Skip to main content

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Preview

Eerlijk spelen telt niet.

Sommigen zouden beweren dat videogames een weerspiegeling zijn van het heden. En dat is waar ook, elke vorm van media gecreëerd door de mensheid is onlosmakelijk verbonden met een zekere maatschappelijke toestand die in die bepaalde tijdsperiode heerste. Sommigen zouden ook zo ver gaan al te durven beweren dat videogames een zeker toekomstbeeld scheppen van hoe de wereld er zal uitzien. En tussen alle nucleaire holocausts en zombieapocalypses ontdekken we op geregelde tijdstippen zo'n game. Niet dat alles wat in Ghost Recon: Future Soldier zo'n verre toekomstmuziek lijkt. Zoek maar eens iets als "military exoskeleton" op om te zien dat de toekomst voor de deur staat (en dat de wereld niet bepaald eerlijk in elkaar zit… duizenden kinderen sterven van de honger en de dorst, terwijl er miljarden aan nieuwe manieren wordt uitgegeven om mensen te doden, zoals de parody van Mitchell & Webb genaamd Dr. Death ook aankaart… ook eens opzoeken op Youtube is de boodschap).

Maar we zijn hier vandaag samen gekomen om te spreken over Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier, niet om een gesprek te hebben over hoe de militaire industrie onze wereld in een zekere Derde Wereldoorlog zal storten die miljoenen levens zal kosten omdat enkele ceo's van grote bedrijven uit zijn op winstmaximalisatie.

Ghost Recon: Future Soldier is de nieuwste telg in de Ghost Recon-reeks, één van de vele gamereeksen waar Tom Clancy, de Amerikaanse auteur, zijn naam aan verleent. En zoals de titel van de game al doet uitschijnen, speelt het verhaal zich af ergens in de toekomst. Rusland is overgenomen door een ultranationalistische partij en heeft zich in een oorlog met de V.S. gestort. Nu is het aan de Ghosts om, naar goede Amerikaanse traditie, wereldpolitie te spelen en overal ter wereld lokale vuurhaardjes te gaan blussen. Hierdoor zullen de Ghosts plaatsen zoals Noorwegen, het Midden Oosten en Azië bezoeken.

"Met het 'Augmented Reality' HUD kun je een strategie uitstippelen, waypoints zetten voor je squad, vijanden taggen en missieobjectieven zien."

Natuurlijk zijn deze Ghosts niet zomaar de eerste de beste soldaten. Waarschijnlijk één van de duurste geheime squads, zijn alle vier de leden uitgerust met de allernieuwste technologie die van hen een quasi niet te stoppen strijdmacht maken. Waar de Ghosts uit Advanced Warfighter al voorzien waren van allerlei snufjes, gaat Future Soldier nog een stapje verder. Volledig nieuw in de reeks in Optical Cammo. Dit houdt in dat iedere soldaat quasi volledig onzichtbaar kan worden. Echter heeft deze feature ook haar gebreken (om de game wat in balans te houden natuurlijk). Zo kun je niet sprinten of schieten wanneer deze onzichtbaarheidsfeature is geactiveerd. Daarnaast hebben de Ghosts ook allerlei gadgets tot hun beschikking, zoals onder andere Nano UAV drones en rijdende aanvalsdrones.

Ook is teamwork opnieuw één van de hoofdtakken in Ghost Recon: Future Soldier. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat alle Ghosts in contact staan met elkaar via een driedimensioneel "Augmented Reality" HUD. Als squadleider kun je hiermee verschillende vijanden taggen en een strategie uitstippelen om deze dan feilloos uit te voeren. Ook kun je deze feature gebruiken om waypoints en missieobjectieven te zien of de omgeving te scannen naar vijanden. Ook wordt teamwork heel belangrijk bij het escorteren van bijvoorbeeld een gijzelaar. Zo zal je team een Diamond Formation maken rond de persoon die ze moeten beschermen. Dit houdt in dat, jij als teamleider, op kop loopt met onmiddellijk achter je de gijzelaar. Je teamleden zullen zich dan opstellen rond deze persoon, om ervoor te zorgen dat deze niet gewond raakt tijdens een vuurgevecht.

Met deze teaser toonde Ubisoft de game voor het eerst twee jaar geleden.

Ook terug uit Advanced Warfighter zijn de segmenten waar je coördineert met troepen die geen deel uitmaken van de Ghosts. Zo herinneren we ons segmenten uit Ghost Recon: AW2 waar we zij aan zij een Abram tank door een vernielde stad vochten, terwijl ook een helikopter ons luchtsteun gaf. Dit alles door van de teamleider naar de tank, naar de helikopter te switchen. In Future Soldier zul je dit dus opnieuw kunnen, aangevuld met allerlei futuristische militaire snufjes. Zo kun je bijvoorbeeld luchtsteun inroepen onder de vorm van een gaswolk die vervolgens ontplof. Die zullen tijdens verschillende momenten in de singleplayer zeer hulpvol zijn wanneer de vijandige overmacht te groot wordt.

"Wisselen tussen dekkingsposities wordt zeer snel en intensief. Uit de vuurlinie blijven is essentieel om te overleven maar door te lang achter cover te blijven riskeer je dat het vernietigd wordt."

Omdat dit een Third Person Shooter is, zal dekking zoeken een zeer groot onderdeel uitmaken van de gameplay. Vergelijkbaar met de mechanieken die we zagen in Splinter Cell: Conviction, wordt wisselen tussen verschillende dekkingsposities zeer snel en intensief. Dit is natuurlijk nodig, aangezien in grote vuurgevechten uit de vuurlinie blijven essentieel is om te overleven. Verschillende soorten cover zullen dan ook vernietigd worden wanneer ze te veel beschadigd raken. Ook zal, wanneer er teveel gevuurd wordt in jouw richting, het camerastandpunt inzoomen op je personage en beginnen heen en weer bewegen. Een soort visuele indicator om te intensiteit van de vuurgevechten weer te geven.

Ook goed om weten is dat de volledige singleplayer campaign speelbaar zal zijn in coöp. Zowel off- als online kun je dus vier vrienden uitnodigen om het verhaal in de game te doorlopen.

Natuurlijk zijn naast de Ghosts ook de wapens hoofdrolspeler in deze game. Daarom heeft Ubisoft Parijs één van de meest uitgebreide, volledig aanpasbare arsenalen in de game gestopt, genaamd Gunsmith. Deze feature laat de speler toe om zo goed als alles aan je wapen aan te passen, zowel uitwendig als inwendige onderdelen als de lengte van je loop, je trekkermechanisme en zelfs het gassysteem bij automatische wapens. Twintig miljoen unieke mogelijkheden werd op E3 2011 beloofd. Ook worden de Kinect-eigenaars verwend, aangezien Gunsmith volledig bedienbaar is met je armbewegingen als ook met je stem. Ook kan de game je wapens automatisch optimaliseren voor verschillende gevechtscenario's.

Met Gunsmith kan de speler zo goed als alles aan zijn wapen aanpassen. Ubisoft beloofde ons op E3 2011 maar liefst twintig miljoen unieke mogelijkheden."

Het moge duidelijk zijn dat multiplayer ook een belangrijk onderdeel is van deze game. Er zijn drie speelbare klasses, Rifleman, Scout en Engineer (niet te verwarren met de klasses uit Ghost Recon Online) . Iedere klasse heeft naast zijn primair en secundair wapen, granaattype en een deployable zoals bijvoorbeeld een munitiekist of UAV drone, ook een aantal unieke mogelijkheden op vlak van wapenselectie.

Teamwork is ook hier een zeer belangrijk onderdeel van de gameplay. Vijanden taggen en elkaar rugdekking geven zijn twee zaken die zeer gemakkelijk gemaakt worden door middel van de Augemented Reality HUD. Ook kun je een vijandige soldaat tijdelijk verlammen en de Augmented Reality HUD van het vijandige team hacken, om zo tijdelijk de positie van elke vijand te zien op de map. Door middel van een coördinatiesysteem kun je dan de weg naar een objectief aanduiden voor je hele team. Door deze feature kunnen nieuwe spelers onmiddellijk deelnemen aan alle actie, zonder dat ze eerste een map moeten van buiten leren.

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier belooft een grote voorjaarsknaller te worden wanneer de game op 24 mei in de winkelrekken verschijnt. Wij zijn alvast enthousiast, vooral met onze ervaringen met GRAW en GRAW 2 in het achterhoofd.

Lees ook dit