Syberia 3 is een moderne nostalgietrip
Twaalf jaar na datum.
Maar liefst twaalf jaar. Zo lang is het al geleden dat Kate Walker haar vriend Hans en zijn mammoet uitzwaaide aan het einde van Syberia 2. Het leek er lange tijd op dat die cliffhanger nooit opgelost zou raken. Tot nu dus, want eerder dit jaar werd uit het niets Syberia 3 aangekondigd. Tijdens Gamescom 2016 kregen we een uitgebreide indruk van hoe de Belgische striptekenaar Benoît Sokal samen met ontwikkelaar Microïds de serie wil verderzetten.
Deel drie maakt aan het begin even een sprongetje in de tijd. Kate drijft in een gammel bootje over het ijskoude water van Syberia en wordt net op het nippertje door een karavaan Youkol gered. Ze beslist om het nomadenvolk te helpen een kudde sneeuwstruisvogels in hun jaarlijkse trek te volgen en zo zelf aan een oude vijand te ontsnappen.
Tijdens de demo valt meteen op hoe trouw Syberia 3 blijft aan de formule die de eerste twee games zo'n succes maakte. Het is in hart en nieren een klassieke adventure game. Neem bijvoorbeeld de eerste puzzel: meteen na haar ontwaken ontdekt Kate dat ze vastzit in een kamer. Om daar uit te ontsnappen, moet ze op een bel drukken. Die is echter stuk, maar er zijn enkele schroeven die je kunt losvijzen. Op de tafel ligt een mes waarmee je de bel opent. Binnenin vind je een mechanisme dat je niet begrijpt. En opnieuw zoek je een hint of voorwerp in de omgeving om je te helpen. Kortom, het is de klassieke adventure game formule die sinds jaar en dag zijn strepen heeft verdiend en nog altijd werkt.
Die trouw aan het verleden wil echter niet zeggen dat Syberia 3 een ouderwetse game is. Voorwerpen worden bijvoorbeeld slim in twee verschillende inventarissen geplaatst: een voor items die je in de omgeving nodig hebt en een voor documenten die je doorheen heel de game kunt raadplegen. Daarnaast kies je tussen directe controle over Kate of ouderwets wijzen en klikken. "We willen trouw blijven aan de feel van de oude games, maar gebruiksgemak komt op de eerste plaats," aldus de ontwikkelaar.
Die modernisering valt ook visueel op. Met dank aan de Unity-engine komt Sokals fantasie mooi tot zijn recht. Personages zijn gedetailleerd ontworpen en bewegen natuurlijk, maar het zijn vooral de omgevingen die een goede eerste indruk maken. Het hoogtepunt van de demo is de marktplaats van de Youkol. Die drukke plaats vol exotische kruiden, warme kleuren en wollige dieren nodigt uit om te verkennen.
En dat kan ook, want volgens de ontwikkelaar zelf draait Syberia 3 niet alleen om het verhaal en de puzzels, maar ook om immersie en jezelf in de wereld verliezen. Hoewel alle plaatsen vanuit een vaste camera worden weergegeven, kun je scènes van dichtbij bekijken. Zo aait Kate in de marktplaats liefkozend een struisvogel wanneer je dichtbij komt. Op die manier verneem je de achtergrond van die dieren en hun belang voor de nomaden. De marktkramers bieden op hun beurt conversatieopties die de wereld verder verdiepen of je hints geven om puzzels op te lossen.
Syberia 3 belooft dus alles in huis te hebben om fans van de oude games gelukkig te stemmen en nieuwe spelers te overtuigen. Een throwback naar de hoogdagen van de adventure games, maar dan in een modern jasje.
Syberia 3 is vanaf 1 december verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.