The Ball was niet gepland
Maar release kwam er toch.
Teotl’s Sjoerd DeJong heeft gezegd dat ze hun puzzelgame The Ball ingeschreven hadden in de Make Something Unreal wedstrijd puur voor de lol, zonder enige intentie dat de game ooit zou uitkomen.
In een interview zei DeJong dat hij en zijn team de inspiratie om een FPS puzzelgame te maken kreeg nadat ze Portal speelden.
“We hadden nooit gedacht om de game commercieel uit te geven” zei DeJong, “We begonnen aan het project gewoon voor de lol, maar nadat de game zo goed ontvangen werd door Epic Games en het publiek, begonnen we ons te realiseren dat we meer met dit project konden doen. De wedstrijd was zeer belangrijk voor ons. Het sterkte onze zekerheid aan, zorgde voor publiciteit en bracht een smak geld in het laatje. Dat geld konden we vervolgens investeren in de game.”
“Wanneer ik voor het eerst Portal speelde, was ik onder de indruk hoe memorabel en uniek die game was, ondanks zijn simpel design. Portal had slechts één ‘wapen’, geen echte personages, slechts één basismechaniek en de artstijl was simpel en rechttoe rechtaan. En toch maakte Valve één van de leukste games in tijden, met slechts een bescheiden budget.”
“Een echte verwezenlijking, die me inspireerde. Je hebt geen monsterlijk budget nodig om een klassegame in elkaar te knutselen.”
The Ball is vanaf nu beschikbaar via Steam.