Tokyo Mirage Sessions #FE fuseert twee geliefde series
De eerste dozijn uren in Atlus' excentrieke JRPG.
Het leek voor Atlus onbegonnen werk om twee geliefde series met een uitgesproken stijl tot een nieuwe game samen te voegen. In 2011 werd het project voor het eerst als Shin Megami Tensei x Fire Emblem geïntroduceerd, maar daarna werd het stil. Het strategiegenre zat de ontwikkelaar niet als gegoten en diverse pogingen liepen spaak. Er werd besloten om dan maar vooral op de sterke kwaliteiten van de studio te spelen. Het resultaat is de excentrieke Japanse role-playing game Tokyo Mirage Sessions #FE.
Liefhebbers van Fire Emblem herkennen ook niet direct hun dierbare serie in de kleurrijke wereld die door Atlus' befaamde stijl overspoeld is. Geen nobele ridders, kastelen en groene vlaktes, maar de bruisende stad Tokio met al zijn eigenaardigheden. Het moderne stadsleven speelt zich af tegen de achtergrond van bekende buurten als Shibuya en Harajuku, waar voornamelijk de Japanse entertainmentindustrie onder de loep wordt genomen.
De hoofdpersonages van de game bewandelen namelijk het wispelturige pad van de entertainmentwereld. Zo jaagt de 18-jarige Touma zijn droom als acteur in een superheldenserie na en ambieert de even oude Tsubasa een vervullend leven als popidool. Bijgevolg is de game met Japanse popmuziek en extravagante optredens overladen. Het verhaal lijkt op die manier vooral lichthartig van aard te zijn en benadrukt eerder de humor dan het meeslepende drama. Het mist zodoende het duistere randje van de Shin Megumi Tensei-serie en neemt zichzelf ook minder serieus dan de Fire Emblem-reeks.
Als de kunstige jonge groep niet hard aan het werk is om vooruit te komen in hun respectievelijke carrières, dan vechten ze zich een weg door gevaarlijke dungeons. Ze hebben namelijk ook die niet bepaald onbelangrijke taak om de wereld van kwaadwillige Mirages te beschermen. Dat zijn de demonische wezens die de zogeheten Performa proberen te stelen - de essentie is van iemands creatieve uitdrukking. Het volgt het stramien uit Atlus' Persona-serie waarbij er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen het alledaagse leven en het strijdveld. In de bekende wijken van Tokio krijgt het narratief meer vorm en ontmoet je nieuwe personages, terwijl je enkel in de dungeons de strijd met Mirages aangaat.
Die dungeons heten Idolaspheres en zijn ontworpen in het thema van de corresponderende wijk waarin ze zich bevinden. In Shibuya ligt bijvoorbeeld de nadruk op mode, waar een doolhof met grote fotocamera's je bewegingsvrijheid erg beperkt. Legt een camera je namelijk op de gevoelige plaat vast, dan word je weer naar het begin van de dungeon geteleporteerd. In een andere dungeon verplaats je dan weer huizenhoge kledingstukken door middel van paspoppen om op een andere verdieping te raken. Iedere Idolasphere introduceert bijgevolg een nieuw puzzelelement dat binnen het thema past.
Tokyo Mirage Sessions' turn-based gameplay leunt hevig bij Shin Megami Tensei-invloeden aan, maar geeft er vervolgens een Fire Emblem-twist aan. Vijanden hebben namelijk niet alleen een zwakte voor elementsoorten, maar ook voor het type wapen dat je hanteert door de toevoeging van de wapendriehoek. Die bestaat uit zwaarden, speren en bijlen en hanteert het steen-schaar-papier-systeem. Benut je de zwaktes van je tegenstander, dan schakelt de game naar een Session-modus over waardoor teamgenoten extra aanvallen kunnen uitvoeren.
Dat is echter afhankelijk van hun individuele passieve vaardigheden die je gaandeweg vrijspeelt. In eerste instantie kan Touma enkel de elektrische Zio-aanval van Itskui met een vuuraanval opvolgen. Gezien Tsubasa niet de vaardigheid bezit om het vuurelement met een corresponderende aanval op te volgen, mengt zij zich niet in de strijd. Het idee is om uiteindelijk alle vaardigheden zo op elkaar af te stemmen dat iedereen zich in de Session-aanval nuttig kan maken.
Bouw je bijvoorbeeld een personage uit met ijsaanvallen, zorg dan dat je een teamgenoot achter de hand hebt die hierop kan inspelen met een aanval waar vervolgens weer een ander teamgenoot een passende passieve vaardigheid voor heeft. Het is niet alleen voordelig omdat je in principe extra beurten krijgt, maar het levert je ook een breed scala aan bonussen op.
De artiesten in Tokyo Mirage Sessions zijn verbonden aan een personage uit de Fire Emblem-serie die de vorm van hun kenmerkende wapen aannemen. Ze worden dus niet lijfelijk in de strijd opgeroepen, maar verlenen hun krachten in de iets andere materiële Carnage-vorm. Zo verandert Chrom uit Awakening in een zwaard, en Caeda en Cain in een speer. Via een Unity-fusie ontwikkel je nieuwe wapens waar vervolgens weer speciale vaardigheden aan zijn verbonden.
Het uitvoeren van de eerder genoemde Session-aanvallen levert je punten op waardoor elk wapen nieuwe vaardigheden vrijspeelt. Die zijn niet alleen aanvallend van aard, maar geven je ook een extra weerstand tegen vijandige elementen of versterken de statistieken van je personage. Je bent echter beperkt in de hoeveelheid vaardigheden die je kunt leren. Bijgevolg moet je een goede afweging maken hoe je elk personage uitbreidt en je team zorgvuldig op elkaar afstelt.
Tokyo Mirage Sessions #FE lijkt op het eerste oog eerder een Persona-game met een lichte Fire Emblem-twist, dan een regelrechte cross-over tussen de strategiegame met de hoofdserie Shin Megami Tensei. Het verhaal is in het eerste dozijn uren voornamelijk lichthartig van aard en ook voor strategische diepgang ben je waarschijnlijk op het verkeerde adres. De game belooft echter wel een originele kijk op de Japanse entertainmentwereld te worden, en de geeft de sterkste punten van Atlus weer. Of dit genoeg is om beide partijen daadwerkelijk aan te spreken, valt momenteel echter nog te bezien.
Tokyo Mirage Sessions #FE is vanaf 24 juni voor de Nintendo Wii U verkrijgbaar..