The Elder Scrolls Online dagboek: Level 1 t/m 10
Hoe Tuld de Imperial Templar zijn reis door Tamriel begint.
MMORPG's zijn enorme games, die een grote tijdsinvestering vragen. Het bereiken van het hoogste level duurt langer dan de gemiddelde speelduur van een singleplayer-game. Bovendien zweren fans van het genre dat een MMORPG pas begint bij het einde. Voor een definitief oordeel ga je dus niet over één nacht ijs.
Het vergaat The Elder Scrolls Online niet anders. Daarom vertelt Bruce je over zijn tocht door Tamriel, waarin je van begin tot einde zijn avontuur volgt. Hij speelt een Imperial Templar aan de zijde van de Daggerfal Covenant. Uiteindelijk resulteert dit in een review, die op een latere tijd wordt gepubliceerd.
Week 1: level 1 t/m 10
Lief dagboek,
Tuld is een boom van een vent. Hij ziet er imposant en nors uit, maar diep vanbinnen heeft hij een goed hart. Hij is een Templar, een vechtersbaas die niet enkel zijn mannetje staat in een gevecht, maar ook zijn kompanen geneest. Het liefst draagt hij leder of een zwaar pantser. Kleedjes vindt hij voor watjes. Een geliefd wapen heeft hij niet, zolang het maar groot en dodelijk is. Als de situatie het vereist, is hij echter niet verlegen om met pijl en boog of magie zijn vijanden vanop afstand uit te schakelen.
Zijn aanpassingsvermogen redde al meermaals zijn vel. Maar niet dit keer. Nu is hij een slaaf van Molag Bal, de Daedric prins van dominantie en slavernij. Een mysterieus figuur gekend als The Prophet helpt hem bij zijn ontsnapping uit Coldharbour. Hier begint het verhaal van The Elder Scrolls Online, en dat van Tuld.
De ontsnapping uit je cel doet dienst als tutorial, waarin je leert hoe het vechtsysteem werkt. Je hebt een lichte en een sterke aanval, naargelang het indrukken van de linkermuisknop. Met de rechtermuisknop weer je aanvallen van je tegenstanders af en met de numerieke toetsen gebruik je speciale vaardigheden. Tuld leert in Coldharbour hoe hij met een tweehandig zwaard, een magische vuurbal en een standaard genezende spreuk gevaren trotseert. Je ontsnapt het rijk van Molag Bal en verwacht wakker te worden op het starteiland van je fractie.
Tuld ontwaakt in Daggerfall, de hoofdstad van het gelijknamige Covenant. Ontwikkelaar Zenimax is de kritiek niet ontgaan dat de starteilanden en de eerste speeluren te saai en rechtlijnig waren, en te weinig aan de vrijheid van de Elder Scrolls-games herinnerden. Tijdens de tien eerste levels werd je personage door een te nauw pad geloodst, zonder de mogelijkheid er van af te wijken of het over te slaan.
Nu zijn deze starteilanden echter optioneel en de gebieden rond de hoofdstad herbekeken. Na het oplossen van een moordmysterie en het verijdelen van een aanslag op de koning in Daggerfall, lijkt het me toch zonde om de content van de starteilanden links te laten liggen. Tuld neemt de boot naar Stross M'kay, een door piraten en smokkelaars bewoond woestijneiland ten zuiden van Hammerfell.
Hoewel plezierig om naar te kijken, is het spelen van deze tutorial zone behoorlijk saai. Als Tuld zijn plicht wil doen, dan moet hij samen met de piraten een overval voorbereiden op heerser Bhosek the Bloody. Concreet komt dit neer op het oplossen van de problemen van de bemanningsleden. Een dief bevrijden uit een kerker en een magiër helpen bij zijn onderzoek. Niet bijster origineel, maar alleszins beter dan 'dood vijf wolven'of 'verzamel tien edelstenen.'
Het einde van de quest-lijn is echter klungelig, waarbij Tuld uiteindelijk niet meer doet dan wat rondlopen en willekeurige objecten aanraken. Na een tweetal uurtjes zijn alle opdrachten voltooid en zijn collectibles gevonden. Tuld is ondertussen level 5 en laat Stross M'kay achter zich voor de groenere oorden van het tweede starterseiland, Betnikh.
Tijdens zijn verblijf op dit Orc eiland aan de kusten van Daggerfall leert Tuld wat meer over hoe hij zijn eigen uitrusting maakt. Na het verzamelen van wat ijzer uit de omgeving loopt hij al gauw in een volledige zelfgemaakt pantser rond. Het craftingsysteem van The Elder Scrolls Online is veelzijdig in zijn opties. Niet alleen kies je het materiaal, maar ook het vereiste level, de stijl en bonuskenmerken. Gevonden loot die je niet gebruikt, breek je af in afzonderlijke componenten en zet je om tot je eigen ontwerpen. Al snel brouwt Tuld drankjes en maakt hij zelfs een boog met vuurschade.
Op Bethnik wordt exploratie al meer aangemoedigd. Tuld dringt een willekeurige kerker binnen en ontdekt een hele quest-lijn rond de corruptie van de natuur door een mysterieuze sekte die banden heeft met je aartsvijand Molag Bal. Er wordt meer ruimte geschept voor een dynamische ontwikkeling van je avontuur en de verhaallijn. Je kan braafjes de verschillende queestes afhandelen, maar net zo goed zelf eropuit trekken.
Onderweg beslist Tuld over de banale toekomst van een Orc meisje of vernietigt hij eeuwenoude dodelijke relikwieën. Vaak hakt hij knopen door over het lot van figuren rondom hem, maar Tuld krijgt nog niet echt het gevoel dat zijn acties ook betekenisvolle gevolgen hebben. Momenteel amuseert hij zich echter prima met het ontdekken van avontuur en zijn eigen vaardigheden.
Wanneer zijn taak op Bethnik erop zit, is Tuld level 8. Tijd dus om terug te keren naar Daggerfall. Ondertussen heeft hij voldoende tijd gehad om te experimenteren met verschillende speelstijlen. Het gevolg is dat hij een manusje van alles is, maar in geen enkel aspect echt uitblinkt. Hij kan wat schade aan dankzij zijn sterke bepantsering. Hij deelt wat schade uit met zijn zelfgemaakt tweehandig zwaard of zijn spreuken. En hij houdt zichzelf in leven met helende magie.
Maar tijdens de verkenning van Glenumbra, het land rond Daggerfall, wordt het duidelijk dat dit misschien niet echt is wat de wereld van Tamriel nodig heeft. Hij ziet krijgers die met hun schild meerdere vijanden tegelijk aanpakken. Hij ziet magiërs vijanden in een oogwenk opblazen. Wanneer hij level 10 bereikt, heeft hij veel geleerd over welke tragedies de wereld te wachten staan als hij niet ingrijpt, maar zelf kampt hij met een identiteitscrisis.
Met het oog op zijn deelname aan de oorlog in Cyrodiil of kerkers die voor groepen zijn bedoeld, is het tijd om in de volgende tien levels uit te pluizen welke rol hij hierin wil spelen. Maar dat, liefste dagboek, is een verhaal voor de volgende keer.