Ubisoft wil jaarlijkse iteraties van franchises
Call of Duty-reeks grote inspiratie.
Het is Ubisoft's doel om te starten met het uitgeven van jaarlijkse iteraties van al haar grote franchises, dat zegt Alain Corre van Ubisoft in een interview met GamesIndustry.biz. Het grote voorbeeld voor Ubisoft is de Call of Duty-reeks, een franchise waarin de voorbije vijf jaar al elk jaar een nieuw deel van is verschenen en elke nieuwe game het beter doet dan de vorige.
"We organiseren onszelf naar die strategie - althans als we elk jaar iets innovatiefs kunnen creëren dat de eindgebruiker kan verrassen en gamers tevreden kan stellen. Dan kun je nadenken of je elke 12 tot 18 maanden een SKU (Stock Keeping Unit, oftewel product met een unieke barcode) kan uitbrengen. Maar het moet verschillend zijn van de vorige SKU om zeker te zijn dat je de franchis, of de consument, niet uitput," zo zegt Alain Corre. "De Call of Duty-franchise is het beste voorbeeld voorhanden - ze zijn erin geslaagd de voorbije vijf jaar elk jaar een nieuwe iteratie uit te brengen met groeiend succes. Nooit sluiten ze een compromis op de kwaliteit, en dat is exact wat wij willen doen met onze merken."
Over dat laatste moet Ubisoft toch nog eens goed nadenken want de CoD-games die gemaakt werden door TreyArch werden beduidend minder goed ontvangen door critici.
Deze nieuwe strategie lijkt alvast in werking gesteld te zijn voor Assassin's Creed. Het volgende deel in die franchise verschijnt eind dit jaar al. Ook Prince of Persia krijgt binnenkort alweer een nieuw deel. Splinter Cell: Conviction is daarentegen al in ontwikkeling sinds 2006.
Andere franchises die Ubisoft in handen heeft zijn onder andere Rayman, Raving Rabbits, FarCry, Tom Clancy games, Beyond Good & Evil, Brothers In Arms, Red Steel, Driver en Shaun White Snowboarding.