:
- Birdie
- Cammy
- Chun-Li
- Dhalsim
- F.A.N.G. (nieuw)
- Karin
- Ken
- Laura (nieuw)
- M. Bison
- Nash
- Necalli (nieuw)
- Rashid (nieuw)
- R. Mika
- Ryu
- Vega
- Zangief
Er zijn daarnaast zes personages aangekondigd die gefaseerd aan de game worden toegevoegd via downloadbare uitbreidingen. Dat zijn Alex, Guile, Ibuki, Urien, Juri en Balrog, elk bekend uit de voorgaande Street Fighter-games. Yoshinori Ono heeft laten weten dat er nog meer personages onderweg zijn.
Beta
De bètaperiode verliep niet geheel zonder slag of stoot. De eerste Street Fighter 5 bèta vond in juli plaats. Die kampte met connectieproblemen waardoor de testperiode na een kortstondige pauze verlengd werd. De tweede bèta had problemen met matchmaking waardoor het lang duurde voordat een match tot stand kwam. Capcom houdt nu geregeld interne stress tests om deze problemen beter te analyseren. De derde en laatste bèta was opgedeeld in segmenten, waarin de game geregeld offline werd gehaald voor serveronderhoud. Hiermee probeerde Capcom de ervaring zo stabiel mogelijk te houden.
Release, updates en DLC
Capcoms nieuwe aanpak is niet alleen duidelijk in dit nieuwe Street Fighter-deel, maar ook in hoe het bedrijf van plan is de game te ondersteunen. Allereerst is het belangrijk om te weten dat alle balans- en systeemupdates volledig gratis zijn. Daarnaast zijn nieuwe personages los als DLC aan te schaffen, waardoor je volgend jaar niet ineens verplicht wordt om een geüpdatete versie in de winkel te kopen. Ultra, Super, Turbo, Alpha, EX Plus of een combinatie daarvan zijn dus verleden tijd.
Je kunt personages op twee manieren aanschaffen. Door te vechten en dagelijkse uitdagingen te voltooien krijg je Fight Money. Door regelmatig te spelen en verschillende characters uit te proberen kun je genoeg Fight Money bij elkaar sparen om DLC-personages aan te schaffen. Volgens Capcom zijn de dagelijkse uitdagingen speciaal bedoeld voor diegenen met minder tijd en zijn vandaar ook een goede inkomstenbron. Wil je de personages echter direct ontgrendelen, moet je Zenny met echt geld kopen.
De releasedatum van Street Fighter 5 is 16 februari 2016. De fighting game komt dan exclusief voor de pc en PlayStation 4 uit. De systeemeisen voor de pc-versie van Street Fighter 5 zijn ook al bekend.