Trackmania gaat back to basics met een free-to-play formule
Milliseconden afschaven
Voor deze Trackmania preview ging Bruce aan de slag met de parcours van het eerste seizoen en de track editor in deze free-to-play-heruitvinding van de typische Trackmania-formule.
Zeventien jaar en vijftien games over verschillende platformen. Weinig franchises gaan al zo lang mee als Trackmania. Dat is vooral aan de simpele en verslavende formule te danken: je succes is louter van je stuurmanskunsten en kennis van het parcours afhankelijk. Vergeet versnellingsapparaat of bandendruk. Trackmania is heerlijk arcade en windt daar ook geen doekjes om. Less is more. De nieuwe Trackmania (ja, zo heet de game ook gewoon) omhelst deze filosofie meer dan ooit en biedt de gekende formule in een free-to-play-pakket aan.
De previewversie biedt een voorsmaakje van de tracks in het eerste officiële seizoen. Ontwikkelaar Ubisoft Nadeo belooft namelijk driemaandelijks nieuwe tracks en competities. Gedurende het seizoen strijden spelers voor de beste tijd in wereldwijde en regionale leaderboards.
Wat bij die tracks meteen opvalt, is de onmiddellijke leesbaarheid van het parcours. Er zijn vijf types ondergrond: asfalt, gras, gravel, ijs en 'curved'. Deze worden doorheen de tracks lustig door elkaar gebruikt en als blokken aan elkaar gehangen. De combinatie van deze ondergronden en het effect die ze op je stuurgedrag hebben, leidt tot interessante uitdagingen. Volop over het plakkende asfalt cruisen om dan plots in een ijsbaan te landen en als een bobslee naar de finish te glibberen. Of van het losse gravel op de gebogen ondergrond komen, waarbij het plots veel moeilijker wordt om een scherpe bocht in te schatten en je de kunst tussen plankgas en op tijd remmen volledig moet beheersen.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog speciale blokken zoals turbo's of stroken die je op de muren naar boven laten rijden. Vooral de blokken, die tijdelijk je motor of zelfs je stuur uitschakelen, spreken tot de creatieve verbeelding. Een scherpe bocht uitkomen om vervolgens meteen je auto precies goed te richten om zonder controle over je stuur tussen een dozijn paaltjes te schuiven, vraagt stalen zenuwen. Daarnaast is er het slowmotionblok dat vooral handig is om erg precieze maneuvers uit te voeren. Net als de strook die je camera tijdelijk in first-person dwingt. Ideaal om die looping nog spectaculairder te maken.
In de track editor kun je zelf met al die blokken aan de slag. Een track ontwerpen is zo simpel als deze verschillende blokken aan elkaar hangen, even zelf het parcours voltooien en klaar is kees. Let wel op, want je eigen toptijd wordt als maatstaf gebruikt om de richttijden voor een bronzen, zilveren of gouden medaille te berekenen. Ubisoft Nadeo belooft bovendien dat de finale versie van Trackmania een systeem bezit, dat spelers aanmoedigt om tracks van andere spelers te testen en te beoordelen. Hoe dit precies in zijn werk zal gaan, is echter nog onduidelijk.
De previewversie kwam grotendeels overeen met wat de gratis versie van Trackmania bij de release te bieden heeft. Daarnaast zal er ook een Standard Access-jaarpas van 9,99 euro per jaar beschikbaar zijn. Deze biedt toegang tot extra solo- en liveactiviteiten. De Club Access-jaarpas kost 29,99 euro per jaar en breidt het aanbod verder uit, zoals het managen van je eigen club en meer aanpassingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld je auto. Meer details over welke exacte features in welke jaarpas beschikbaar zijn, volgen later nog.
In ieder geval lijkt het erop dat met Trackmania de typische verslavende formule meer dan ooit toegankelijk wordt voor een groot publiek. Door de verschillende instapmogelijkheden richt het zijn pijlen op zowel de casual racer die gewoon wat door knotsgekke parcours wil scheuren, als het competitiebeest dat voor elke milliseconde wil knokken. Binnen een kleine maand weten we definitief of Ubisoft Nadeo erin slaagt om Trackmania heruit te vinden, zonder aan traditie in te boeten.