The Lord of the Rings: Aragorn's Quest (hands-on)
Motion controls to rule them all
De Lord of the Rings-franchise bezorgde ons al diverse games van wisselende kwaliteit. Nu Electronic Arts de licentie niet meer heeft, is het nu aan Warner Bros. Interactive Entertainment om ons (proberen) te verbazen. Met Lord of the Rings: Aragorn's Quest is hun eerste game bijna klaar. Om eerlijk te zijn had ik op voorhand wel mijn bedenkingen rond alweer een licentiegame. Zeker als je weet dat er zowel een Wii- als een Move-editie uitkomt. Begint nu al de trend om Wii-games te upgraden naar PlayStation 3 of PS3-games downgraden naar de Wii?
Er zijn twee versies, dus er zal veel vergeleken worden in deze preview. Toch blijven beide games op veel punten gelijk. Gedurende het spel volg je Aragorn doorheen zijn avonturen die hij in de drie boeken van Tolkien meemaakt. De verteller van dienst is Samwise Gamgee die met veel passie vertelt over het redden van Midden-Aarde. Verwacht echter geen pure vergaming van de films. Er worden elementen uit de boeken gehaald, die niet in verfilmd zijn en soms wordt er wat achterwege gelaten of haastig aan voorbij gegaan.
Zo wordt Arwen wel aangehaald, maar speelt zij geen belangrijke rol in het geheel. Dit heeft deels te maken met de interesse van het doelpubliek en omdat Samwise alles vertelt. Romantiek is niet zo aan hem besteedt dus maakt hij sommige acties groter en worden andere dingen naar de achtergrond geschoven. Aragorn is voor hem dan ook de grootste held en Gandalf komt ook meer in zijn vertelsel voor dan je eerst zou denken.
Als je beide versies naast elkaar legt valt op dat de stijl hetzelfde is. De omgevingen zijn kleurrijk en een beetje cartoonachtig wat mooie, volle beelden geeft. Grafisch is de Move-versie superieur en ondanks mijn vrees ziet het er echt niet uit als een simpele port. De ontwikkelaars hebben er zelfs voor gekozen om voor de volledige 720p te gaan. Dit neemt niet weg dat de game er op de console van Nintendo ook zeer goed uitziet en de graphics van Aragorn's Quest zelfs bij het betere visuele werk dat de Wii te bieden heeft hoort
Moet je dan automatisch de game op de PS3 kopen als je beide consoles bezit? Dat is geen simpele vraag want op gebied van besturing zijn er (subtiele) verschillen. Waar je een tweede wapen zoals een toorts makkelijk bedient met de Nunchuck, moet je Move Navigation Controller anders bedienen. Deze is namelijk niet bewegensgevoelig waardoor sommige bewegingen worden omgezet naar een knop(pencombinatie). De Move is ook nog maar pas uit wanneer de game verschijnt, dus moet je tegen dan al de nieuwe controller bezitten.
Zoals eerder aangehaald speel je met Aragorn, maar je bent niet alleen. Vaak speel je samen met Legolas, Gimli of Gandalf. Zowel voor hun als jou zijn er opwaardeerbare items te vinden in de spelwereld. Wanneer één van hun sneuvelt zijn zij gewoon bewusteloos en moet je hem terug tot leven wekken. Doe toch maar de moeite om je vrienden te verzorgen want zo wordt het leven voor jou veel aangenamer.
Gandalf is ook degene die je zal bijstaan in de co-op, want de gehele game is met een vriend speelbaar. Het is een gewone drop-in/drop-out waarbij je op elk moment kan bijspringen. Al is dit maar om iemand te helpen bij een moeilijk stuk. Er zijn gewoon wat extra vijanden, maar de moeilijkheidsgraad wordt verder niet aangepast. Waar Aragorn ook andere wapens kan gebruiken zoals een bijl of boog, heeft Gandalf het voordeel dat hij makkelijk kan healen of een vuurbal afschieten.
Klinkt dit alles wat casual in jullie oren? Dit is dan ook een casual game, maar er zijn hier en daar wat elementen voor de hardcore gamers. Zo zijn er talloze zijmissies en nodigen de omgevingen echt uit om tot ontdekking over te gaan. Rivendell en Rohan (met zijn weidse vlaktes) zijn echte aanraders. Door bepaalde items te verzamelen krijg je ook meer te horen over het verhaal, want de ontwikkelaars zijn echte fans van het boek.
Dit alles wordt voorzien van een aangename soundtrack en heel wat stemmenwerk. Tenminste, als je de PS3-versie koopt, want door de beperkte opslagcapaciteit van de Wii-disks hebben onbelangrijke personages geen stem, maar alleen tekstballonnen. Bij de sleutelscènes hoor je trouwens de originele opnames uit de film weergalmen, want enkel Samwise Gamgee en Gimli zijn echt ingesproken door de acteurs. Je kan Ian McKellen moeilijk inhuren voor een paar zinnen.
Als ik nu al mijn conclusie moet geven denk ik dat deze game in beide versies een groot publiek zal bereiken. Het wordt geen AAA-titel, maar een degelijke game die echt weet wat zijn doelpubliek is. Dit is misschien wel één van de betere manieren om jongeren aan te zetten tot het lezen van de oorspronkelijke trilogie.