Skip to main content

Unreal Tournament bots slagen in de Turing test

Reden genoeg om heel bang te worden.

Wetenschappers van de Austin's University of Texas en enkele anderen uit Roemenië zijn er in geslaagd om AI's te ontwikkelen die erin zijn geslaagd om een jury ervan te overtuigen dat zij menselijk waren. De test werd gedaan in het spel Unreal Tournament 2004 waarvoor de code van de bots in kwestie was geschreven. Beide teams streken hiermee de prijs van 7000 dollar op die door 2K Games's Botprize werd uitgereikt.

De bedoeling van de wedstrijd is om een zo menselijk mogelijke AI te produceren voor NPC's (non-playable characters) zodat deze door middel van scripts en code zo menselijk mogelijk overkomen voor de gamer achter het computerscherm. De test werd in-game uitgevoerd door gewoon een potje door te brengen in een van de competitieve modi van het spel. Elk team was voor de helft samengesteld uit bots en voor de andere helft uit menselijke spelers. Naast het gewone arsenaal kreeg elke speler ook een "Judging gun" waarmee ze konden aanduiden of een bepaalde tegenstander volgens hen een robot of mens was. De robot die het vaakst als mens werd bestempeld, werd de winnaar.

De bots van de teams uit de eerste alinea, UT^2 en MirrorBot, belandden beide op de eerste plaats met een menselijkheidsratio van 52% op de Turing test. Dat is extreem hoog en sommige pessimisten zouden hierin zelfs het begin van de robotrevolutie kunnen zien die in films als Terminator werd afgebeeld. De test die zo'n 100 jaar geleden door Alan Turing werd uitgevonden moet meten wanneer een robot ons kan misleiden door ons te laten denken dat hij een mens is. Turing zelf hield dit niet voor mogelijk, maar zijn ongelijk is hierbij bewezen.

Wat deed deze bots dan zo menselijk lijken? Machines zijn perfect, mensen zijn dat niet. De AI werd dus zo geprogrammeerd dat hij af en toe opzettelijk een steek zou laten vallen om de jury op het verkeerde been te zetten. Daarnaast ga je vaak op een bepaalde speler af wanneer deze je al een paar keer door de kop heeft geknald. Die wraakzucht heeft het team ook in hun robots weten te stoppen.

Maar nu wordt het echt griezelig: de bots kunnen gedrag van spelers observeren, analyseren en er zich naar aanpassen. Een tegenstander die constant headshots schiet valt meteen op, maar eentje die je nooit raakt is ook verdacht. De bots trachten het hele spel door een niveau te halen dat bij de gemiddelde speler op de map geen onraad opwekt. Als het moet spelen ze een beetje beter, of schieten ze er wat vaker naast.

Het is belangrijk om af te bakenen wat wel of wat net niet overeenstemt met 'menselijkheid'. Bepaalde manieren van navigeren over de map, schijnbare voorkennis van de locatie van andere spelers of te accurate schoten geven al snel weg dat een bepaalde speler niet menselijk is. Daarom moest het team remmen zetten op de vaardigheden van de bots zodat deze binnen de menselijke perken bleven. Met succes zo blijkt!

We mogen dan wel AI's hebben die geslaagd zijn voor de Turing test, maar daarom hoeven we nog niet meteen schrik te krijgen voor de komst van een mogelijke Skynet. Met 52% zijn deze bots nog niet in staat om plots zelf beslissingen te gaan nemen die de mensheid van de kaart zullen vegen. Maar wie weet, misschien krijgen we over enkele jaren wel AI's die 100% scoren op de test? Wij leggen alvast een nucleaire schuilkelder aan, voor het geval dat...

Lees ook dit