Volgende Gears-game minder campy
Meer Band of Brothers, minder Predator.
Geestelijke vader van Gears of War Cliff Bleszinski wil de franchise doen evolueren in een meer sobere richting in plaats van de campy sfeer die de games momenteel hebben. Dat zei hij in een interview met Brits gamemagazine Edge toen hem gevraagd werd of de emotionele impact van het moment in Gears of War 2 waarbij Dom zijn vrouw zwaar mishandeld terugvindt gecompromiteerd werd door de camp in de rest van het verhaal.
"Die camp is iets waar ik de franchise van wil weg sturen. [...] Gears of War heb ik altijd al gezien als meer Band of Brothers dan Predator maar tijdens het maken zijn we meer in de richting van dat tweede gegaan en dat wil ik graag rechtzetten."
"Het probleem [met die cutscene] was dat we het niet verdiend hadden. Het was naar mijn mening goed gedaan, ook al was het, je weet wel, gespierde kerels in harnassen en van diedingen. Als ik het opnieuw kon doen, dan zou ik maar flashbacks gehad hebben waarbij de relatie tussen Dom en Maria opgebouwd wordt en ook wat hinten dat het misschien niet goed afloopt."
"Het andere probleem was natuurlijk ons GUD-systeem, dat staat voor Gears Unscripted Dialogue. Die korte stukjes dialoog komen voor wanneer er gameplay feedback nodig was. Bij een perfecte active reload bijvoorbeeld 'shit yeah', of wanneer je een vijand dood 'suck it'. Die versterken de dude-bro perceptie van de game alleen maar, maar ze zitten erin als gameplay feedback."
"Ik wou dat uitschakelen voor Dom in de levels na die cutscene zodat hij niet 'hell yeah' en 'suck it' zat te roepen net nadat hij zijn eigen vrouw het genadeschot moest geven maar ik denk dat niet gelukt is voordat we de game uitbrachten."
Gears of War 3 verscheen eerder deze maand en is al een enorm succes. Er zijn meer dan drie miljoen exemplaren van de game verkocht tijdens de eerste week. Over een volgende Gears of War-game is nog niets bekend.