Ubi legt nieuwe weg Splinter Cell uit
"Vroeger was Sam Fisher een bomma!"
Volgende maand zal Splinter Cell: Conviction eindelijk in de winkelrekken liggen. Ubisoft heeft er meer dan vier jaar aan zitten werken, en we hopen dan ook dat de nieuwe stijl die Sam Fisher aangenomen heeft haar vruchten zal afwerpen. Niet langer is de held een trage gluiperd die voortdurend in de schaduw moet zitten. Neen, hij is meer dan ooit een moordmachine die - als jij dat wilt - ook stiekem te werk kan gaan. "Deze gameplay verandering is een bewuste keuze van Ubisoft", zo legt creative director Max Beland uit.
"We kregen bij voorgaande Splinter Cell games van fans te horen dat het een erg moeilijk spel was, en blijkbaar speelden er een heleboel mensen de game niet eens uit door die hoge moeilijkheidsgraad. We hadden bij Ubisoft een duidelijke visie rond de reeks die we hadden willen verderzetten, maar we hebben in de voorbije jaren gemerkt dat we stealth niet op de juiste manier brachten", aldus Beland.
"Wanneer je de verkoopcijfers van het originele Splinter Cell naast die van deeltje vier legt zie je dat ze bij elke iteratie stilletjes naar beneden gaan. We moesten de reeks dus vanuit een andere ooghoek bekijken en onze visie van het stealth genre in het algemeen aanpassen. We willen van sluipen iets maken wat je graag wil doen. De speler is een jager, geen grootmoeder! Vroeger was Sam Fisher dat laatste. Je moest wel in de schaduw gaan zitten om niet gezien te worden. Ontdekte men je, dan ging je dood. In Conviction zijn schaduwen eerder een krachtig tactisch hulpmiddel dat je kan gebruiken tegen te vijanden", wist Beland te vertellen.
De demo van Splinter Cell: Conviction is sinds gisteren verkrijgbaar via Xbox Live.