Uncharted eerst een fantasy-game
Werd realistischer door succes X360.
De Uncharted-franchise, die ondertussen uitgegroeid is tot één van de steunpilaren van de PS3, was oorspronkelijk een avontuur dat zich afspeelde in een fantasy-wereld. Dat kwam aan het licht in een interview dat NowGamer had met ex-Naughty Dog werknemer Don Poole.
Poole was vroeger een 'environment modeler' bij de studio en was dus verantwoordelijk voor het ontwerpen van die fantasiewereld. In het interview vertelt hij dat Sony van Naughty Dog vroeg dat ze een meer realistische shooter maakten, in reactie op het succes dat de Xbox 360 van Microsoft had in dat genre.
"We waren bezig met een 'realistische' game in termen van de manier waarop het gemodelleerd was maar het concept zelf lag ver van de realiteit. Eén van de ideeën was een zwaar beboste wereld waarin de vijanden ondergrond leefden. Je kon er echt elementen van Tolkien in herkennen," vertelt Poole.
"Sony bleef echt hameren op een meer realistische game omdat de markt erom vroeg. De doelgroep werd ouder en gritty shooters waren het voornaamste genre geworden. Sony wou echt een groot deel van die taart en duwde al zijn developers in die richting."
"Dus de beslissing kwam van Sony en niet van Naughty Dog zelf. Alle Sony-developers moesten in die periode meer realistische games maken. De druk van het succes dat de Xbox 360 had met die games was echt voelbaar voor ons toen."
Dat de beslissing niet door iedereen bij de developer met open armen onthaald werd, wordt ook duidelijk.
"Intern was er wel wat gemor. De meesten van de oude garde werkten aan Crash Bandicoot en Jak & Daxter, zij hadden liever de komische stijl behouden. Maar helaas, die strijd kon nooit gewonnen worden."
Uncharted 3: Drake's Deception verschijnt op 2 november op PlayStation 3 en belooft vrij fantastisch te worden.