Tekken 6
Doet dingen die je niet van Tekken verwacht.
De Tekken-reeks loopt al een flinke tijd mee in de gamesindustrie. De franchise heeft al heel wat platformen gezien, van de eerste PlayStation tot de PSP. Nu komt de fighter voor het eerst ook naar de Xbox 360. Wij mochten de game bekijken tijdens de GamesCom, en waren een beetje verrast.
Niet op een goede manier, overigens. We kregen één gamemodus te zien die de developer eruit lichtte omdat hij compleet nieuw is. Tekken 6 is al een tijdje uit in de Japanse arcadehallen, en Namco doet er alles aan om de game net zo populair te maken op de consoles.
Hetgeen dat wij te zien kregen was een soort uitgebreide verhaalmodus, Scenario Mode genaamd. Eenzelfde soort modus zat ook al in voorgaande delen, maar deze keer breidt developer Namco het allemaal uit. Het idee achter de Scenario Mode is dat je een soort verhaal doorloopt. Hoe verder je komt, hoe meer personages, plaatsen en mogelijkheden je vrijspeelt.
Hier liepen we echter meteen tegen een probleem op. Het speelt namelijk een beetje als de good ol' Double Dragon games. Je krijgt een lading vijanden op je scherm en je moet ze gewoon allemaal naar de eeuwige jachtvelden sturen. En alhoewel dit er best redelijk uitzag, hadden we niet het gevoel dat we naar een Tekken-game aan het kijken waren.
Ook de camera wilde vaak niet echt meewerken, wat er veel te vaak voor zorgde dat we geen idee hadden waar we moesten kijken. Maar de grootste tegenvaller was toch wel een toevoeging die werkelijk niets met Tekken te maken had. Net zoals in Double Dragon kun je namelijk wapens gebruiken om mee te vechten. Dit gaat van grote ijzeren staven tot vlammenwerpers. Er zit zelfs een gatling gun in het spel! Hierdoor begon de game veel meer te lijken op een third person actiegame dan op de fighter die Tekken toch eigenlijk zou moeten zijn.
Het aantal mogelijke plaatsen dat je vrij kon spelen was gigantisch groot en we geloven ook best dat het verhaal leuk zal zijn om te volgen, maar we hadden tijdens de presentatie geen enkel moment het idee dat we daadwerkelijk naar een Tekken-spel aan het kijken waren.
We willen geen acht vijanden op een scherm die we met wapens moeten verslaan. Daarvoor hebben we Ninja Gaiden, God of War en binnenkort Dante's Inferno. Wij willen twee personen die in een ring staan en elkaar helemaal de verdoemenis inmeppen. Gelukkig is de Scenario Mode dan ook niet het enige wat je kan doen in Tekkn 6.
Qua gameplay zijn er wel wat extra mogelijkheden toegevoegd aan Tekken 6 die de game naar het volgende niveau moeten tillen. Ten eerste de zogenaamde Enraged Mode. Stel, je bent keihard aan het verliezen. Nu heb je twee opties: je gooit je controller uit woede het raam uit of je vecht door tot het bittere eind. Mocht je kiezen voor de tweede optie, dan is er goed nieuws.
Door de toevoeging van Enraged kan een gevecht dat je in eerste instantie aan het verliezen was, helemaal omslaan. Doordat je nog maar een kleine beetje levenskracht overhebt zal Enraged in werking worden gesteld. Jouw aanvallen zullen veel meer schade doen dan ze normaal gesproken zouden doen, simpelweg omdat je zo boos bent dat je aan het verliezen bent. Hierdoor is het mogelijk om met een paar goed uitgevoerde combo's het gevecht toch nog in jouw voordeel te beslechten.
De tweede belangrijke toevoeging is het zogenaamde Bound System. Nee, dit heeft niets te maken met perverse SM-fantasieën, maar met het op en naar laten stuiteren van je tegenstander. Iedereen die vaker dan eens een fighter gespeeld heeft, weet dat combo's van levensbelang zijn wanneer je het langer dan een halve minuut in de ring wil uithouden. Het Bound System stelt je in staat om vijanden de lucht in de schoppen of slaan en hem daarna in de lucht weer keihard naar beneden te knallen. Doe je dit hard genoeg, dan zal hij weer terug omhoog stuiteren waardoor je je combo nog langer door kan laten gaan.
Ook zijn deze keer omgevingen (muren, vloeren) te vernietigen, waardoor een aantal nieuwe speelruimtes beschikbaar worden. We kenden dit al van bijvoorbeeld Dead or Alive, maar het is een nieuwe toevoeging aan het Tekken-universum.
Er zitten in Tekken 6 maar liefst 40 personages waarmee je kan spelen. Ook de grote robot NANCY die een eindbaas is in de arcadeversie, is nu speelbaar. En nee, ook hier waren we niet echt blij mee. Een achtpotige robot is nou niet het eerste wat in ons opkomt wanneer we aan Tekken denken. Maar niet gevreesd, er zitten ook genoeg klassieke personages in. Jin, (Armor) King, Lee, Yoshimitsu en Nina keren bijvoorbeeld allemaal terug.
Dus Tekken 6 lijkt nu al een spel met twee gezichten te worden. Het wil wel nieuwe dingen doen, maar vooralsnog weten die helemaal niet te overtuigen. Gelukkig zitten wel de oude, klassieke elementen die de voorgaande delen zo succesvol maakten, in de game. Dit stemt ons dan wel weer positief. Overigens zijn we ook benieuwd hoe de online modus uit gaat pakken. Laten we hopen dat dit allemaal op orde is. Meer dan afwachten kunnen we dus niet doen.