Skip to main content

The Surge 2 toont hoe sequels horen te zijn

Gestroomlijnd.

Ontwikkelaar Deck 13 steekt niet onder stoelen of banken een grote fan van de Souls-reeks te zijn. Toch weet The Surge 2 zich op meerdere manieren van zijn illustere inspiratiebron te onderscheiden. In zijn The Surge review noemde Carl de game een stroomstoot, en deel 2 lijkt nu al op hetzelfde stramien verder te bouwen.

Weg grijze en roestige fabriekshallen; de kritiek rond het monotone kleurpalet van deel 1 lijkt niet in dovemansoren gevallen. De demo start in een wijds uitgestrekt en overwoekerd park in Jericho City, een stad in quarantaine. Het zachte groen vormt een aangenaam contrast met de betonnen wolkenkrabbers in de verte en een mysterieuze storm waait duizenden kleine deeltjes door het natuurschoon. Dit synthetische park is ontwikkeld voor rijke inwoners als uitje voor het drukke stadsleven. Open ruimtes vertakken zich in geheime paden met verborgen items en stukjes lore. Dat belooft voor een verderzetting van het schrandere leveldesign van The Surge.

Bekijk op YouTube

Zelf omschrijft Deck 13 The Surge 2 als 'tactical melee combat'. Zo kun je specifieke lichaamsdelen als doelwit nemen en afhakken. Dat leidt tot een interessante keuze: ga je voor een snelle kill, of neem je je tijd om ledematen te verzwakken en zo nieuwe wapens en armor vrij te spelen? Die afweging voegt een extra dimensie toe aan wat sowieso al een uitdagende game is. Je hebt meer reden dan ooit om te twijfelen, want het beschikbare wapenarsenaal is in deze sequel verdubbeld: er zijn nu tien wapenklassen in plaats van vijf.

Een eerste voorbeeld volgt wanneer een jager uit het struikgewas stormt. De tegenstander is snel en wendbaar, en kan zich met behulp van een 'cloaking device' tijdelijk onzichtbaar maken. De AI lijkt agressiever dan voorheen en past zijn aanvalsstrategie voortdurend aan. Al snel blijkt dat de vernuftige technologie aan zijn borstharnas kleeft. Je kunt de zware bijl in je handen echter transformeren in twee kleinere hakmessen, waarop je het middenrif van de aanvaller gemakkelijker kan raken. De slagen komen minder hard aan dan elders op het lichaam, maar dan gebeurt het: het apparaat breekt af.

De jager kan zich niet langer verbergen en vormt nu een gemakkelijk doelwit voor jouw snelle, berekende slagen. Een volle combometer en bloederige finisher later ligt hij in tweeën gekliefd aan je voeten. Hoe je de buitgemaakte biosensor vervolgens hanteert, bepaal je volledig zelf. Met de sensor op jouw drone geïnstalleerd kun je vijanden in een hinderlaag lokken en onder vuur nemen. Net een shotgun afgesnoept? Dan geef je die drone meteen meer vuurkracht. Deck 13 belooft dus een verscheidenheid aan tactische opties. Naast je vliegende kompaan pas je het hoofdpersonage naar eigen wil aan - een veelgevraagde feature van fans. Warren uit deel 1 maakt dus geen terugkeer.

Volgens de welbekende Souls-formule sluit de demo af met een eindbaas. Wat aanvankelijk niet meer dan een bronzen standbeeld lijkt, blijkt een uit de kluiten gewassen androïde. Goddess Helena werpt je vele meters ver, terwijl haar neonlasers boomstammen doormidden branden. Tussen de rookwalmen en opvliegende splinters schiet de drone haar hoofd eraf, wat de mechanische godheid in een letterlijk ontvlambare woede doet ontsteken. Met enkele goed getimede parries - blocken kan nu in vier richtingen - voer je een tegenaanval uit en herleid je Helena stapsgewijs tot schroot. Een spectaculaire explosie later valt het doek over de demo.

The Surge 2 lijkt een sequel te worden zoals een sequel hoort te zijn. Deck 13 levert een gestroomlijnde verfijning van het origineel af en belooft tactische opties afhankelijk van jouw speelstijl. Jericho City biedt bovendien veel meer visuele variatie dan de fabriek uit de eerste game. De presentatie op Gamescom doet alvast reikhalzend uitkijken naar wat de gigantische metropool nog te bieden heeft.

Lees ook dit