Skip to main content

5 games in afwachting van Ghost of Tsushima

Vlijmscherp.

De geest is uit de sakefles. De Ghost of Tsushima release valt namelijk op 17 juli. Je moet dus nog even geduld hebben, maar in de tussentijd zijn er genoeg soortgelijke games om die periode mee te overbruggen. Vijf redacteuren kiezen vijf games in afwachting van Ghost of Tsushima.

Bekijk op YouTube

Heb je interesse in Ghost of Tsushima, maar nog geen pre-order? Onder meer hier kun je Ghost of Tsushima kopen op Bol.com.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun

Shadow Tactics: Blades of the Shogun is een game uit 2016 waar ik tot voor kort nog nooit van gehoord had. Dat is frappant, want naast louter positieve kritieken hebben de makers namelijk duidelijk hun inspiratie uit een jeugdliefde van mij gehaald: Commando's.

Dit keer houd je vanuit isometrisch perspectief de onrust in feodaal Japan in de smiezen. Je personages bestaan uit een samoerai, ninja, dief, spion en scherpschutter. Je infiltreert zoveel mogelijk ongezien de nederzettingen, legt hier en daar wat lastige bewakers om en knijpt als een dief in de nacht ertussenuit. Alsof er nooit iemand geweest is.

Shadows Tactics speel je het beste in een slakkentempo. Dat moet ook wel, want haastige spoed is zelden goed. Het draait allemaal om het herkennen van patronen en timing. Gelukkig kun je onbeperkt saven en herinnert de game je daar ook regelmatig aan, want door de hoge moeilijkheidsgraad leg je regelmatig het loodje. Geduld, dus.

Los van de lekkere oldschool Commando's-gameplay spreekt vooral de sfeervolle setting enorm aan. Met een flinke portie samoerai, shurikens en sake kom je in Shadow Tactics helemaal aan je trekken. En om helemaal in de perfecte Ghost of Tsushima-sfeer te komen, zet je de audio het beste op Japans. Douitashimashite!

- Yvo Kieviet

Heb je interesse in Shadow Tactics: Blade of the Shogun? Onder meer hier kun je Shadow Tactics - Blades of The Shogun kopen op Bol.com.

Sekiro: Shadows Die Twice

De Sword Saint heeft nog maar een kwartje van zijn gezondheidsbalk over wanneer de strijd bruusk eindigt. Nee, de beruchte eindbaas van Sekiro heeft me niet te grazen genomen met zijn moeilijke timing; de echte vijand is mijn PlayStation 4. Het is een gekend fenomeen dat de schijflezer titlslaat en schijfjes spontaan verwijdert en het is nu al de vijfde keer dat de console Sekiro uitspuwt in het midden van aartsmoeilijke baasgevecht.

Ik zucht diep en neem een besluit: door de console open te vijzen gaat de garantie teniet, maar een relatief eenvoudige ingreep met een stukje plakband kan het probleem mogelijk verhelpen. Na een kwartier sukkelen haal ik opgelucht adem wanneer de console tot leven komt en het schijfje aanvaardt.

Het is zover: na 6 uur oefenen maak ik in één klap komaf met de eindbaas. Het lijkt wel alsof ik me de voorgaande 30 uur een weg door de game heen heb gesukkeld en pas door zo grondig te studeren voor dit eindexamen écht begrijp hoe alles werkt. Dat alles om te zeggen: Sekiro heeft één van de beste en pittigste gevechtssystemen ooit in een game. Heel grote schoenen om te vullen, en ik hoop dat Ghost of Tsushima erin zal slagen om ook een combatsysteem met zo'n diepgang af te leveren.

- Carl Vander Maelen

Wil je meer weten? Lees dan de de 5 dingen die je moet weten over Sekiro: Shadows Die Twice. Kun je niet wachten om zelf met de game aan de slag te gaan? Onder meer hier kun je Sekiro: Shadows Die Twice kopen op Bol.com.

Katana Zero

Op het eerste gezicht kunnen Ghost of Tsushima en Katana Zero niet verder uit elkaar staan. De ene is een AAA-openwereldgame die de grafische grenzen van de PlayStation 4 opzoekt, de ander een lineaire 2D-indie die niet zou misstaan in het SNES-tijdperk. Tsushima speelt zich af in in een historisch accuraat verleden, Katana Zero juist in een met neonverlichting overgoten cyberpunktoekomst. Toch hebben ze één grote overeenkomst: ze geven je dat echte samoeraigevoel. Je zwaard is nog niet half uit de schede getrokken of er liggen al drie man onthoofd op de grond, de bloedspetters tot ver tegen het plafond.

In Katana Zero heb je een geheim wapen waar de werkelijke samoerai van vroeger jaloers op zouden zijn. Zodra je sterft, spoel je de tijd terug om het opnieuw te proberen. Aan het einde van elk level wacht een replay waarin het net lijkt alsof je elke aanval van tevoren aan zag komen en die met je vlijmscherpe, met bloed doordrenkte katana keihard bestrafte, als een soort 16-bit-John Wick met een vleugje Kill Bill. De pompende eightiessynthsoundtrack versterkt tot slot de ervaring dat je een niet te stoppen moordmachine bent en dat tilt de game eigenhandig naar een hoger niveau.

- Randolf Bouwma

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Bij het zien van de trailer van Ghost of Tsushima moest ik meteen aan een andere openwereldgame denken, namelijk The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De weidse velden van Japan herinneren met hun in de wind wuivende grashalmen en rookpluimen in de verte aan het Hyrule van de beste game ooit.

Een enkeling verwijt me een fanboy te zijn, maar ik heb moeite om iemand serieus te nemen die graag met paarse draken en oranje buideldieren speelt. Ik wil die persoon graag aan de schandpaal nagelen, maar ten gevolge van de privacywetgeving mag ik geen namen noemen. Ach, wat kan men toch blind zijn! Blind! Wat was ik eigenlijk aan het vertellen? Oh ja, waarom je Breath of the Wild kunt spelen in afwachting van Ghost of Tsushima.

Bij nader inzien is het misschien niet zo'n goed idee om dat te doen. Breath of the Wild slokt je op een ongeziene manier op. Je leert hoe de simpele botsing van vuursteen en metaal je de goddelijke kracht van het vuur geeft. Je leert bliksem te vrezen maar ook te aanbidden. Je voelt je oppermachtig wanneer je een element naar je hand zet. Nee, beste lezer, eens je van het ambrozijn genaamd Breath of the Wild hebt geproefd, wil je niks anders meer.

(We vonden Bert huilend in foetushouding terug onder zijn bureau. Na het drinken van een chocolademelk ging het alweer beter, n.v.d.r.)

- Bert Van der Hoogerstraete

Wil je meer weten? Lees dan de The Legend of Zelda: Breath of the Wild review. Kun je niet wachten om zelf met de game aan de slag te gaan? Onder meer hier kun je The Legend of Zelda: Breath of the Wild kopen op Bol.com.

Assassin's Creed Odyssey

Zelfs na de laatste uitgebreide State of Play weet ik nog altijd niet goed wat ik van Ghost of Tsushima moet denken. Veel revolutionaire of innovatieve elementen heb ik niet gezien, de game voelt voor mij nog steeds aan als Assassin's Creed in een Japanse setting. Maar stiekem vind ik dat ook helemaal niet erg. Sinds Assassin's Creed Origins kan die serie wat mij betreft concurreren met de allerbeste openwereldgames, met Assassin's Creed Odyssey als voorlopig orgelpunt.

Te paard een adembenemend landschap verkennen. Snel nog een nieuwe upgrade kiezen alvorens je in de actie duikt. Vervolgens door een vijandige basis heen sluipen om enkele nietsvermoedende vijanden de keel over te snijden, om ten slotte de overlevenden in een rechtstreeks duel te lijf te gaan. Heb ik zonet mijn lotgevallen in Assassin's Creed Odyssey beschreven, of wat ik heb gezien in de State of Play van Ghost of Tsushima? Wat maakt het ook uit? Als de nieuwe game van Sucker Punch zelf maar in de buurt komt van de magie van Odyssey, dan offer ik er met plezier mijn hele zomer aan op.

- Michiel De Coninck

Wil je meer weten? Lees dan de Assassin's Creed Odyssey review. Kun je niet wachten om zelf met de game aan de slag te gaan? Onder meer hier kun je Assassin's Creed Odyssey kopen op Bol.com.

Lees ook dit