Skip to main content

Titanfall 2 wil een groter publiek overtuigen

Titanenwerk.

Respawn Entertainment staat voor een moeilijke situatie. Met Titanfall 2 wil het zowel de fans van het origineel op de pc, Xbox 360 en Xbox One terughalen, als nieuwe fans op de PlayStation 4 overtuigen. Daarvoor ondergaat de reeks heel wat veranderingen. Om de game door een breed publiek te laten testen, stelde de ontwikkelaar de multiplayerservers open voor een hands-on beleving.

Titanfall blies in 2014 een frisse wind door het shootergenre. Computergestuurde tegenstanders in een multiplayergame, verticale gameplay en de variatie tussen de snelle Pilots en de sterke Titans zorgden voor een unieke ervaring. Heel wat andere shooters hebben de voorbije twee jaar inspiratie opgedaan bij Titanfall, van Halo tot Call of Duty. Respawn heeft op zijn beurt echter ook nieuwe ideeën gehaald bij de concurrentie.

Bekijk op YouTube

Titans zijn minder aanpasbaar en fungeren eerder als de Heroes uit Overwatch of Battleborn. Elke Titan heeft zijn eigen speelstijl, wapens en speciale vaardigheid. Scorch deelt vlammende dreunen uit en kan het omliggende gebied veranderen in een vuurzee. Ion hanteert een precisielaser en kan zijn centrale oog gebruiken als een dodelijk laserkanon.

Als je niet in je Titan zit, loop je als Pilot rond in het level. De vaardigheden die je in de oorspronkelijke Titanfall had, zijn intact gebleven.Je kunt nog altijd op muren lopen, double-jumpen en andere acrobatische toeren uithalen. De game is echter wel trager. Na de eerste testronde heeft Respawn besloten om de loopsnelheid van Pilots te verhogen om de Titanfall 1-ervaring wat meer te benaderen.

Je krijgt ook nieuwe opties om je doorheen het level te verplaatsen. De belangrijkste is de klimhaak, waarmee je sneller grote afstanden kunt overbruggen. Met een goed gemikte haak kun je je zelfs naar vijandelijke piloten toe trekken om hen een oplawaai te verkopen. Als je op een vijandelijke Titan springt, zijn er ook enkele dingen veranderd. In de eerste Titanfall kon je tijdens een zogenaamde rodeo de reactor van de Titan openen en je wapen erin legen. In Titanfall 2 trek je in plaats daarvan de batterij van je vijand uit, die je kunt gebruiken om je eigen Titan (of die van een teamgenoot) van een schild te voorzien.

Wat de wapens betreft, kun je naast de standaardwapens uit de eerste Titanfall nu ook enkele nieuwe speeltjes kiezen. Zo is er een nieuw machinegeweer waarmee je bollen plasma naar je tegenstanders slingert. Je kunt je wapens ook weer van upgrades voorzien, die je nog steeds vrijspeelt door uitdagingen te vervolledigen met het geweer in kwestie.

De grootste veranderingen in Titanfall 2 vind je bij de gametypes. In het origineel was Attrition de standaard: een groots slagveld, waarin twee teams elkaar te lijf gaan. Je kon punten scoren door vijandelijke Pilots aan te vallen of door computergestuurde Grunts uit te schakelen. In de technische test van Titanfall 2 is Attrition nergens te bespeuren, met geen garantie dat het nog terugkomt.

In plaats van Attrition biedt Respawn Entertainment Bounty Hunt. Daarin moet je iedere ronde geld verdienen door gemarkeerde A.I.-vijanden uit te schakelen. Het team dat het eerste aan een bepaald bedrag komt, wint. Pilot vs. Pilot is ook een nieuw gametype, met enkel twee teams Pilots op de map: geen Grunts en geen Titans. Het zijn frisse ervaringen, al is het gemis van Attrition of de andere gametypes uit het origineel wel voelbaar.

De technische test was belangrijk voor Respawn Entertainment. Niet alleen is het een mogelijkheid voor de ontwikkelaar om een nieuw publiek aan te spreken, maar ook om naar de fans te luisteren en de game voor de release aan te passen. Titanfall 2 komt op 28 oktober uit. Het blijft dus nog even afwachten om te zien of de sequel erin slaagt om de reeks definitief een titaan in het shootergenre te maken.

Titanfall 2 is vanaf 28 oktober verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees ook dit