The Elder Scrolls Online: Blackwood brengt de beste aspecten van Oblivion terug
In goed gezelschap.
The Elder Scrolls-fans van het eerste uur konden de afgelopen jaren al heel wat jeugdherinneringen ophalen in The Elder Scrolls Online. ZeniMax Online Studios voegde immers al grote delen van zowel Morrowind als Skyrim aan de populaire MMORPG toe. Het was dan ook een kwestie van tijd alvorens The Elder Scrolls 4: Oblivion aan de beurt was. Dat is dit jaar het geval met de nieuwe Blackwood-uitbreiding die zowel geografisch als thematisch naar The Elder Scrolls 4 terugkeert. Wij konden de nieuwe content alvast uitgebreid aan de tand voelen.
ZeniMax Online Studios pakt elk jaar opnieuw uit met wondermooie en gevarieerde omgevingen, en dat is in Blackwood niet anders. Na de woestijnen van Elsweyr en het besneeuwde Skyrim verken je deze keer de moerassen in het zuidelijkste punt van Cyrodiil. De vroege preview build die wij speelden, gaf alvast een goede eerste indruk van de nieuwe provincie. De uit The Elder Scrolls 4 gekende havenstad Leyawiin is deze keer de blikvanger en centrale hub. Nostalgici kunnen alvast hun hart ophalen, want los van enkele subtiele en minder subtiele verschillen - Blackwood speelt zich immers 800 jaar voor The Elder Scrolls 4 af - voelt de stad meteen vertrouwd aan.
In Leyawiin ontplooit zich ook de nieuwe main quest. Net zoals in de vorige uitbreidingen wordt een lokaal politiek conflict overschaduwd door een externe dreiging, deze keer vertegenwoordigd door de Daedric Prince Mehrunes Dagon. Hoewel het verhaal enkele verrassende plotwendingen bevat, is het toch vooral een uitstekend excuus om enkele beruchte vijanden zoals de Clannfears en Daedroths centraal te stellen in deze uitbreiding.
Die vind je onder andere in de onvermijdelijke Oblivion Gates. ZeniMax heeft daarvoor duidelijk lessen getrokken uit The Elder Scrolls 4. Waren de Oblivion Gates in die game nogal repetitief, dan vormen ze hier een interessante twist op eerdere wereldevenementen zoals draken en Harrowstorms. Deze keer verken je immers met andere spelers een public dungeon in de Deadlands. Net zoals de Harrowstorms uit Greymoor biedt die zowel voor nieuwe als meer ervaren spelers meer dan voldoende uitdaging en variatie, deze keer in het rijk van Mehrunes Dagon. De enige kanttekening bij de Oblivion Gates is dat de portalen zelf nogal klein en miezerig ogen. Bovendien zijn ze niet zichtbaar op de map, waardoor spelers niet op natuurlijke wijze naar deze evenementen worden gezogen zoals bij de Harrowstorms het geval was.
De meest ingrijpende toevoeging van Blackwood is echter de introductie van companions. Die hebben immers een veel grotere impact op je speelstijl dan de toevoeging van eender welke nieuwe klasse. Elke companion kun je volledig naar eigen inzicht uitrusten met gear en skills. Was het voordien bij het solo spelen noodzakelijk om enkele meer defensieve skills te gebruiken, dan kun je vanaf nu zonder al te veel risico je damage output maximaliseren terwijl je companion als pocket healer achter je aan huppelt. Ook in dungeons kun je de companions eenvoudig inzetten als extra speler. Verwacht daarbij weliswaar geen al te intelligent gedrag, want je companion blijft regelmatig achter een muur haperen of vergeet om uit een gifpoel te lopen. Al is dat laatste bij menselijke spelers ook regelmatig het geval...
Tijdens hun verhaallijn gidsen companions Bastian en Mirri je bovendien doorheen heel Tamriel, waardoor je meteen een goede reden hebt om enkele oude gebieden nog eens te bezoeken. Romance options zijn er voorlopig niet, al insinueert Zenimax dat dit voor toekomstige companions niet uitgesloten is. Voorlopig ben je echter beperkt tot twee mogelijke companions. Schrik dus niet wanneer je bij de release van Blackwood inlogt en door 50 Mirri's en Bastians van andere spelers wordt omringd.
Twee maanden voor de release oogt Blackwood alvast veelbelovend. De nieuwe omgevingen en vijanden getuigen opnieuw van heel wat creativiteit en bieden zowel fans van The Elder Scrolls 4: Oblivion als nieuwkomers heel wat content. De introductie van twee companions is een voorzichtige maar enorm ingrijpende toevoeging die spelers zowel solo als in groep extra mogelijkheden biedt. Begin juni weten we welke impact de toevoeging van companions precies heeft, want dan gaan de poorten van Oblivion definitief open.
The Elder Scrolls Online: Blackwood komt op 1 juni uit voor pc en op 8 juni voor console. In afwachting vind je hier nog eens onze The Elder Scrolls Online: Greymoor review.