The Elder Scrolls Online: Waking Flame DLC legt je het vuur aan de schenen
Mehrunes Dagon is nog lang niet uitgeblust.
Vanaf vandaag kunnen pc-spelers aan de slag met de Waking Flame DLC voor The Elder Scrolls Online. Op 31 augustus zijn ook de PlayStation en Xbox aan de beurt. Wij konden onlangs samen met enkele ontwikkelaars al een van de nieuwe dungeons verkennen en vaststellen dat de saga rond de Daedric Prince Mehrunes Dagon nog lang niet is afgerond.
Wie vertrouwd is met de jaarlijkse roadmaps voor The Elder Scrolls Online, weet intussen waaraan hij of zij zich mag verwachten. Sinds enkele jaren krijgen we elk jaar bij het begin van de zomer een grote nieuwe uitbreiding, gevolgd door twee nieuwe dungeons die het verhaal verder uitdiepen aan het einde van de zomer. Na een eerste confrontatie met de Daedra van Mehrunes Dagon in The Elder Scrolls Online: Blackwood verken je nu de Dread Cellar en Red Petal Bastion.
Tijdens een sessie van een dik halfuur bezochten we op de Public Test Server alvast de Dread Cellar. Die voormalige gevangenis van de Imperials is sinds kort de nieuwe uitvalsbasis van de Waking Flame-sekte. Je neemt het dus opnieuw op tegen een hele resem Daedric-vijanden. Daaronder vind je ook enkele nieuwkomers, met als uitblinker de gruwelijke Scorions: gigantische spinnen zonder kop die de magische energie in de Dread Cellar oogsten voor duistere doeleinden. Net zoals elk jaar vertellen beide nieuwe dungeons ieder een eigen verhaal, al benadrukken de ontwikkelaars dat er ook voldoende hints en aanknopingspunten zijn met de Deadlands DLC die later dit jaar uitkomt en de apotheose in het verhaal rond Mehrunes Dagon vormt.
Een verlaten gevangenis klinkt niet meteen als de meest originele omgeving, maar ZeniMax Online Studios slaagt er met zijn indrukwekkende oog voor detail opnieuw in om zijn persoonlijke stempel op die setting te drukken. Her en der vind je folterkamers of gevangeniscellen met wansmakelijke inhoud die getuigen van de martelpraktijken die hier ten tijde van de Imperials hebben plaatsgevonden. Ook de drie nieuwe boss fights zijn weer een streling voor het oog en tonen ook op het vlak van mechanics de nodige inventiviteit. Tijdens onze sessie benadrukken de ontwikkelaars vooral de focus op mobiliteit: steeds worden er voldoende mechanics geïmplementeerd die je dwingen om je omgeving in de gaten te houden en om constant in beweging te blijven.
Echt uitdagend zijn de nieuwe bazen niet op 'normal difficulty', maar dat is ook niet de bedoeling. Volgens de ontwikkelaars heb je op die moeilijkheidsgraad zelfs geen volledige groep van vier spelers nodig. Met behulp van de nieuwe companions die Blackwood introduceerde, kun je nu ook met minder spelers de nieuwe content ervaren. De echte uitdaging begint zoals steeds op 'veteran difficulty', maar daar stopt het niet. Sinds vorig jaar heeft ZeniMax immers ook de optionele 'hard modes' verder uitgebreid. Vroeger kon je een dergelijke 'hard mode' met onder andere nieuwe aanvallen enkel activeren bij de laatste baas in een dungeon, maar sinds vorig jaar is dat het geval voor elke baas in een nieuwe dungeon. Of je dus gewoon het verhaal wilt ervaren of je tanden in enkele pittige boss fights wilt zetten, de Waking Flame DLC biedt voor elk wat wils.
Daarnaast spreken de ontwikkelaars van ZeniMax tijdens onze sessie uitgebreid over de technische verbeteringen die Update 31 met zich meebrengt. Die update komt samen met de DLC uit en is beschikbaar voor alle ESO-spelers. Zo gebruikt de game nu 'Render Thread', waardoor eigenaars van een CPU met meerdere kernen - zo goed als iedereen dus - een verbeterde framerate mogen verwachten. Consolegamers kunnen dan weer rekenen op 'dynamic resolution scaling' om een stabiele 60 frames per seconde te garanderen in Performance Mode. Ook in die Performance Mode draait de game het grootste deel van de tijd echter nog steeds in een 4K-resolutie.
Met de Waking Flame DLC speelt ZeniMax Online Studios duidelijk op veilig. De Dread Cellar is echter wel opnieuw een toonbeeld van de kwaliteit waarvoor The Elder Scrolls Online bekend staat. Voor twee dungeons blijft de prijs van de DLC weliswaar aan de hoge kant, maar met het vooruitzicht van uitdagende hard modes en de nodige nieuwe gear is die zeker het overwegen waard.
De Waking Flame DLC is afzonderlijk te koop voor 1500 crowns (12,99 euro) en is eveneens beschikbaar voor wie een ESO Plus-abonnement heeft.