Tropico 4
Op naar een tropisch paradijs?
Tropico deed in 2001 het hart van heel wat wannabe- Fidel Castro's sneller slaan. Na wat uitbreidingen en een sequel in 2003 werd het echter lange tijd stil rond deze SimCity in een bananenrepubliek. In 2009 kwam er eindelijk een derde deel van de hand van het schier onbekende Haemimont Games en de al even onbekende uitgever Kalypso, die er in geslaagd waren de rechten over te kopen van Take-Two. Het derde deel werd zeer positief ontvangen en voerde heel wat verbeteringen op de formule door. Slaagt de ontwikkelstudio erin om voor het vierde deel nog beter te doen? De release staat alvast gepland voor augustus.
Tropico 4 wijkt alvast niet af van de traditionele formule. Je bent nog steeds "El Presidente", hoofd van je hoogstpersoonlijke bananenrepubliek. De game speelt voor de rest als een soort SimCity. Je trekt gebouwen (huizen, fabrieken, ziekenhuizen enz.) op en moet ondertussen het volk tevreden houden. Er zijn in Tropico echter verschillende facties, zodat die allemaal tevreden houden moeilijk wordt. Zo worden de communisten boos als je te veel in de vrije markt investeert, en wordt de clerus woedend als je een kerk vergeet te bouwen. Toch belooft Haemimont enkele extra features, zodat het 4de deel toch ergens verschilt van het derde. Over die features is voorlopig nog zeer weinig bekend, maar hier toch een overzicht van wat we al weten.
"Haemimont belooft enkele extra features, zodat het 4de deel toch ergens verschilt van het derde."
Eerst en vooral zullen er meer "superpowers" aanwezig zijn. Traditioneel waren er maar twee, de US en de USSR (gezien de game zich in de Koude Oorlog afspeelt), en beïnvloedden je acties je relaties met hen. Zo kon je legerbasissen of nucleaire tests van de een of de ander toelaten op je grondgebied. Nu zijn er dus meer superpowers, maar wie die worden is nog niet geweten. Ook heb je nu de mogelijkheid ministers te verkiezen. Waar je vroeger alleenheerser was met enkele adviseurs, kan een minister nu op de juiste plaats helpen om een moeilijke wet erdoor te krijgen. Ook de verscheidene rampen waarmee je eiland te kampen kan krijgen, zijn flink uitgebreid. Deze keer kan je onder meer last krijgen van vulkanen, droogtes en tornado's.
Een campaign zal ook opnieuw aanwezig zijn, met 20 missies op 10 nieuwe mappen, waarbij je verschillende objectieven moet vervullen. Er zijn ook 20 nieuwe gebouwen, waaronder een beursgebouw, een rasechte 'shopping mall' en je hoogstpersoonlijke mausoleum. Er komt ook een 'national agenda', waarin verschillende fracties of superpowers je vragen iets te doen voor hen. Een soort questlog dus, met enkele objectieven die je kan vervullen. Ook zal je voor het eerst zowel je import als je export kunnen bijhouden (waar je in de vorige games enkel de export zag). Voor de PC-versie zal er Facebook- en Twitter-integratie zijn. Zo is er zelfs een "Dictator-ranking", waar je jezelf kunt vergelijken met je vrienden. Op grafisch vlak ziet de game er voorlopig hetzelfde uit als Tropico 3. Alles ziet er nog steeds zeer mooi uit, maar verwacht niets revolutionairs.
Zo, dat was het dan. Een korte preview deze keer, maar dit is dan ook alles dat over Tropico 4 bekend is. Voorlopig lijkt de game eerder op een veredeld uitbreidingspakket dan een waardige opvolger voor Tropico 3. Komt Haemimont nog verrassend uit de hoek, of wil het snel wat geld in het laatje brengen? We weten het je te vertellen in de review, of misschien na wat meer informatie op de E3.
Tropico 4 wordt in augustus 2011 verwacht voor zowel de PC als Xbox 360. Kruip dus in de zomer uit je tuinstoel en bezoek Eurogamer.be voor ons verdict over de eindversie!