Skip to main content

Uitgaven in sociale en webgames onder de loep

Top 20% spelers verzorgen 90% van de omzet.

Playnomics, een site die sociale games analyseert, brengt met haar rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar interessante inzichten. Alle resultaten vind je terug in Playnomics' rapport.

Playnomics maakt onderscheid tussen Arcade en Non-Arcade games. Arcade games zijn bedoeld om een korte periode te spelen en geven dircte voldoening. Sessies duren vaak minder dan een half uur en spelers komen niet vaak terug om het spel nog een keer te starten. Het zijn causal games pur sang. Non-Arcade games bieden gameplay voor langetermijn (denk aan meerdere levels, verzamelobjecten).

Het verschil in type games is direct duidelijk: spelers gebruiken Arcade games gemiddeld 1,4 sessies voor 23,9 minuten. Non-Arcade games worden gemiddeld 17,9 maal opgestart en 28,8 minuten gespeeld. Gamers raken ook significant meer betrokken bij de Non-Arcade variant. Op de drie vlakken van betrokkenheid scoren deze games hoger. Ten eerste blijven gebruikers langer op de site (aandacht), ten tweede komen spelers vaker terug (loyaliteit) en ten slotte verrichten gamers meer handeling per sessie (intensiteit).

De onderzochte spellen zijn vaak kosteloos om te spelen maar bieden ter betaling wel extra's. Playnomics bekeek het uitgave patroon van een subset onderzochte spelers. Van de 1,7 miljoen recent geregistreerde Non-Arcade spelers, betaalden 13.454 mensen (0,77%) voor in-game aankopen. Het totaalbedrag dat deze groep uitgaf in de onderzoeksperiode bleek $590.239,48 (meer dan €456.000). Het hoogste bedrag dat iemand in deze periode uitgaf was $7400 (meer dan €5700). Het laagste was zeven dollarcent. Gemiddeld gaven de bijna 14.000 gebruikers $43,87 uit maar de mediaan bedroeg slechts $3,50. Hieruit blijkt dat het gemiddelde flink omhoog wordt getrokken door een aantal hoge uitgaven.

De 134 personen die het meest geld uitgaven - oftewel, de 1% meest betalende gebruikers - werden apart onder de loep gelegd. De persoon die, binnen deze selecte groep, het minst betaalde voor een Non-Arcade game, gaf nog steeds $692,80 uit in het eerste kwartaal van 2013. Deze 134 personan gaven gemiddeld $1439,36 en de mediaan van de 134 uitgaven was $1047,45. Voor de statistici onder ons: de verdeling is hier dus ook niet normaal maar ietwat scheef naar rechts.

De cijfers liegen niet: veel mensen wagen zich aan zulke spellen en blijkbaar doen sommige spelers flinke aankopen. Het is niet verwonderlijk dat uitgevers als Square Enix deze markt graag aanboren. Het Japanse bedrijf noteert namelijk verliezen op pc en consolesgames (e.g., Tomb Raider) maar maakt winst op de sociale en handheldmarkt.

Playnomics verzamelde speelgedrag van 50 miljoen spelers, tijdens 300 miljoen sociale, casual en mobiele gamesessies over verscheidene platformen (pc, smartphone en tablet).

Casual games betrekken de speler significant minder

Lees ook dit