The Division verdeelt en heerst
Derek speelt de closed beta.
Ubisoft heeft afgelopen weekend een tipje van Tom Clancy's The Divisions sluier opgelicht. In de bèta worden de eerste stappen in het post-apocalyptische New York gezet, ligt Madison Square Garden onder een spervuur van kogels en brengen een handjevol zijmissies je van verlaten appartementen tot de krochten van het rioolstelsel. Wie zijn vertrouwen in de mensheid wil verliezen, kan zich wagen aan een excursie in de Dark Zone. Daar wordt al snel duidelijk dat het grootste gevaar niet van bewapende hooligans afkomstig is, maar van je menselijke medespelers.
De bèta typeert zich voornamelijk door je geen lineaire progressie te bieden, maar je met de diverse facetten van de game te laten kennismaken. Na een momenteel nog mysterieus voorval word je direct per helicopter op de eerste safezone van de game afgezet: Camp Hudson. Op deze locatie kom je andere spelers tegen, maak je via de matchmaking-computer een team met maximaal drie van hen of koop je nieuwe gear en wapens. Stap je door de quarantainesluis heen, dan sta jij (en je team) er alleen voor.
Op weg naar de eerste missie valt direct op dat Ubisoft Massive in tegenstelling tot andere MMO-achtige games als bijvoorbeeld Destiny de omgeving met NPC's heeft gevuld. Ze gooien vanuit hun raam de nodige verwensingen naar je hoofd of waarschuwen je voor een gevaarlijke groep die zich in de buurt bevindt. Honden blaffen naar je, een koppel maakt ruzie en iemand smeekt je om wat voedsel. Samen met de hevige sneeuwval die het zichtveld soms ernstig belemmert, is het duidelijk dat de studio sterk op een drukkende sfeer wil inzetten. De huizenhoge stapels afval en verlaten auto's op straat maken daarbij kenbaar dat de sociale orde ver te zoeken is.
Tussen de wanhopige bevolking van New York en enkele getroffen toeristen bevinden zich bewapende relschoppers die de anarchistische staat van Manhattan als een uitgelezen kans zien om te plunderen en te roven. In de schaduw van een verlaten frisdranktruck legen twee bendeleden onder het toeziende oog van een kerstman de zakken van een slachtoffer. Het moment dat je in hun vizier komt, richten zij de wapens op je en vluchten onschuldige omstanders in blinde paniek weg. Het komt zo veelvuldig voor dat je door een snel escalerende situatie verrast wordt. Vijanden zijn soms moeilijk van de lokale bevolking te onderscheiden, waardoor het gevaar om elke hoek ligt.
De RPG-elementen van The Division komen door de procentuele schade in het spel. De effectiviteit van je wapen is afhankelijk van het level van je tegenstander en de statistieken van je geweer. Een headshot is dus niet per definitie fataal. Daarbij kom je ook onder vuur te liggen door zogeheten elitevijanden die zich kenmerken in de hoeveelheid kogels die ze kunnen absorberen. Het coversysteem lijkt daarbij essentieel; door de RPG-invloeden kan zelfs de meest doorgewinterde shooterfanaat niet direct de tegenstander overmeesteren.
Nadat je in de eerste missie het leger bijstond in het terugdringen van een groep vijanden, treed je het oude postkantoor van New York binnen. Dit imposante gebouw is tijdens de noodsituatie tot een Base of Operations omgetoverd van waaruit je nieuwe missies aanneemt en de diverse vleugels van nieuwe bevoorrading en de juiste menselijke krachten voorziet. De technische, medische en beveiligingsvleugel zijn daarbij onlosmakelijk met je vaardigheden verbonden.
Je hebt in eerste instantie de keuze uit de Medical-vaardigheid Recon Pulse om vijanden te spotten, de Tech-vaardigheid Sticky Bomb om een granaat af te vuren of de Security-vaardigheid Basistic Shield waarmee je achter een groot schild kunt schuilen en met je handwapen op de vijand kunt schieten. Door het upgraden van elke vleugel speel je niet alleen de individuele abilities vrij, maar krijg je ook de mogelijkheid om elke vaardigheid te modificeren. Zo modificeer je de Recon Pulse naar een Scrambler die het voor andere spelers onmogelijk maakt om je te spotten of breid je het naar een Tactical Scanner uit om gemakkelijker loot te vinden. Je kunt dit op elk moment veranderen zodat je vlot van een PvE-speelstijl naar een PvP-speelstijl omschakelt.
In de Dark Zone komen de slechtste kwaliteiten van de mensheid naar boven. Op deze locatie is het namelijk mogelijk om je wapens op andere spelers te richten, met als gevolg dat elke interactie een vlaag van paniek teweegbrengt. In de bèta uit zich dat in groepjes spelers die hun plezier voornamelijk halen door op elke passant te schieten, ongeacht of die speler nou wel of geen loot in bezit heeft. Je bent van de grillen van je medespeler afhankelijk of je ontdekkingstocht door de Dark Zone een imposante ervaring wordt. De vergankelijkheid van de bèta maakt daarbij het belang van je loot een bijzaak, dus het wordt interessant om te zien hoe deze situaties zich uitspelen als er daadwerkelijk iets op het spel staat.
Na alle elementen van The Division geproefd te hebben, lijkt het erop dat Ubisoft Massive een sterke basis heeft gelegd. De drukkende sfeer en de hevige sneeuwstormen maken een overweldigende indruk. Samen met de vuurgevechten die spontaan kunnen ontstaan, zorgt dat voor meer dan genoeg afleiding tijdens je ontdekkingsreis door de desolate straten van New York. De grote vraag blijft of ook het verhaal en de hoeveelheid content het geheel naar een hoger niveau kunnen tillen. Daarbij is de Dark Zone conceptueel sterk, maar het moet nog uitwijzen of die locatie niet al snel in een frustrerende death match ontaardt.
Tom Clancy's The Division is vanaf 8 maart verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.
Meer over The Division weten? Lees dan onze The Division review en raadpleeg onze The Division tips.