Skip to main content

Sword Art Online: Fatal Bullet gordt het zwaard aan

“To become someone you have to pay a price.”

Wie ook maar een beetje anime kijkt, heeft ongetwijfeld al van Sword Art Online gehoord. In de serie van mangaka Reki Kawahara duikt hoofdpersonage Kirito in de virtuele spelwereld Sword Art Online, waar hij en zijn medespelers vast komen te zitten. De nachtmerrie van iedere gamer, maar een recept voor iedere gameontwikkelaar. Met Sword Art Online: Fatal Bullet doet ontwikkelaar Dimps een poging om een game met Kirito neer te zetten.

Zoals de subtitel verraadt, heeft Fatal Bullet weinig te maken met de originele virtuele wereld uit Sword Art Online. In plaats daarvan verken je Gun Gale Online, waar magie en zwaarden zijn ingeruild voor geweren en laserzwaarden. Je wordt een typische post-apocalyptische wereld met verlaten steden en stoffige woestijnen voorgeschoteld, terwijl je je een weg door moordlustige robots baant. Het is net even iets anders dan een fantasievol koninkrijk.

Bekijk op YouTube

Elk personage heeft andere wapens en vaardigheden, waardoor je de game volgens Dimps keer op keer anders speelt. Met Kirito kies je voor de directe aanpak en het gezoem van zijn laserzwaard, terwijl je met Sinon lange afstanden overbrugt dankzij haar scherpschuttersgeweer. Op papier klinkt dat niet verkeerd, maar in de praktijk kiest Dimps voor een eigenaardige mix van genres.

Sword Art Online Fatal Bullet is namelijk een third-person shooter met RPG-elementen en lijkt daardoor last te hebben van een identiteitscrisis. De speelsessie met Sinon eindigde met een nare nasmaak, omdat de wapens geen goede indruk achterlieten. Het richten werkt onbeholpen, waardoor het neerschieten van vijanden eerder tot frustratie dan genot leidt. Dat de game dan ook nog moeite met de Unreal Engine heeft, gooit helemaal roet in het eten.

Het is te merken dat Sword Art Online: Fatal Bullet een ander type game wil zijn, want de zwaardgevechten met Kirito zijn een stuk spectaculairder en herinneren aan eerdere segmenten uit de anime. Je zoeft door de levels heen en gebruikt het nieuwe UFG-systeem, waardoor je met een grijphaak gemakkelijker door omgevingen beweegt en vijanden uit de lucht trekt. Ook het inzetten van diverse aanvallen voelt met Kirito vooralsnog beter aan dan het schietgerei van de andere personages.

Naast de singleplayer campaign heeft de game ook een online modus waarin twee teams van vier spelers het tegen elkaar opnemen. Daarnaast is er een co-op-modus waarin je met drie andere spelers je magazijnen tegen diverse futuristische eindbazen leegt. Volgens Dimps komen die gewoon uit de singleplayermodus, dus het is niet helemaal een nieuwe uitdaging.

Tijdens de hands-on sessie werd dan wel een vroege demo gepresenteerd, maar vooralsnog lijkt de game last te hebben van verkeerde ontwerpkeuzes. Dat zie je vooral terug in de onwennige gameplay met de geweren. Het is dan ook de vraag of Dimps over genoeg ervaring beschikt om Sword Art Online Fatal Bullet tot een succes te maken, want zoals het er nu voor staat, staat de identiteitscrisis voornamelijk in de weg. Dat zou zonde zijn, aangezien Sword Art Online als bronmateriaal heel interessant is.

Sword Art Online Fatal Bullet komt begin 2018 uit op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees ook dit