Skip to main content

Tearaway Unfolded benut de PS4-controller op unieke wijze

Hoe port je een game die leunt op unieke PlayStation Vita-functies?

In de schattige platformer Tearaway bestuur je Iota (of vrouwelijke variant Atoi), een postbezorger die jou een brief wil overhandigen. Op weg naar jou reist Iota door een wereld die volledig uit papier bestaat. Omdat jij de wereld in je goddelijke handen hebt, help jij de wereld vormgeven. Als je je vinger op de achterzijde van de PlayStation Vita legt, zie je op het scherm je vinger door de grond in de game verschijnen. Op een ander momenten gebruik je de camera om een hert een ander vachtpatroon te geven of je gezicht in de zon te zien.

Tearaway omarmt dus vrijwel elke PlayStation Vita-functie met liefde. Dankzij de fysieke betrokkenheid bij de game met behulp van de handhelds unieke functionaliteiten zuigt Tearaway je letterlijk de gamewereld in. Volgende maand komt een PlayStation 4-versie uit: Tearaway Unfolded. Maar hoe vertaal je een game die op unieke functies leunt naar een ander platform? Of simpel gezegd: kan Tearaway Unfolded jou je PlayStation 4 inzuigen?

Bekijk op YouTube

De ontwikkelaar zelf denkt van wel. Gezien de PlayStation 4 en DualShock 4-controller enkele PlayStation Vita-functies missen, erkent Media Molecule de onmogelijkheid van een regelrechte overzetting. "Maar wij zijn niet het slag volk dat zich door zoiets als 'onmogelijk' laat tegenhouden," aldus de studio.

Tearaway Unfolded is rond de DualShock 4 opgebouwd. Waar je op de PlayStation Vita de gamewereld letterlijk in je hand(held) houdt, biedt de DualShock 4 je nu fysieke toegang tot de gamewereld. Met de touchpad bepaal je bijvoorbeeld de windrichting. Verschillende puzzels en platformsecties gebruiken dit mechanisme.

Tijdens een andere puzzel schijn je licht met je controller om vijanden aan te trekken. Zodra je ze allemaal bijeen hebt gelokt, strik je je val met een tik op de touchpad. Tevens gebruik je de DualShock om papierfrommels de gamewereld in te gooien. Naast een leuke wisselwerking tussen Iota en jezelf, zet je er ook vergelegen schakelaars mee om.

Door de DualShock 4 op zo'n manier te gebruiken, koppelt Media Molecule jou aan de gamewereld in de televisie. Hoewel je je scherm dus niet aanraakt, ontstaat toch fysieke interactie tussen jou en de game.. Precies zoals Tearaway ook had.

Omdat de PlayStation 4 over krachtigere hardware beschikt dan de PlayStation Vita, heeft Media Molecule veel meer grafische mogelijkheden. De studio presenteert de overzetting met een resolutie van 1080p en streeft 60 frames per seconde na. In Tearaway Unfolded loop je door grotere gebieden met een horizon die verder reikt dan op de handheld. Dankzij opnieuw gecreëerde en toegevoegde flora en fauna sta je met een veel vollere, mooiere en levendigere wereld in contact.

Wie het origineel kent, hoeft geen herhalingsoefening te verwachten. Met de DualShock 4-controller als middelpunt, de uitgebreide verhaallijn en de grafische verbeteringen voegt Media Molecule op het eerste oog genoeg veranderingen toe. Het paradepaardje van de PlayStation Vita lijkt een goed tweede onderkomen op de PlayStation 4 te vinden.

Tearaway Unfolded komt 8 september uit op de PlayStation 4.

Lees ook dit