Sony herbouwt PSN
Netwerk reeds zes dagen offline
Voor de zesde dag op rij kon gisteren niet online worden gespeeld op de PS3. Dat is het gevolg van Sony's beslissing om het PlayStation Network tijdelijk uit te schakelen nadat een externe aanval de servers in gevaar bracht.
Wat die externe aanval precies inhield maakte Sony niet bekend. De hackersgroep Anonymous, die in de dagen voor de PSN-crash verschillende aanvallen tegen Sony richtte, heeft naar eigen zeggen niets te maken met het voorval.
Hoe dan ook, Sony zet alles in het werk te stellen om alles zo snel mogelijk weer online te krijgen. Helaas voegt het bedrijf er wel aan toe dat het heeft beslist het hele systeem te herbouwen. Dat is een tijdrovend proces, waarvan bovendien moeilijk in te schatten is hoe lang het zal duren. Patrick Seybold van Sony Computer Entertainment America (SCEA) zegt in een mededeling dan ook geen tijdskader te hebben voor het online komen van PSN.
Dat Sony prefereert eerst het systeem te hercoderen vooraleer PSN weer online te zetten wijst misschien op de ernst van de situatie. Ook het feit dat Sony bij de aanval besliste om heel het netwerk offline te halen is een bewijs in die richting. Eén bron met connecties bij SCEE meldt dat het om een dubbele aanval ging. De ene beschadigde de PSN servers, terwijl een andere gerichte aanval de servers met accountinformatie binnendrong. Daarbij zouden admin accounts zijn gekraakt.
Ook voor de gamepublishers is de downtime van het PSN een slechte zaak. Vooral games die de laatste dagen zijn verschenen (Portal 2, SOCOM 4, OF: Red River, ...) worden nu uiteraard gevoelig minder online gespeeld, waardoor mond-tot-mond reclame enkel de singleplayer kan aanprijzen.
Waarschijnlijk worden we als alles opgelost is gebrieft over de problemen, maar tot dan kunnen we enkel speculeren over de oorzaak ervan. En zullen we ons bezig moeten houden met singleplayer games.