Skip to main content

Tijd voor meer: Chrono Trigger

Dirk Schuit vertelt je alles over de mogelijkheid op een vervolg.

De gamesindustrie kent zeer succesvolle series. De Mario, Pokémon, Call of Duty en Final Fantasy-reeksen verkochten elk meer dan 100 miljoen exemplaren. Sommige series hoor je echter niets meer van. Welke reeks verdient een wedergeboorte? RPG-liefhebber Dirk Schuit zegt: de Chrono-serie. Waar blijft dat vervolg op Chrono Trigger en Chrono Cross, Square Enix?

Onder leiding van een 'Dream Team' - Hironobu Sakaguchi (Final Fantasy), Yuji Horii (Dragon Quest) en Akira Toriyama (Dragon Ball) - ontwikkelt Squaresoft in 1995 een van de beste rollenspellen ooit: Chrono Trigger voor de Super Nintendo. Europese gamers moeten maar liefst veertien jaar wachten op de klassieke JRPG, maar op de Nintendo DS staat deze gelukkig nog steeds als een huis.

Hoofdrolspelers Crono, Lucca en Marle leiden een vredig bestaan. Wanneer Marle's ketting een storing veroorzaakt in de teleporteermachine van Lucca's vader, raken de drie jongeren - en de speler - opgeslokt in een tijdreisavontuur. In de verwoeste toekomst leren ze over een wereldbedreigende ramp en besluiten ze deze te voorkomen. Om hierin te slagen werken ze samen met kameraden uit verscheidene tijdsperiodes, van de prehistorie tot aan de verre toekomst.

Zo begint een reis die geen enkele JRPG-fanaat mag missen. Van de tot-kikker-omgetoverde ridder uit de Middeleeuwen tot aan de zingende robot uit de sombere toekomst, elk teamlid heeft zijn of haar persoonlijke reden om te strijden voor het behoud van de wereld. Je deelt tegenslagen en overwinningen met de, zeker voor Super Nintendo-standaarden, rijke karakters.

De aandoenlijke Chrono Trigger cast, ontworpen door Dragon Ball-designer Akira Toriyama

Chrono Trigger was een van de eerste spellen waarbij je daadwerkelijk invloed had op het verhaal, en waarin keuzes gevolgen hadden. Dankzij het tijdreizen bezoek je diverse tijdszones met elk hun identiteit. Jouw handelingen hebben vervolgens gevolgen in andere tijdperken. De (zij)missies maken hier op leuke wijze gebruik van. Zeldzame voorwerpen in de Middeleeuwen haal je uit de prehistorie. Plant een zaadje en reis naar de toekomst om direct de bloem te plukken.

De soundtrack staat terecht tussen de beste aller tijden. Componist Yasunori Mitsuda staat op het punt van opstappen voor Squaresoft hem Chrono Trigger geeft. Een geslaagde zet: zijn muziek weerspiegelt de game perfect. Het herbeluisteren van het rustieke Morning Glow, Robo's olijke thema of (mijn favoriet) de tragedie van Schala's Theme haalt iedere keer weer emoties en herinneringen naar boven.

Klik hier voor meer informatie over de opvolger van Chrono Trigger: Chrono Cross