Super Mario Maker review
Laat je innerlijke Bouw-ser los.
Nog voor de officiële launch barst Super Mario Maker online al van de verrassende levels. Zo laat eentje je verticaal bowlen met Buster Beetles, waarbij je probeert om de hoogste score te halen. Andere laten Mario volautomatisch door een wirwar van trampolines en kanonskogels bewegen. Ook kom je een level tegen waarbij Mario alleen de juiste weg kiest door razendsnel rekensommetjes op te lossen. Nintendo wilde het verrassingselement in de Super Mario-games benadrukken en dat is gelukt.
In Super Mario Maker bouw je je eigen Mario-levels. Om je eigen creatieve plannen uit te werken, gebruik je een level-editor die erg intuïtief werkt. Dit komt doordat de game optimaal gebruikmaakt van de GamePad. Je sleept de verschillende power-ups en Koopa's rechtstreeks vanuit het bouwmenu je level in. Vervolgens schakel je naar de speelmodus om te testen of alles in praktijk wel zo werkt als je had bedacht. Dit kost slechts seconden.
Nintendo staat nu wel voor een nieuw probleem. Hoe kan het bedrijf de kwaliteit van de levels garanderen? Veruit het grootste deel van deze levels wordt pas na de lancering door andere spelers gemaakt. Nintendo heeft daarom een aantal maatregelen genomen die ervoor moeten zorgen dat de online levels van een zo hoog mogelijk niveau zijn.
Zo probeert Super Mario Maker je op te leiden tot een ware level-ontwerper. Je roept snel een uitgebreide interactieve handleiding op waarin professionele Super Mario-designers ook adviezen geven. Een meegeleverd artbook vol ideeën dient als inspiratiebron en er zijn filmpjes beschikbaar met extra uitleg. Nintendo heeft verder ongeveer vijftig sample courses bijgesloten die steeds één of meerdere spelelementen benadrukken. Deze kun je in de game hergebruiken en naar je eigen wensen aanpassen.
Doordat de game je zowel levels laat spelen als bouwen, kijk je ook met een andere blik naar de courses die je zelf speelt. Het blijkt bijvoorbeeld erg makkelijk om een heel moeilijk Super Mario-level te bouwen. Combineer een verscheidenheid aan vijanden en spelelementen, zorg voor enkele lastige maar net haalbare hindernissen en je extra moeilijke level is klaar.
Al snel ontdek je echter dat je zelf je level wel kunt uitspelen, maar dat vrijwel alle andere spelers vroegtijdig afhaken. Ze merken je te goed verborgen looproute niet op. Die leuke combinatie van vijanden die je in je level plaatste, wordt amper bereikt doordat spelers al afhaken bij die reeks moeilijke sprongen eerder in je level. Andere spelers hebben op die manier geen plezier. Het is de kunst deze elementen zo te combineren dat andere gamers je level niet alleen uitdagend vinden, maar ook leuk.
Ook hierbij helpt Super Mario Maker je weer. Nintendo leert je dat de beste levels maar een beperkte hoeveelheid hindernissen gebruiken. Doordat de game je geleidelijk meer gereedschappen geeft, wil men voorkomen dat de tool te overweldigend is zodra je met de game begint. Zo leer je elk stuk gereedschap ook echt kennen. Dit alles draagt bij aan de kwaliteit van de levels die je maakt. In de praktijk betekent dit wel dat je erg lang moet wachten voordat nieuwe tools beschikbaar komen. Pas na negen dagen kun je alles uit de editor halen wat erin zit - het wijzigen van de systeemklok heeft hierop geen invloed. Als je snel leert, moet je erg geduldig zijn.
De totale toolset is omvangrijk. Bovendien kun je veel tools ook nog met elkaar combineren. Zo geef je bijvoorbeeld Bowser in de level-editor een paddestoel waardoor hij gigantisch groot wordt. Toch zijn niet niet al je ideeën naar Super Mario-levels te vertalen. Er ontbreken namelijk ook enkele zaken die je met Mario associeert. Wil je een level in de woestijn maken? De game levert die achtergrond niet. Wil je Mario van heuvels af laten glijden? Ook dat kan niet omdat de bouwblokken voor het maken van heuvels ontbreken. Downloadbare uitbreidingen liggen hier op de loer.
Super Mario Maker komt het beste tot zijn recht wanneer je online gaat. Daar speel je namelijk al die levels van je medegamers. Ook online heeft Nintendo een aantal maatregelen genomen om de kwaliteit van de gepubliceerde levels te garanderen. Zo kun je alleen levels uploaden die je eerst zelf uitspeelt. Verder mag je in het begin slechts maximaal tien levels beschikbaar stellen. Belonen andere spelers je levels vervolgens met sterren, dan vertaalt dit zich in medailles. Heb je een bepaald aantal medailles, dan mag je meer levels uploaden. Bovendien zijn levels die geen sterren krijgen op termijn niet meer beschikbaar voor andere spelers.
Om de levels beter zichtbaar te maken, bestaat de 100 Mario Challenge. Hierin krijg je honderd levens waarmee je 'een wereld' van acht of zestien levels moet voltooien, afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad. Doordat Super Mario Maker deze levels willekeurig bij elkaar plaatst, zijn er altijd anderen die jouw levels spelen. De moeilijkheidsgraad wordt hierbij bepaald door het slagingspercentage van de levels. Het expert-niveau is in elk geval voor de echte masochisten. Als je liever Mario-levels speelt dan zelf bouwt, dan spendeer je het gros van je tijd in deze oneindige modus.
Super Mario Maker laat je met gemak de meest verrassende Super Mario-levels maken. De intuïtieve level-editor en de schat aan aanvullende informatie ondersteunen je hierbij. Hoewel je de eerste dagen nog niet alle mogelijkheden kunt gebruiken en sommige traditionele Super Mario-bouwstenen ontbreken, blijven de mogelijkheden talrijk. Een snelle blik op de reeds gebouwde levels bevestigt dit. Super Mario Maker blijft je steeds verrassen en biedt je een vrijwel oneindige bron van speelplezier. Daardoor is de game een essentiële ervaring.
Super Mario Maker is vanaf 11 september verkrijgbaar voor de Wii U.