Skip to main content

The Darkness II

Duister en kleurrijk tegelijk.

Jackie Estacado keert terug, deze keer in de positie van leider van de maffiabende uit het eerste spel. Hij worstelt nog steeds met de herinneringen aan zijn dode vriendin, en op de koop toe wordt er een (mislukte) aanslag op hem gepleegd. Daardoor komt de weerbarstige maar handige Darkness in hem terug tot leven. Vervolgens komt hij in aanraking met The Crippled Man, leider van The Brotherhood. Het is een organisatie die The Darkness door en door kent omdat ze de aarde er oorspronkelijk van wouden bevrijden, maar het duister heeft de groepering te pakken gekregen en nu zijn ze kwaadaardig geworden. Ze willen de duistere krachten voor zichzelf houden. Redenen genoeg dus voor Jackie om er wederom op uit te trekken.

The Darkness II heeft als grote nieuwe feature een mechanisme met de coole naam quad wielding. Dit houdt in dat Jackie naast een verschillend geweer in elk hand gebruik kan maken van de twee demonenarmen van The Darkness, waardoor hij over heel wat slagkracht beschikt. Wezens vermoorden zorgt voor Dark Essence, een goedje waarmee hij zijn krachten kan upgraden. Dit gebeurt in de vorm van een power tree, onderverdeeld in vier categorieën: wapens, demonische krachten, mystieke krachten en gen-kanalisering. Deze dingen zorgen onder andere voor oneindig veel ammunitie en de mogelijkheid om door muren heen te kijken gedurende een bepaalde periode.

Odin laat weten wat voor indruk The Darkness II op de E3 bij hem achterliet.

Hulp krijg je van een miniduiveltje, een zogenaamde Darkling. Het zal je bijstaan om vijanden om zeep te helpen en kan een aantal uiteenlopende wapens oppikken zoals een drilboor. Je leest het dus al, The Darkness II wordt zo mogelijk nog brutaler dan deel één. Er zitten een heleboel gruwelijke finishing moves in het spel waarbij het bloed van je scherm spat, en ook harten opeten om bonuspunten en sterkere krachten te verwerven behoort weer tot de mogelijkheden. De omgeving speelt een belangrijke rol bij de gevechten. Zo kan je bijvoorbeeld parkeermeters gebruiken om vijanden te doorboren. Dan zijn die machines eindelijk eens voor iets nuttig. Verder is het mogelijk om met je demonische armen een portier van een wagen te rukken om dat vervolgens als schild te gebruiken.

Deze keer wouden de makers echt de grafische stijl van het stripverhaal waarop de reeks gebaseerd is tot leven wekken, en dat merk je ook. Alles ziet er veel kleurrijker uit en er werd gebruik gemaakt van cel-shading. Het is een stijl die mee verantwoordelijk is voor het feit dat schieten heel krachtig overkomt. Heel je scherm licht op tijdens het overhalen van de trekker en vijanden vallen neer met bosjes.

Net zoals in de eerste The Darkness is het absoluut af te raden om in het licht te vertoeven, het spel draait niet voor niets rond de duisternis. Als er teveel licht op je schijnt wordt het scherm wazig en begin je heel wat lawaai te horen. Bovendien worden je Darkness krachten dan ook nog eens onbruikbaar en dat is niet bepaald aan te raden wanneer er tientallen vijanden op je aan het schieten zijn. Nieuw in dit spel is dat je wapens en Darkness armen zult kunnen gebruiken op publieke plaatsen. Het demolevel dat wij te zien kregen speelde zich bijvoorbeeld af op een kermis, waar omgevingsgeluiden, spannende achtergrondmuziek en kwalitatieve stemacteurs voor een cool atmosfeertje zorgden.

Op het eerste zicht lijken er voldoende diverse tegenstanders in het spel te zitten, gaande van allerhande monsters tot mensen van vlees en bloed. Vooral een bepaald type monster met een elektrische zweep is ons bijgebleven. Het heeft ons namelijk op een idee gebracht in verband met Eurogamer redacteurs die deadlines niet respecteren, maar dat volledig terzijde.

Bloederige en tegelijk sfeervolle quad-wield trailer voor The Darkness II.

Op het einde van de presentatie kregen we een zwart gat te zien dat plots tevoorschijn kwam en massa's vijanden opzoog als vuiltjes door een stofzuiger. Hoe dat gat daar gekomen is? Daar hebben we op dit moment alleen maar het raden naar. En er kwam nóg een verrassing op ons af. Plots veranderde de omgeving in een hospitaal of gekkenhuis, waar Jackie net ontwaakte terwijl iemand die aan zijn bed stond "Geen zorgen, we gaan je helpen" zei. BOEM. Demo gedaan. Hoewel dergelijke cliffhangers het wachten op de eigenlijke game extra moeilijk maken, zijn ze wél ideaal om mensen te laten uitkijken naar het spel. Ook hier is dat het geval.

The Darkness II belooft een meer dan deftige sequel te worden. Er zitten voldoende vernieuwingen in het spel die in combinatie met de gameplay uit het eerste deel voor een geslaagde formule kunnen zorgen. Ik denk daarbij aan het kleurrijke graphic novel stijltje, de quad wielding, de nog brutalere gevechten en een heleboel andere kleinere vernieuwingen. Eén goede tip voor de mensen die tot de lanceringsdatum in leven willen blijven: zorg ervoor dat je in tegenstelling tot Jackie uit de schaduwen wegblijft. De duisternis schuilt namelijk altijd wel ergens om één of andere hoek...

The Darkness II ligt vanaf 7 oktober in de winkelrekken, en dat voor de PS3, X360 en PC.

Lees ook dit