Skip to main content

Terugblik op de GamesCom 09

Groot nieuws, kleiner nieuws en veel mensen.

Zoals je in onze korte vooruitblik op de GamesCom kon lezen, was dit de allereerste keer dat de conventie in Keulen gehouden werd. Waar voorheen de Games Convention in Leipzig de dienst uitmaakte qua gamesbeurzen in Europa, is het nu de GamesCom waar de belangrijke dingen gebeuren. We blikken even terug op het evenement, zowel qua aankondigingen als qua organisatie. Hebben we nu al zin in de GamesCom 2010?

Sony was het bedrijf dat met de grootste aankondigingen kwam. Natuurlijk was er de langverwachte PlayStation 3 Slim en de prijsverlaging naar 299 euro, maar er waren nog wel wat aangename nieuwtjes waarmee het bedrijf op de proppen kwam. Natuurlijk de PSN Cards die nu ook in Europa verkrijgbaar zullen zijn, maar ook de Minis voor de PSP en de tv-mogelijkheden voor de PS3 zijn op z'n minst noemenswaardig.

Voor de rest was het een beetje matig. Natuurlijk was er hier en daar een aankondiging, maar er zijn er een paar die eruit springen. Het grootste nieuws is waarschijnlijk de komst van Fable III, dat Microsoft in samenwerking met Lionhead voor het eerst presenteerde tijdens haar persconferentie. Voor een uitgebreide vooruitblik waar de ideeën van de game in besproken worden verwijzen we je door naar deze preview van Fable III. De releasedatum van Dante's Inferno was ook groot nieuws, en onze preview maakt al duidelijk dat we hier niet op kunnen wachten. Ook de nieuwe game van Namco Bandai Partners genaamd Maijin: The Fallen Realm lijkt erg veelbelovend.

De eerste beelden van WoW: Cataclysm.

Gelijktijdig met de GamesCom vond in Anaheim, Californië de BlizzCon plaats, en op vrijdagavond was er een klein feestje waar we mochten genieten van de live verbinding met de beurs in de VS. Iedereen verwachtte het, maar toch was elke aanwezige enorm enthousiast toen het eindelijk officieel was: Cataclysm wordt de nieuwe uitbreiding van World of Warcraft. Ook de nieuwe klasse in Diablo III, de Monk, kon rekenen op veel applaus toen de eerste beelden getoond werden. Wij speelden kort met deze nieuwe klasse en onze indruk daarvan kun je hier lezen.

Maar hoe was de GamesCom zelf nou? Eigenlijk heel goed. Verbazingwekkend goed zelfs, voor een eerste keer. De beurs zelf was zeer goed georganiseerd, en alles was beter te vinden dan tijdens de Games Convention in Leipzig.

Niet verbaasd kijken als je weet dat de mensen in deze rij op dat moment halverwege waren...

De hallen waar de consumenten vanaf donderdag ook games mochten bekijken waren gigantisch, maar waren ook makkelijker te bereiken doordat er één centrale gang was waaraan alle hallen lagen. Groot probleem was wel dat er heel veel mensen waren, vooral op de dagen dat liefhebbers van videospellen ook naar binnen mocht. Gigantische wachtrijen om games als Diablo III en FIFA 10 te kunnen spelen waren het gevolg. 2K had het voorrecht om een rij van enkele honderden mensen voor haar booth te krijgen om alleen maar een paar trailers of gameplayvideo´s te bekijken. De games zelf spelen? Ben je gek, een filmpje is genoeg.

Qua games waren er genoeg titels aanwezig, maar dan vooral achter gesloten deuren en op de vloer werden helaas te vaak E3-demo's getoond die een groot gedeelte van de mensen al gezien hadden op internet of zelfs in Los Angeles. Leuk was wel dat deze demo's nu vaak speelbaar waren, zoals dat bij Dante's Inferno en Mass Effect II het geval was.

Keulen zelf was een zeer aangename stad. De belangrijkste reden om de beurs het hier te houden was natuurlijk het internationale vliegveld dat voor zowel ontwikkelaars als pers en bezoekers veel handiger was. De stad zelf was voor feestjes misschien iets minder geschikt, omdat het een aantal zeer geconcentreerde gebieden met cafeetjes had, terwijl er in Leipzig één grote straat is waar iedereen spontaan verzamelde. Desalniettemin waren ook de avonden in Keulen uitermate genietbaar, waarbij de drankspelletjes met de dames en heren van Bizarre Creations tot het toppunt behoorden.

Al met al kunnen we zeggen dat we zeer tevreden zijn over de organisatie en het algehele verloop van de GamesCom. Natuurlijk waren er punten die verbeterd kunnen worden - wij pleiten voor twee dagen voor de pers in plaats van één - maar over het algemeen verliep alles zeer soepel en zat het goed in elkaar. De ruimtes waren groot genoeg, de vloer was hectisch (meestal op een goede manier) en de games en aankondigingen waren naar behoren.

Opmerkelijk genoeg lijken zowel uitgevers als ontwikkelaars nu al meer vertrouwen te hebben dat GamesCom groot gaat worden. Er werden nu uitgebreide persconferenties gehouden en de reclame in en rond de stands was behoorlijk goed aanwezig. De kans is dus groot dat het volgend jaar nog groter en uitgebreider wordt. Wij kijken er in ieder geval al naar uit, want de eerste GamesCom ooit was voor ons zeer geslaagd.

Lees ook dit