Skip to main content

The Legend of Zelda × Mario Kart 8 DLC review

Mute. City.

Waar is F-Zero gebleven? Zelfs Nintendo-grootmacht Shigeru Miyamoto weet het niet. De laatste consolegame uit de razendsnelle raceserie is alweer tien jaar geleden uitgebracht. Op de GameCube! De kans dat Nintendo er ooit nog nieuw leven in blaast is, is... wacht. Wat hoor ik daar in de verte? Is dat... is dat?!

Bekijk op YouTube

Het is Mute City! In Mario Kart 8, dan toch. De eerste downloadbare uitbreiding voor de Wii U-racer is uit, en Nintendo grijpt die kans om te experimenteren met de bekende formule. Niet alleen Mario-karakters en tracks, maar ook buitenstaanders maken er hun opwachting in. En zo scheur je ineens door Mute City, met Link uit The Legend of Zelda op een motor. De Master Cycle.

The Legend of Zelda × Mario Kart 8 moet het vooral hebben van de acht nieuwe tracks, die indruk maken door hun diversiteit. In Yoshi's Circuit volgen haarscherpe bochten elkaar op en win je alleen als je het driften volledig onder de knie hebt. De obstakels in de Excitebike Arena zijn bij iedere race door elkaar gehusseld, zodat je telkens net iets anders moet rijden.

Ondertussen is in Hyrule Circuit een nieuwe weg te openen door drie kristallen te raken, in ware The Legend of Zelda-stijl. En in Dragon Driftway moet je rekening houden met het gebrek aan zwaartekracht, terwijl je jezelf zijwaarts en ondersteboven langs tegenstanders wurmt. Mute City toont met zijn baan vol boosterpads zijn ware F-Zero aard, waarbij iedereen vrijwel constant op topsnelheid zit. Met alle Mario Kart-chaos van dien.

Bekijk op YouTube

Niet alle tracks voegen even veel toe aan het geheel. De nieuwe versie van de Super Nintendo-klassieker Rainbow Road is een hele korte en simpele track, in een game die al twee Rainbow Road-edities bezit. Wario's Gold Mine is een achtbaanrit die heel gedetailleerd is overgezet uit Mario Kart Wii, maar verder niets nieuws biedt. Ice Ice Outpost is vooral onoverzichtelijk, met banen die elkaar constant kruisen en waar geen enkel overzicht te houden is.

Toch is wel duidelijk dat over elke baan goed nagedacht is. De uitbreiding is niet gemakzuchtig de deur uitgewerkt en dat merk je vooral aan de details in de omgevingen. Denk daarbij aan Rupees die de gouden muntjes vervangen in Hyrule Circuit of dat je ineens wordt overvallen door een horde vleermuizen in Wario's Gold Mine. Mute City heeft daarnaast de welbekende lanen aan het begin van de track, die je dit keer muntjes geven in plaats van health. Want ja, je speelt immers nog steeds Mario Kart 8 en niet F-Zero.

Die details zie je ook terug in de nieuwe speelbare karakters. Link die een Triforce in de lucht houdt tijdens een sprong, Cat Peach die tegenstanders uit de tent lokt door op pesterige toon 'na na na na na!' te miauwen en Tanooki Mario die in een standbeeld kan transformeren. Het is duidelijk fanservice, maar met een dusdanig liefdevolle vormgeving is dat helemaal niet erg.

De personages voegen voor de rest weinig toe, net zoals de nieuwe karts en onderdelen. Ze racen niet beter of slechter dan degene die al in Mario Kart 8 zaten. De nieuwe personages en karts zijn een aardige extra, maar het zijn toch vooral de banen waar je deze uitbreiding voor in huis haalt.

Of je dat ook echt doet, hangt helemaal af van hoe vaak je Mario Kart 8 nog speelt. En met wie. De acht banen zijn in een half uurtje te doorlopen en dan rest enkel nog de multiplayermodus. Op het moment van schrijven zijn de online servers nog druk bevolkt, voornamelijk omdat de nieuwe banen momenteel erg in trek zijn.

Wil je de uitbreiding checken, dan doe je dat daardoor het beste eerder dan later. Hoe lang de servers nog vol blijven, is lastig te voorspellen. Aan de inzet van Nintendo ligt het in ieder geval niet. The Legend of Zelda × Mario Kart 8 is kwalitatief hoogstaand genoeg om zijn prijskaartje te rechtvaardigen.

The Legend of Zelda × Mario Kart 8 is nu te downloaden in de eShop van de Wii U en kost 8 euro. In maart volgt Animal Crossing DLC.

8 / 10

Lees ook dit