Skip to main content

Uncharted 3: Drake's Deception

Strooit geen zand in de ogen.

Al vanaf het eerste uur ben ik fan van de Uncharted-reeks, in tegenstelling tot de grotere meute die pas later meestapte in de avonturen van Nathan Drake. Ik weet het, ik ga me hiermee wellicht de sticker van arrogantie opplakken, maar het is nu eenmaal een feit dat velen de reeks nog niet echt kenden tot dat Uncharted 2: Among Thieves op de markt verscheen. Zelfs ik had niet verwacht dat de titel zo'n impact zou hebben. Het was een totaalpakket dat op werkelijk elk vlak tot in de meest minuscule puntjes was afgewerkt. Naughty Dog heeft de lat voor zichzelf wel erg hoog gelegd, maar van de mannen die ons iconen brachten zoals Crash Bandicoot en Jak & Daxter verwachten we ook niet anders.

Het succes daarvan zit verborgen in een mengeling van stevige audiovisuele prestaties en de filmachtige scènes waar je plaats in neemt. Vooral dat laatste zorgde ervoor dat je al meteen vanaf het begin in Uncharted 2 bij de keel werd gegrepen als Nathan die op onverklaarbare wijze bewusteloos ligt in een treinwagon die te bengelen hangt over een afgrond in het Himalaya-gebergte. Er duikt meteen mysterie op bij de speler en het resultaat is een ware Hollywood-rit waar je zelf de hoofdrol in speelt. Dat is exact hetzelfde gevoel dat we hadden toen we de eerste teaser zagen voor Uncharted 3: Drake’s Deception. Onze avonturier kruipt uit het wrak van een neergestort vrachtvliegtuig en ziet voor zich kilometers ver niets anders dan een lege verschroeiende woestijn.

Joachim doet alles uit de doeken rond zijn ervaring met Uncharted 3 op de E3.

Men durft het verhaal ook vaak te verschuiven naar andere locaties en niet te blijven hangen bij hetzelfde stramien. Uncharted: Drake’s Fortune leidde je doorheen het oerwoud van enkele eilanden, Uncharted 2: Among Thieves liet je sneeuw happen met hopen in de Himalaya en nu zullen we hopeloos verdwaald geraken in het Lege Kwartier, oftewel bekend als de Rub’al Khali: een van de grootste zandwoestijnen ter wereld. Het zit Nathan Drake echt niet mee tijdens zijn zoektocht naar de Stad van Duizend Pilaren (beter bekend als Ubar of toepasselijk naar verwezen als het Atlantis van het zand). De verloren stad in de Rub’al Khali zou een gigantische berg aan schatten bezitten, en zou volgens het verhaal zijn ondergang te danken hebben aan z’n arrogantie jegens God, die op zijn beurt de stad van de kaart veegde.

Tijdens zijn derde avontuur komen er een pak bekende personages terug opduiken, waaronder de blonde Elena Fisher, de zwartharige Chloe Frazer en de oude mentor/vriend van Drake, Victor Sullivan. Die laatste zal deze keer terug een grotere rol spelen, aangezien hij in de voorganger wat op de achtergrond werd geschoven.

Onze helden worden achtervolgd door een mysterieuze organisatie geleid door ene zekere Katherine Marlowe, die als hoofdantagonist ook nog eens aanspraak doet op de ring van Francis Drake, de ring die Nathan van zijn voorvader meedraagt. Wat is het volledige plaatje achter de ring die al sinds de eerste game een rol speelt? Is het de sleutel tot de Stad van Duizend Pilaren? Schuilt er nog een veel grotere verrassing in de verdwenen nederzetting? Allemaal vragen waar we in november een definitief antwoord op gaan krijgen.

Erg veel was er niet te spelen of te ontdekken rond Uncharted 3: Drake’s Deception, en dat is wellicht met een goede reden gebeurd om zoveel mogelijk van het plot geheim te houden. Enkel de multiplayer was speelbaar en wist ons niet erg veel nieuwe details te geven. Onze korte speelsessie in de private booth van Sony toonde wel aan dat men iets verder bouwt op het online luik van de reeks. Hoe sterker je speelt, hoe groter de beloningen om specifieke karakteristieken aan je personage toe te wijzen. De hoeveelheid maps zullen ongetwijfeld uitgebreid worden en er zit zoals geweten een volledig nieuwe coöperatieve modus in. Wat die precies inhoudt, is zelfs voor ons nog onduidelijk.

De meest recente gameplay uit Drake's Deception.

Het enige dat wij gezien hebben van de singleplayer is hetzelfde als jullie. Het gedeelte met het wiegende schip in een zeestorm dat op de persconferentie getoond werd, hield dan ook geen echte verrassingen omtrent het plot in. Het oogde wel allemaal erg verzorgd en boeiend. Na wat verkenning en actie begint het schip te kapseizen en moet Drake zien te ontsnappen aan het water dat langzaam maar zeker zich de meester maakt over het stuurloze stuk metaal. Naughty Dog houdt het over de rest heel stil, en dat kunnen we hen niet verwijten met deze game in het vooruitzicht.

Een definitieve mening gaan we kunnen vormen eens we de maand november binnentreden. Op de E3 hield men het opmerkelijk stil rond Uncharted 3: Drake’s Deception. We hebben wel een stukje van de singleplayer en een prachtige trailer mogen aanschouwen. Er kwam zelfs een speelsessie met de multiplayer aan te pas. Er blijven toch veel vraagtekens hangen, zij het over wat er allemaal precies uit de doeken gedaan zal worden over de co-op en de singleplayer. Maar over de productiewaarde is nu alle twijfel opgehelderd: dit wordt de grote Sony-klepper van 2011 en een zeer sterke kandidaat voor Game of the Year 2011. Mijn zak popcorn en filmticket liggen alvast klaar. Wacht, ik bedoelde mijn PS3-controller. Of is het toch andersom?

Uncharted 3: Drake's Deception is vanaf 4 november in de winkelrekken te vinden, en dat exclusief voor de PlayStation 3.

Lees ook dit