Super Mario Maker gooit alle conventies overboord
Patrick leert opnieuw platformen tijdens een hands-on bij Nintendo.
De 'doe-het-zelf'-gamer met een console kan sinds kort op de Xbox One bij Project Spark terecht. Als eigenaar van een PlayStation-console kun je al enkele jaren met de LittleBigPlanet-serie je eigen levels bouwen. Nintendo bood hier tot nu toe geen alternatief voor. Dat verandert echter vanaf 11 september. Het bedrijf komt dan met zijn eigen 'doe-het-zelf'-game en zet hierbij meteen zijn grootste troef in: Super Mario!
In Super Mario Maker bouw je zelf Mario-levels en speel je die van anderen. In het beginscherm van de game kies je eerst wat je wil doen: '100 Mario Challenge', 'Courses' of 'Makers'. De eerste modus laat je 100 levels spelen waarvoor je dan maximaal 100 levens mag gebruiken. In het 'Makers'-menu kun je zoeken naar specifieke personen die levels bouwen in Super Mario Maker. De demo die ik speel, richt zich echter op het onderdeel 'Courses'.
In 'Courses' zie je verschillende levels die met Super Mario Maker zijn gemaakt. Deze kun je sorteren op 'populair', 'meeste sterren' en 'nieuw'. Bij elk level krijg je verder wat aanvullende informatie te zien. Zo is er een miniatuuroverzicht van het hele level en een slagingspercentage. Dat laatste geeft weer hoe vaak het betreffende level succesvol is uitgespeeld. Ook toont het de naam van de maker, net als de optie om opmerkingen van andere gamers over dit level te lezen. Je kunt het level ook opslaan om deze later zelf te bewerken. Ik kies echter voor de 'Play'-optie.
Als eerste speel ik het level 'Not Scary if You Keep Running'. In het begin zijn enkele witte blokken met muzieknoten geplaatst. Deze dienen in New Super Mario Bros U altijd als springplank voor Mario. Zonder er te veel bij na te denken spring ik van onderen tegen het tweede blok aan. Met mijn jarenlange Mariotraining verwacht ik niet dat dit iets oplevert. Tot mijn grote verbazing komen er echter meteen een paar megagrote spoken uit dit blok tevoorschijn. Dat had ik niet verwacht! Van schrik val ik enkele stappen verder de afgrond in en ben ik af. De toon is gezet.
Wanneer je trouwens af gaat, zie je allerlei kruisjes op het scherm. Deze kruisjes markeren de plekken waar andere spelers zijn gestorven. Ik zie gelukkig dat ik niet de enige ben die deze afgrond niet overleeft. Ook kun je kiezen of je reacties van andere spelers met betrekking tot dit level wil zien. Deze optie doet me een beetje denken aan de Souls-serie. Na enkele pogingen lukt het me nog steeds niet om dit level te halen. Ik kom te veel onverwachte of onoverbrugbare hindernissen op mijn pad tegen. Uiteindelijk vertelt de medewerker van Nintendo me de truc. Je kunt het hele level namelijk uitspelen door meteen vanaf de start naar rechts te blijven rennen. 'Not Scary if You Keep Running'; ik had het moeten weten. Dat ben ik niet van een Super Mario-game gewend!
Ik speel nog enkele andere levels. Ook hierin kom ik voortdurend onverwachte obstakels tegen. Zo vang ik een schildje met mijn hoofd op dat vervolgens als helm dient. Ik zie springveren die tegen andere hoger geplaatste springveren opbotsen die op hun beurt wéér tegen andere springveren botsen. Er zijn gigantisch grote Koopa Troopa's die mijn Mario de weg blokkeren. De moeilijkheidsgraad blijft ook enorm hoog. Het is geen toeval dat enkele van deze levels in de finale van het Nintendo World Championship zijn gebruikt. Heb je liever wat minder uitdaging, dan is dat trouwens ook mogelijk. Je kunt namelijk zelf kiezen wat de moeilijkheidsgraad is van de levels die je te zien krijgt.
Vervolgens is het tijd om zelf levels te bouwen. Dit gebeurt in de level-editor. Hiervoor gebruik je de touchscreen in de Wii U GamePad in combinatie met de stylus. Op de tv zie je ook wat je aan het bouwen bent zodat andere mensen mee kunnen kijken. Linksboven in het ontwerpscherm kies je welk thema je voor het level gebruikt: Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World of New Super Mario Bros U. Elk thema kent zijn eigen set bouwblokken die allemaal rechtstreeks uit de bijbehorende game komen. Het is niet mogelijk om deze thema's te combineren in één level dus je moet er ééntje kiezen.
Bovenin het scherm staat een menubalk waarin je de levelobjecten kiest die je gebruikt in jouw meesterwerk-in-aanbouw. Hier selecteer je bijvoorbeeld een blok waarna je deze direct met een tik van je stylus op de gewenste plek op het scherm in het level plaatst. Wil je er vervolgens wat kanonnen bijzetten, dan tik je het icoontje van het kanon aan om deze meteen in je level te plaatsen. Zo bouw je binnen enkele minuten al een heel level.
Links onderin het scherm zit een 'Play'-knop, waarmee je meteen met Mario het level kunt uittesten. Tijdens het spelen verandert de 'Play'-knop in een 'Edit'-knop. Hiermee keer je weer terug naar de bouwmodus. Handig hieraan is dat je jouw laatst gemaakte sprong uit de speelmodus nu nog transparant terug ziet op het scherm. Dat laat je op precies de juiste hoogte een platform plaatsen of exact de maximaal haalbare afstand tussen twee muurtjes gebruiken.
Heb je uiteindelijk het perfecte level gemaakt, dan kun je deze online met de wereld delen. Nintendo stelt hier wel één belangrijke voorwaarde aan. Je mag je creaties alleen delen nadat je deze eerst zelf hebt uitgespeeld. Dit voorkomt dat er levels beschikbaar komen die je niet kunt uitspelen, een functie die je ook kent uit de Pushmo-games. Je level krijgt bij het delen ook een unieke code mee. Geef je je vrienden deze code, dan kunnen ze snel jouw level vinden.
Tijdens de demonstratie speel ik levels die me met een nieuwe blik naar de 2D-platformgames van Mario laten kijken. Conventies worden steeds overboord gegooid. Waar ik zelf het liefst al die levels ga spelen, zijn enkele creatiever ingestelde collega's juist niet weg te slaan van de level-editor. Super Mario Maker lijkt voor ieder wat wils te bieden en geeft een spannende draai aan de bekende Mario-elementen.
Super Mario Maker is vanaf 11 september verkrijgbaar voor de Wii U.