Skip to main content

THQ staat volledig achter Metro 2034

Meer geld en betere marketing.

Het shootergenre is zo verzadigd dat vernieuwing amper nog mogelijk lijkt. Hoe je het ook draait of keert, Call of Duty heeft het genre zowel gestroomlijnd als in een keurslijf gewrongen waar amper nog van afgeweken wordt.

Vorig jaar was er echter één tegendraadse game afkomstig uit Oekraïne die het vooral van z'n atmosfeer, knappe visuals en bijna grimmige gameplayelementen moest hebben. Toegegeven, Metro 2033 was niet zonder problemen, maar wie verder kon kijken dan de soms wat klungelige besturing, het halfslachtige stealthsysteem en de foutjes in de AI, werd ondergedompeld in een post-apocalyptische thriller van formaat.

THQ, uitgever van de game, erkent die problemen en stelt dat het voor de opvolger, Metro 2034, meer geld in de ontwikkeling pompt en ook de marketing veel grootser zal aanpakken dan bij Metro 2033 het geval was. In een interview met IGN zegt Danny Bilson, vice-president bij THQ, dat hij ontwikkelaar 4A Games in Kiev z'n eigen ding laat doen. Het laatste wat hij wil, is dat de game geamerikaniseerd wordt.

En daar slaat hij de nagel op de kop. De mistroostigheid van het ondergrondse metrostelsel in de originele game was zo indrukwekkend dat de makers enkel van Oost-Europese afkomst konden zijn. Zelden heb ik me zo opgejaagd en kwetsbaar gevoeld als wanneer het hoofdpersonage hevig begon te ademen en ik m'n laatste gasmasker langzaamaan zag beslaan.

Eveneens interessant was het feit dat de game verschillende eindes bevatte. Vooral het feit dan dat de keuze welk einde jij te zien kreeg, niet gebaseerd was op of je grote heldendaden, maar op schijnbaar onbenullige kleinigheden zoals het stoppen om een liedje op de gitaar te spelen.

Er waren heel wat goeie ideeën in Metro 2033 te vinden, maar spijtig genoeg gooide vooral de besturing roet in het eten. Hopelijk leerde 4A Games uit de fouten gemaakt in de eerste game en weet het waar z'n eigen sterktes liggen. Als dat zo is, dan zou Metro 2034 wel eens potten kunnen breken wanneer het uitkomt op zowel PC als Xbox 360. Wanneer dat precies zal zijn, is nog niet geweten. Bilson beloofde in ieder geval meer info op de E3-beurs deze zomer.

Lees ook dit