Skip to main content

Ultimate Marvel vs Capcom 3 Review

Een groot gevecht op een klein scherm.

Vier maand nadat Ultimate Marvel vs Capcom 3 verscheen voor PS3 en Xbox 360 en zelfs een volledig jaar na de release van het originele Marvel vs. Capcom 3: The Fate of Two Worlds, krijgt de nieuwste draagbare console van Sony ook zijn eigen editie van het spel.

Met 'eigen editie' bedoelen we eigenlijk een rechtstreeks port van de grote broers naar de kleine handheldconsole. Wie Ultimate Marvel vs Capcom 3 al op PS3 of Xbox 360 heeft, zal weinig verschillen merken. En wat ons betreft is dat positief. Zoals in eerdere reviews te lezen is dit een prachtig en goed uitgebalanceerd vechtspel die mijns inziens zelfs nog ver ondergewaardeerd wordt.

Maar er zijn natuurlijk enkele kleine wijzigingen voor de Vita gemaakt. Bij de grote broers had je namelijk nog twee schouderknoppen meer, dus werd de klassieke besturing bijgestuurd. Oefenen kan als vanouds in de training of mission-mode, maar je zult de controles al vlug terug in de vingers hebben en je terug in de online en offline modes aan mega-combo's wagen. Al blijft het voor de nieuwelingen nog steeds flink wat oefen- en studeerwerk om elke aanval en combo deftig onder de knie te krijgen.

Omdat we het hebben over een spel voor de Vita, moest er natuurlijk ook een nieuwe mode geïmplementeerd worden die volop gebruik maakt van het aanraakscherm. Met de touch-besturing kun je je personage laten aanvallen door een simpele tik op de tegenstander op het scherm. Alleen heb je nooit echt het gevoel dat je grip krijgt op het spel. Het reduceert de tien besturings- en aanvalsknoppen tot wat ritmeloos getik op je toestel. Een moderne variant van het buttonbashen, dat bij te gewelddadig spelen tot screencrashing kan leiden. Gelukkig is de Vita een stevig toestel.

"Met de touch-besturing heb je nooit echt het gevoel dat je grip krijgt op het spel. Tien knoppen worden gereduceerd tot ritmeloos getik op het toestel."

Een andere (ver)nieuwe(nde) mode die toegevoegd werd, is Heroes and Heralds. Hierbij word je eerst voor de keuze gesteld of je voor het team van de goeieriken of slechteriken wilt spelen. Eens de keuze gemaakt, kun je niet alleen je spelers kiezen, maar ze via zogeheten 'Ability Cards' ook extra tweaken. Je kunt drie van die kaarten kiezen en zo combo's van je personage sterker maken, betere verdediging, onzichtbaarheid, snelheid,...geven. Naarmate je de mode vaker speelt en gevechten wint, speel je meer kaarten vrij. Er zouden meer dan honderd kaarten beschikbaar zijn. Welke je vrijspeelt is voor iedereen anders, wat je toelaat om uit je unieke verzameling kaarten een eigen deck samen te stellen. Het is in het begin wat wennen, maar het is een erg leuke toevoeging en variatie op het standaard vechtgenre. Deze mode was bij lancering onmiddellijk online gratis beschikbaar.

Ook alle personages zijn zonder cutbacks of compromissen aanwezig. De vechters zijn logischerwijs opgedeeld in een team van Capcom en dat van Marvel. Elk brengt 24 figuren tot het virtuele strijdtoneel en er zijn nog twee extra downloadbare karakters. Een leuke extra voor degenen die al één of beide van de downloadbare personages gekocht hadden voor de PS3 versie, die kunnen datzelfde karakter nog eens gratis voor de Vita downloaden.

Voor degene die al de PS3-versie in huis hadden, is er zelfs nog een ander extraatje. Speel je beide games tegelijk, dan kun je de Vita als controller voor de PS3 gebruiken. Het nadeel is natuurlijk wel dat je beide games moet hebben natuurlijk. Krijgt iemand hier plots een keihard Wii-U gevoel? Het zal zijn dat Nintendo weer eens een goed idee had.

"Er zijn enkele compromissen gemaakt op grafisch gebied qua resolutie en framerate maar dat zal niemand opvallen. Het geweld en de sfeer spatten tijdens de gevechten haast letterlijk van het scherm."

Wat mij toch het meest verbaasde was de vlotheid waarmee de Vita dezelfde visuele pracht en praal als de grote broer weet weer te geven. Er zijn beeldgewijs wel enkele compromissen gemaakt op vlak van framerate en resolutie (bij de vuureffecten bijvoorbeeld), maar dat zal niemand opvallen. De vechtarena's zijn knap, de personages zien er haarscherp uit en het geweld en de sfeer spatten tijdens de gevechten haast letterlijk van het scherm.

Het enige minpunt dat we nog even willen vermelden, zijn de tussentijdse laadschermen. Bij de opstart, tussen elk gevecht, bij de terugkeer naar het menu, … krijg je van die vervelende laadschermen. Heb je een gezellige namiddag met een uurtje speeltijd, dan zul je er niet wakker van liggen. Wil je echter op de speelplaats of op de trein een vijftal minuutjes keiharde battles aangaan, dan zul je toch enkele keren gefrustreerd zitten wachten op het begin van het gevecht. De trage laadschermen en de snelle gameplay maken dat contrast nog groter. Van een portable of games voor een handheld verwacht je snel van start te kunnen gaan!

Maar we moeten toegeven dat het spel op de soms onaangename tussentijdse traagheid en de flauwe Touch-mode, een dijk van een spel is. Ultimate Marvel vs Capcom 3 voor de Vita is grafisch, auditief en qua gameplay een pareltje. De Heroes and Heralds-mode is een aangename vernieuwing binnen het genre. Alleen jammer dat het bijna niet en ongelooflijk slecht gebruik maakt van het aanraakscherm. Naast het ongelooflijke OLED-scherm toch één van de kernelementen waar de Vita mee wilde uitpakken, maar tot nu toe nogal magertjes implementeert. Maar we mogen dat euvel niet alleen afrekenen op Ultimate Marvel vs Capcom 3 natuurlijk.

De review van Ultimate Marvel vs Capcom 3 voor de Vita doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want hij is nu verkrijgbaar!

8 / 10

Lees ook dit