Trackmania Turbo maakt oerdriften in je los
Wringt zich door allerlei bochten.
Het eerste deel uit de succesvolle Trackmania-reeks stamt alweer uit 2003. Sindsdien bestaan er elf verschillende varianten van de racinggame. Elk deel draait om de snelste tijd, een doel dat op je innerlijke verlangen inspeelt. Je wilt de snelste persoon van de wereld zijn. Ontwikkelaar Nadeo erkent de populariteit van de reeks en probeert met de nieuwste telg binnen de reeks een nieuw publiek aan te boren. Trackmania Turbo is namelijk de allereerste Trackmania-game die op Sony's en Microsofts consoles uitkomt.
Aan het spelconcept is er amper gesleuteld. Nog altijd draait de game om scherpe haarspeldbochten, onmogelijke loopings en raketlancerende ramps. In Trackmania Turbo race je op tweehonderd verschillende banen in één van de vier omgevingen: Rollercoaster Lagoon, International Stadium, Canyon Grand Drift en Valley Down & Dirty. "We willen dat Trackmania Turbo een arcadegame is. 'Toegankelijk en simpel' zijn sleutelwoorden die we in ons achterhoofd houden," vertelt Tommy Francois, de Director of IP development van Ubisoft.
Dat merk je vooral aan de besturing. Tijdens het racen gebruik je enkel drie knoppen om je wagen op de baan te houden. Gas geven, remmen of achteruit rijden en een handrem. Volgens Francois heb je niet meer nodig, behalve geduld en inschattingsvermogen. Verwacht meerdere keren van de baan te vliegen door hoge snelheden, krappe bochten en verkeerde landingen. Oefening baart dan ook zeker kunst. Je hebt daarom weer de beschikking over een 'reset'-functie, waarmee je je wagen naar het begin van de baan transporteert.
Ben je eenmaal op de tweehonderd banen uitgekeken, dan is er traditiegetrouw de mogelijkheid om zelf banen in elkaar te knutselen. Die kun je tot in de puntjes zelf ontwerpen. Wil je een racebaan die uit meerdere loopings bestaat of een korte vrije val die opgevolgd wordt door een gigantische ramp? Trackmania Turbo biedt je de vrijheid om je creativiteit los te laten.
Nieuw is de optie om automatisch banen te genereren. Dit is vooral handig wanneer je niet over creatief inzicht beschikt of wanneer je geen zin hebt om urenlang aan een nieuwe baan te werken. Je selecteert één van de vier omgevingen en de game doet de rest. Uiteindelijk kun je de krankzinnige banen via het netwerk delen. Er is dus een constante stroom aan nieuwe banen, waardoor je je in theorie nooit hoeft te vervelen.
Daarnaast kun je in de Double Driver-modus met twee personen één auto te besturen. Dit doe je gezamenlijk met ieder een controller in de hand. Op het scherm wordt aangegeven in welke mate een speler in een richting stuurt. Het lijkt erop dat deze modus vooral voor de lol is en niet per se om de scherpste tijd mee te zetten. Dit is overigens niet de enige multiplayermodus, aangezien je ook met vrienden in de splitscreen-modus over de vele banen kunt scheuren.
De dynamische muziek is eveneens nieuw. De loop-sequentie wordt aan de hand van je rijstijl aangepast. Tijdens het afremmen gaat het aantal decibel subtiel omlaag en na het passeren van diverse checkpoints worden er nieuwe sporen aan het muziekstuk toegevoegd. Volgens Francois zorgt dat ervoor dat je in een bepaalde flow blijft.
Dat is overigens waar Trackmania om draait. Een flow, waarmee je keer op keer over een racebaan scheurt om de beste tijd neer te zetten. Al zwetend heb je de controller in je handen, terwijl je met een drift de bocht ingaat. Daar is dan toch echt de belangrijkste schans. Met full throttle scheur je op het platform af en lanceer je jezelf richting de finishlijn. 0.32.03 seconden. Jammer, je hebt net niet je record verbroken. Nog maar een poging wagen.
Trackmania Turbo komt op 27 november uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.