Tomb Raider vier miljoen keer verkocht
En Sleeping Dogs eindelijk winstgevend voor Square Enix.
Sinds de release in maart is Tomb Raider vier miljoen keer verkocht. Het is daarmee niet alleen de snelst verkopende titel in de geschiedenis van de reeks, maar ook de meest succesvolle game ooit voor ontwikkelstudio Crystal Dynamics.
Darrell Gallagher, hoofd van Square Enix in Amerika en Europa, vertelt daarover in een blogpost op Gamasutra. Hij meldt tevens dat Sleeping Dogs na lange tijd dan toch winstgevend is geworden voor de uitgever, wat Gallagher dankt aan een nieuw beleid binnen het bedrijf.
"Vroeger liepen we te snel weg van de werelden waarin we zoveel tijd en energie hadden gestoken. Nu is de vraag hoe we games jarenlang interessant houden voor de speler, in plaats van slechts enkele weken," aldus Gallagher. Hij wil in de toekomst meer focussen op het bouwen van 'aanhoudende online ervaringen' rondom de franchises waar de uitgever om bekend staat.
Hoewel Square Enix nu blij lijkt met de resultaten, werd al eerder duidelijk dat zowel Tomb Raider als Sleeping Dogs niet aan de verkoopverwachtingen voldeden. Tomb Raider moest binnen vier weken vijf tot zes miljoen keer verkocht zijn en haalde dat aantal bij lange na niet. Ook Hitman: Absolution presteerde slechter dan verwacht.
Toch is ondertussen ook bekend dat de ontwikkeling van een vervolg op Tomb Raider al enige tijd is gestart.