Skip to main content

Sunderfolk brengt tabletopgaming naar een nieuw publiek

Gooit de kaarten op tafel.

In 2020 werd Dreamhaven aangekondigd, een nieuwe uitgever met tot nu toe twee interne studio’s: Moonshot Games en Secret Door. Aan het hoofd van Dreamhaven staat Mike Morhaime, voormalig ceo en medeoprichter van Blizzard Entertainment. Samen met andere industrieveteranen wil hij games maken die ‘spelers op een bijzondere manier verbinden’. Als enige redacteur uit de Benelux kreeg ik de kans om met Dreamhavens eerste eigen game kennis te maken: Sunderfolk van ontwikkelaar Secret Door. Aan het hoofd van die studio staat Chris Sigaty, bekend van Blizzard-titels zoals Warcraft 3, Starcraft 2, Heroes of the Storm en Hearthstone. Maar wat is Sunderfolk precies en op welke creatieve manieren probeert de game mensen te verbinden?

Dat verbinden mag je vrij letterlijk nemen. Deze 'multiplayer turn-based tactical RPG' probeert zo goed als mogelijk een bordspel na te bootsen, maar neemt tegelijkertijd alle obstakels van zo’n bordspel weg. Zo wordt de steile leercurve die RPG-bordspellen met zich meebrengen verwijderd aangezien je geleidelijk kennismaakt met de mechanieken van de game. Daardoor zijn er geen dikke handleidingen die mensen al direct afgeschrikken. Andere voordelen zijn dat een digitale variant geen setuptijd kent en dat je echte tafel niet vol hoeft te staan.

Bekijk op YouTube

De gameplay voelt als een mix tussen Mario + Rabbids, Dungeons & Dragons en Jackbox. In Sunderfolk speel je met maximaal vier personen een campagne. Daarvoor hoeft trouwens slechts één iemand de game te kopen. Alle spelers scannen via een gratis app een QR-code op het hoofdscherm en nemen via hun smartphone deel. Op het hoofdscherm zie je het spelbord met alle vijanden, doelen en personages, terwijl je op je smartphone je eigen details en vaardigheden ziet en jouw acties uitvoert. Je smartphone is als het ware je controller.

Aan het begin van je beurt kies je een van de kaarten die je tijdens de game verzamelt. Die kaarten kun je iedere beurt gebruiken nadat je die vooraf hebt ingesteld. Elke kaart geeft toegang tot specifieke acties in een vaste volgorde. Zo kun je als ranger drie vakjes lopen, vervolgens een schot lossen, waarbij je één bonusschade doet als je minstens drie vakjes van de vijand staat. Naarmate de game vordert, speel je steeds sterkere kaarten vrij. Die gameplay bouwt langzaam op in moeilijkheid en lijkt daarbij voldoende uitdaging te bieden, zonder nodeloos complex te worden.

In Sunderfolk kies je uit zes beschikbare personages. Die hebben allemaal eigen vaardigheden en specialiteiten. Zo is er een ranger met pijl en boog en een pyromancer die vuurgerelateerde aanvallen gebruikt en zijn kracht kan verhogen door vlammen die vrijkomen bij zijn aanvallen op te pakken. Daarnaast is er een ninja, krachtige warrior, bard en een tovenaar. De zes personages in Sunderfolk lijken erg van elkaar te verschillen en vragen elk een andere strategie.

Sunderfolk kent diverse soorten missies. Zo maakte ik tijdens de previewsessie kennis met puzzelmissies waarin alle spelers samen een personage uit het speelveld moet duwen zonder die te laten ontsnappen. Daarnaast zijn er missies waarbij je vijanden moet verslaan en een vriend uit een kooi moet bevrijden door de kooi te slopen, of waarbij je voorwerpen terug moet vinden op het speelbord. De missies lijken afwisseling te bieden tussen vechten, puzzelen en exploratie.

Tussen die verschillende missies door kom je in een dorp waar je je personage kunt aanpassen. In de kledingwinkel speel je nieuwe uiterlijken vrij en wissel je van outfit. Op de markt kun je steeds nieuwe voorwerpen kopen om bijvoorbeeld vijanden te vertragen of extra schade toe te brengen. Verder kun je in het dorp je deck aanpassen voor zowel je personagekaarten met alle aanvallen en acties, als je deck met fate-kaarten. Het dorp lijkt de nodige diepgang te bieden met extra aanpassingsmogelijkheden voor alle personages.

Hiervoor benoemde ik al kort het 'fate deck' - een belangrijk element dat als het ware de taak van dobbelsteen op zich neemt en de gameplay wat willekeurigheid geeft. In je 'fate deck' zitten verplicht drie positieve, drie negatieve en vier neutrale kaarten. Tijdens een missie trek je na iedere aanval een willekeurige fate-kaart uit je deck. Die kaart zorgt er vervolgens voor dat je bijvoorbeeld +1 damage doet, maar kan er ook voor zorgen dat je juist -2 damage doet of een extra effect aan je vijand geeft. Tijdens de preview werd er al meermaals luid gejuicht wanneer een fate-kaart precies het gehoopte effect gaf. De fate-kaarten bepalen vrij letterlijk het lot van het gevecht en zorgen voor extra spanning en emotionele ontlading.

Bekijk op YouTube

De grafische stijl van Sunderfolk doet nog het meeste denken aan Skylanders met een duister randje. Een kleurrijke cartoonwereld wordt bewoond door dierlijke helden en vijanden. Daarnaast heeft ook het verhaal het humoristische randje dat je uit een game als Skylanders kent. De Engelstalige stem die de hele game bijeen praat zoals in Dungeons & Dragons is trouwens Anjali Bhimani, bekend als de stem van Symmetra uit Overwatch. Anjali Bhimani heeft de volledige Engelse versie ingesproken, inclusief de accentjes en andere stemmen van vijanden en andere personages.

Sunderfolk probeert veel verschillende elementen te combineren om zo een unieke ervaring te bieden, terwijl de game zo dicht mogelijk bij de tabletopervaring blijft. De zes unieke personages met eigen aanvalskaarten en de fate-kaarten lijken voor een immer dynamisch spelbord te zorgen dat steeds andere strategieën aanmoedigt. De keuze om je smartphone als controller te gebruiken, zorgt ervoor dat slechts één iemand de game nodig heeft en geeft je snel toegang tot belangrijke informatie en je kaartdecks. De game lijkt een creatieve 'co-op tactical RPG' te worden die je graag opstart wanneer je vrienden over de vloer hebt - of waarvoor je graag je scherm deelt via Discord. Sunderfolk lijkt goed op weg om mensen samen te brengen, zonder een enorme stapel boeken met regels en de bijbehorende rommel op je tafel.

Sunderfolk komt in 2025 uit voor pc, PlayStation 5, Switch en Xbox Series X/S.

Lees ook dit