Vampyr legt de tegenstrijdige aard van de vampier bloot
Interview with a Vampyr.
De vampier neemt door de eeuwen heen vele gedaantes aan. Van gesluierde wezens die in hun oude woonbuurt rondspoken en monsterachtige gedaantes aannemen tot eloquente verleiders die bij nacht hun spitse tanden in naïeve maagden zetten. Hun oorsprong komt echter vrijwel altijd uit dezelfde hoek: de menselijke dwang om het onverklaarbare te verklaren. In de action role-playing game Vampyr blijkt het alleen geen ouderwets bijgeloof te zijn. De bloedzuigers sluipen namelijk door Londen in de schaduw van de Spaanse griep.
Tijdens de Gamescom 2016 presentatie laat de ontwikkelaar Dontnod Entertainment zijn visie van Londen in het begin van de twintigste eeuw zien. De stad is compleet in de ban van de verwoestende epidemie die wereldwijd meer dan vijftig miljoen levens eist. Huizen zijn dichtgetimmerd en de levenloze lichamen van besmette burgers liggen overal op straat. De verontrustende en vooral chaotische tijd blijkt het ideale decor te zijn voor de vele vampieren, omdat ze vrijwel onopgemerkt hun hunkering naar bloed tijdelijk kunnen stillen. Die onlesbare dorst is voor sommigen onder hen echter een vloek waar geen ontsnapping uit mogelijk is.
"De vampier is een erg speciaal wezen", vertelt art director Gregory Z. Szucs. "Het is een monster dat zich bewust is van zijn aard, in tegenstelling tot een geesteloze zombie of een weerwolf die door zijn beestachtige natuur gedreven wordt. Een vampier beseft dat hij afschuwelijke dingen doet." Szucs omschrijft het als een dualiteit die ook in het hoofdpersonage Jonathan Reid terug te vinden is. Als arts is hij verplicht levens te redden, maar als vampier beëindigt hij juist talloze levens.
Als wetenschapper kan hij ook moeilijk met zijn nieuwe status als vampier omgaan. "Hij is dokter in een tijdperk waarin de wetenschap een enorme vooruitgang boekt", legt Szucs uit. "Het is de tijd van de overstap naar meer volwaardige chirurgie en het begin van de bloedtransfusie. Een periode waarin men het gevoel heeft alsof men God kan trotseren, of juist dat God dood is en de wetenschap alle antwoorden heeft. Nu hij opeens met bovennatuurlijke elementen wordt geconfronteerd, valt alles waar Jonathan in geloofde uiteen." Hoe het hoofdpersonage daarmee omgaat, heb je zelf echter compleet in de hand.
In Vampyr is ieder personage namelijk een potentieel doelwit, een slachtoffer om gedronken te worden. Je kunt er echter ook voor kiezen om je Hippocratische eed tot op de letter te volgen. Het verhaal heeft volgens Szucs diverse vertakkingen afhankelijk van de keuzes die je maakt. Besteed je bijvoorbeeld tijd aan het leren kennen van de burgers of creëer je paniek in de gemeenschap door ze een voor een te vermoorden? Elk personage heeft volgens Szucs zijn eigen persoonlijkheid, routine en achtergrond, wat voor een dynamische spelwereld moet zorgen.
Zo komt Jonathan in de demo de schuldeiser Joe Peterson op straat tegen. De game presenteert niet alleen zijn korte biografie, maar toont ook zijn staat van gezondheid en de kwaliteit van zijn bloed. Ook zijn wilskracht speelt een belangrijke rol. Het verschilt namelijk per persoon in welke mate Reid informatie kan vergaren. Reid presenteert een eerder gevonden stapeltje brieven van Petersons zoon, maar dat is niet genoeg om zijn vertrouwen te winnen. Op dat moment komt de Mesmerize-vaardigheid om de hoek kijken waarmee je anderen Reids wil kunt opleggen. In dit geval om Joe naar een donkere hoek te leiden om zich als avondmaal verdienstelijk te maken.
Het leegzuigen van een onbehulpzame Londenaar levert Reid ervaringspunten op die je gebruikt om zijn vampierkrachten verder uit te bouwen. Hoewel de gemiddelde burger zich niet bewust is dat er vampieren onder hen leven, is er een speciale groep vampierenjagers die actief op jacht is naar de menselijke vleermuizen. De stad huist daarnaast een grote groep gemuteerde vampieren wiens menselijke gelaat is gedegenereerd tot een monsterlijke grimas.
Tijdens een gevecht met vampierjagers wisselt Reid het gebruik van zijn chirurgische zaag af met pistoolschoten en ontwijkt hij vijandelijke aanvallen. Zijn vampierkrachten komen naar voren door als een donkere wolk te teleporteren of een schaduwachtige klauw uit de grond op te roepen om een vijand uit elkaar te trekken. Hij kan ook zijn tanden in de nek van een jager zetten om er direct een einde aan te maken. Hoewel Reids vaardigheden er interessant uitzien, komt het geheel momenteel nog een beetje onbeholpen uit de verf. Zo zijn de animaties niet alleen erg houterig, maar missen ze ook impact.
Vampyr belooft een donker verhaal te vertellen waarin de dualiteit van de protagonist Jonathan Reid als dokter en vampier voor interessante momenten moet zorgen. De lugubere straten van Londen die door de griepepidemie aangetast zijn, zijn sfeervol en nodigen uit tot verkenning. Hoewel de belofte dat elk personage zijn eigen persoonlijkheid heeft en unieke rol speelt in de wereld ambitieus klinkt, is het momenteel nog onduidelijk in hoeverre het doden van een burger daadwerkelijk gevolgen op het verhaal heeft. Het wordt afwachten of Vampyr een titel wordt om je tanden in te zetten.
Vampyr is in 2017 verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.