Skip to main content

The Elder Scrolls: Dawnguard preview

Welcome back to Skyrim!

De teller op onze savegame heeft al lang opgegeven om het aantal uren dat we met de jongste Elder Scrolls hebben gespendeerd bij te houden. Alle quests hebben we al voltooid, alle waardevolle wapens, uitrustingen en artifacten hebben we al verzameld en bijna al onze skills hebben het hoogste level bereikt. Maar toch is er iets dat ons keer op keer blijft overhalen om nog maar eens terug te keren naar de magische wereld van Skyrim. Maar binnenkort kunnen we weer echt een motivatie geven waarom we nu wéér naar het koudste gebied van Tamriel trekken. Skyrim krijgt namelijk een uitbreiding: Dawnguard.

Dawnguard speelt zich weer af in Skyrim. Een domper voor degenen die hoopten op de terugreis naar Morrowind of Cyrodiil, maar desalniettemin krijgen we er een pak nieuwe dungeons en forten bij. Zo is er onder meer de Soul Cairn, een van de vele Oblivionplanes waar we in de vorige game, Oblivion, mochten ronddwalen. En natuurlijk krijgt elk van de strijdende partijen ook een eigen fort dat meer is dan een gigantische quest-hub.

Die strijdende partijen, de Volkihar en de Dawnguard, zullen een centrale rol spelen in deze uitbreiding. De Volkihar zijn een ras vampieren eigen aan Skyrim en leven onder de dikke ijslagen die de provincie rijk is. Dit ras is doorheen het continent gevreesd en komen gelukkig enkel buiten om zich te voeden. Zij staan onder leiding van Harkon, die (net zoals veel vampieren die niet uit een Twilightroman komen) een hekel heeft aan de zon en de gloed van dit hemellichaam voor eens en voor altijd wil zien uitdoven. Recht tegenover de Volkihar staat de Dawnguard, Skyrim's vampierenjagers. Zij proberen Harkon's plannetje te dwarsbomen. Aan de Dragonborn (jij dus) om partij en bijhorende voor- en nadelen te kiezen.

Kies je de zijde van de Volkihar, dan wordt je een vampier. De jongens met de lange hoektanden hebben natuurlijk een zon-allergie en een constante nood aan vers bloed, maar zijn ook sterker, kunnen veranderen in een zwerm vleermuizen of een gargoyle oproepen om zich bij te staan in de strijd tegen de 'zonnelopers'. De Dawnguard hebben statistisch gezien minder voordelen dan de vampiers, maar krijgen een speciaal arsenaal tot hun beschikking met wapens en uitrustingen die speciaal werden gemaakt om de bloedzuigers het leven zuur te maken. Ook kunnen zij bepantserde trollen inhuren als tijdelijke reisgezel. Dan kan goeie ouwe Lydia ook eens een keertje op vakantie gaan. De Black Marsh schijnt zeer mooi te zijn deze tijd van het jaar.

Er zijn natuurlijk ook nog toevoegingen gedaan die voor beide partijen gelden. Zo kregen vampieren en weerwolven elk een nieuwe talent tree met een reeks nieuwe perks. Weerwolven kunnen vanaf nu bijvoorbeeld een strijdmakker uit hun roedel oproepen om mee te vechten of een buff activeren die hun kracht en health tijdelijk verhoogt. Ook enkele nieuwe wapens doen hun intrede in Dawnguard. Zo zijn er nu kruisbogen die hun kracht ontrekken uit de archery skilltree van je personage. De projectielen die je afvuurt kan je zelf knutselen om zo bijvoorbeeld een vijand met een goed gemikt schot in brand te steken terwijl je hem ook nog eens een zware vergiftiging cadeau doet. Tenslotte doen ook de Dragonbone wapens hun intrede. Deze zijn nog een stukje sterker dan de nu al alles verwoestende Daedric slag- en vuurwapens. Maar iets zegt ons dat we die extra slagkracht zullen nodig hebben...

Want een uitbreiding met enkel wat nieuwe wapens en skills zou maar saai zijn, niet? Een hele reeks nieuwe vijanden maken hun opwachting in Dawnguard. Zo zullen er uiteraard verschillende soorten vampieren en hun gargoyles zijn of langs de andere zijde de Dawnguard strijdkrachten en hun trollen. Maar de terugkeer naar Oblivion gaf de makers ook de mogelijkheid om wat nieuwe creaturen uit de vreemde dimensie te introduceren. Hier zullen we vooral ondode creaturen tegen het lijf lopen, maar onze Dragonborne-sense vertelt ons ook dat er ergens een oude draak op ons zit te wachten in de Soul Cairn.

Over draken gesproken, uiteindelijk waren de vliegende hagedissen niet zo'n grote uitdaging meer voor een goed bepantserde Dragonborn met een gamma en shouts, spreuken en wapens. Dat vonden ze bij Bethesda ook en daarom werd er een nieuwe soort draak toegevoegd, de Legendary dragon. Deze lieverds zijn nog een stuk sterker dan de Elder dragons en zullen het uiterste van je Dragonborn vragen in een gevecht. Aan de andere kant zal de beloning des te groter zijn als je er eentje weet neer te halen.

Tenslotte bevat de uitbreiding nog een exclusieve, ondode mount die je via een sidequest kan bevrijden en is er de mogelijkheid om het smoelwerk van je personage aan te passen als je genoeg munten neertelt bij een bepaalde persoon in Riften. Ook alle updates die Skyrim doorheen het jaar heeft gekregen zoals Kinect-besturing en combat vanop je paard worden in Dawnguard geïntegreerd.

The Elder Scrolls: Dawnguard zal geen uitbreiding worden waarin we ons even lang zullen kunnen verliezen als Skyrim, maar het feit dat we een kant van het conflict moeten kiezen geeft de titel een hoge herspeelbaarheids. Het hoofdverhaal zou 20 uur van je leven opeisen, maar daarnaast werden er genoeg toevoegingen gedaan om het ook voor spelers van een hoog level boeiend te houden. De terugkeer naar Skyrim wordt er eentje om naar uit te kijken, dat staat vast. Xbox 360 bezitters kunnen al zeer gauw aan de slag met de uitbreiding. Mensen met een pc- of ps3-versie zullen een maand langer moeten wachten. Wij oefenen alvast onze 'FUS-RO-DAH'!

Lees ook dit