Skip to main content

Trapped Dead

Breindood of brein vereist? Verwarrend!

Zombiegames zijn populair, dat staat buiten kijf. Maar is het je al eens opgevallen dat elke zombiegame schietskills vereist waarvoor je een even hoog IQ moet hebben als de breindode mensenvreters die de hoofdrollen vertolken? Het is iets dat relatief onbekende studio Headup Games ook niet ontgaan is, en daarom komen ze met een heuse zombie RTS-game op de proppen. Of dit het startschot betekent van een hele resem spellen in het genre zoals 'Age of Zombies', 'Zombie: Total War' en 'Command & Conquer: Zombie Alert' zijn zorgen voor later. Feit is dat er redelijk wat vraag was naar dergelijk concept, en nu de eerste game gearriveerd is zijn wij van Eurogamer België er natuurlijk als de kippen bij om het aan een grondige test te onderwerpen.

De makers hebben zich naast RTS-bommen als Commandos gebaseerd op klassieke zombiefilms uit de jaren '80, en laat dat nu net ook de periode zijn waarin het verhaal zich afspeelt. Een klein dorpje in de buurt van Kansas wordt opgeschrikt door horden zombies. Nu ja, eigenlijk valt er niet veel meer op te schrikken aangezien zowat alle inwoners ondood zijn geworden. De oorzaak valt te situeren bij genetisch gemodificeerd graan, dat een nieuw virus met zich meebracht. Via een beet van een geïnfecteerde hond kwam de ziekte-opwekker bij de mensen terecht. Jij begint het spel in de huid van een nietsvermoedende student die samen met een vriend stopt bij een op het eerste zicht verlaten gasstation. En dan barsten de horroravonturen los! Geen al te diepgaand verhaal dus, zoals we gewoon zijn van de meeste zombieflicks. Het verhaal bevat echter wél een originele boodschap: hou graan en honden goed in de gaten, want voor je het weet helpen ze heel de wereld om zeep.

Trapped Dead speelt als een RTS-game, en dat betekent dat je met bovenaanzicht zit opgescheept. Net als de meeste games in het genre kan je de camera in- en uitzoomen, hoewel inzoomen in dit spel niet zoveel nut heeft aangezien de graphics niet bepaald om over naar huis te schrijven zijn en je voortdurend een overzicht zult moeten bewaren om in leven te blijven. De camera draaien verloopt vlotjes. Met de muis bewegen om de camera te bewegen lijkt vanzelfsprekend, maar in Trapped Dead zit er wel een dik addertje onder het gras: je muis naar de uithoeken van het scherm bewegen waar de in-game spelinterface zich bevindt heeft geen nut, want dan blijft het scherm gewoon staan. Enorm frustrerend, dus je bent eigenlijk al verplicht om met de pijltjestoetsen de camera te besturen.

Aangezien je tijdens het spel meerdere collega-overlevers tegenkomt en je samen sterker staat tegen de zombies, zijn er naast het personage waarmee je begint nog zes andere overlevenden. Later in de game krijg je steeds meer personages te besturen tot je het maximum van vier hebt bereikt (wat blijkbaar het magische getal is, kijk maar naar Left 4 Dead). Om die allemaal vlot de baas te kunnen krijg je onderaan het scherm een avatar van elk personage te zien. Allen hebben ze een gezondheidsbalk en een stamina-balk die vrij snel leegloopt wanneer je rent of vecht met een meelee-wapen, maar ook automatisch weer bijgevuld wordt als je even uitrust op een rustig plekje. Dit systeem draagt ertoe bij dat je heel strategisch moet nadenken, want te ver willen rennen of teveel willen vechten in één keer zorgt ervoor dat je een heel gemakkelijke prooi vormt voor de zombies.

Rechts onderaan op je scherm vind je naast een wandel-, loop-, centreer- en 'selecteer alle personages in één keer'-knop een inventory terug bestaande uit een aantal vakjes. Hier komen alle voorwerpen in terecht die je vindt in de spelwereld. Medkits die je naar personages moet slepen om hen te genezen en wapens zoals baseballbats, geweren en bogen. Zelfs kogels hebben er een apart plekje. Om een wapen te equippen dien je erop te klikken in de inventory en als je een geweer manueel wilt herhalen versleep je de kogels gewoon naar je geweer. Eenvoudig maar effectief.

Je kunt voorwerpen tussen de verschillende inventories van personages uitwisselen door ze te verslepen naar de inventory van het gewenste personage. Onder andere tijdens het uitwisselen van wapens moet je rekening houden met de sterktes en zwaktes van elk personage. De student waarmee je begint richt bijvoorbeeld veel meer schade aan met een baseballbat dan met een geweer en kan goed rennen, terwijl een rolstoelpatiënt zelfs geen baseballbat kan hanteren en veel behendiger is met een vuurwapen. Bovendien kan die laatste zich trager voortbewegen, iets waar ook zeker belang aan moet worden gehecht. Een systeem dat ondank z'n eenvoud goed in elkaar zit en de balans tussen moeilijk en makkelijk in evenwicht houdt.

Heel wat om op te letten dus, en dat terwijl er groepjes zombies dreigen een vleeshoop bovenop je te maken en er nog heel wat andere ondoden langzaam maar zeker door een deur aan het breken zijn. Gelukkig biedt de pauzefunctie soelaas. Bijzonder handig, want hoewel zombies op een slakkengangetje naar je toe wandelen, kan wat rustig denkwerk zeker en vast van pas komen wanneer je omsingeld dreigt te worden. Met één druk op de knop kan je het spel zo lang pauzeren als je wil. Op dat moment kan je rustig een tactiek uitdenken, items beheren en personen selecteren. Een klein maar vervelend elementje is dat je in het pauzemenu geen wapens kunt equippen en bijgevolg dus ook geen bevel kunt geven om tot de aanval over te gaan aan personages die met niets uitgerust zijn, zonder eerst het pauzemenu terug te verlaten.