Wargroove heeft het ritme te pakken
Voorwaarts!
Het ooit zo geliefde Advance Wars heeft al tien jaar geen nieuwe release gehad en fans hebben ongetwijfeld heimwee. Ontwikkelaar Chucklefish ziet zijn kans schoon om dat strijdtoneel op te vullen en op groovy wijze enkele harten te veroveren. Wargroove lijkt een traditionele turn-based strategy game te zijn, maar dan wel met enkele moderne features.
In Wargroove staat een oorlog tussen vier facties centraal, maar waarom Cherrystone Kingdom, Felheim Legion, Heavensong Empire en Floran Tribes met elkaar op de vuist gaan, heeft Chucklefish nog niet bekendgemaakt. Wel garandeert de ontwikkelaar een flinke story campaign, waarin de motieven van de facties grondig aan bod komen. Bovendien belooft de ontwikkelaar meerdere arcade mini-campaigns om de achtergrondverhalen van de legerleiding uit te lichten. Wargroove lijkt zodoende fantasy en een middeleeuwse setting op charmante wijze te combineren.
Tijdens de hands-on-sessie wordt het onmiddellijk duidelijk dat Wargroove er niet alleen interessant uitziet, maar eveneens intuïtief wegspeelt. Dat komt voornamelijk door de onmiskenbare inspiratiebronnen uit de stal van ontwikkelaar Intelligent Systems. Net zoals bij Fire Emblem en Advance Wars bestaat het speelveld van Wargroove namelijk uit een overzichtelijk rooster, waarover je de manschappen laat marcheren. Naast traditionele units zoals soldaten, boogschutters en ridders bevat Wargroove eveneens magiërs, reuzen, heksen en draken.
Iedere unit heeft tijdens een speelbeurt een beperkt aantal vakjes dat hij mag bewegen en kan daarna een nabijgelegen vijand aanvallen. Voor de uitkomst van dat gevecht maakt Wargroove gebruik van een steen-papier-schaarmechaniek. Zo zijn soldaten sterk tegen boogschutters, maar zwak tegen honden. Naast de sterktes en zwaktes van de diverse eenheden moet je ook met de omgeving rekening houden. Bossen en bergen bieden extra verdediging, maar zorgen er tegelijkertijd voor dat je je troepen minder vakjes kunt verplaatsen. Daarnaast wijzigt het weer de effectiviteit van bepaalde units. Zodoende vraagt Wargroove een constante mate van oplettendheid, waarbij je op gefocuste wijze een missie succesvol ten einde moet brengen.
Tevens is de legerleiding als speciale Commander-eenheid op het veld aanwezig. Niet alleen zijn de Commanders bijzonder sterk, maar beschikken ze ook over speciale krachten. Die zogenoemde Grooves variëren van helende aura's tot het oproepen van ondode soldaten, waardoor het tij al snel kan keren. Gaat de Commander dood? Dan is de missie ten einde. Het is daarom belangrijk om op je Commander te letten en je eenheden goed te positioneren. Je leger koop je bij de barakken bijeen met het geld dat je per beurt uit je dorpen krijgt. Als die nog overeind staan.
Tijdens de hands-on-sessie wordt dat op pijnlijke wijze geïllustreerd. Met Cherrystone Kingdom en Queen Marcia probeer je vluchtelingen met een huifkar zuidwaarts brengen. Commander Valder en zijn Felheim Legion steken daar echter een stokje voor en vallen nabijgelegen dorpen aan om zo je geldtoevoer af te knijpen. Met Queen Mercia als enige unit tot je beschikking ontstaat er een race tegen de klok om zo snel mogelijk soldaten en boogschutters te rekruteren. Je manschappen zijn echter te dun gespreid en hoewel Mercia's helende Groove wonderen verricht, verlies je het overzicht en sneuvelt ze. Game Over. Wargroove lijkt vrij simpel, maar de onderliggende systemen moeten uiteindelijk voor interessante scenario's zorgen.
Bovendien kun je zelf maps te ontwerpen met een uitgebreide map editor waarin je de biomen, het terrein, het weer en de gebouwen aanpast. In de campaign editor kun je die zelfgemaakte maps vervolgens gebruiken om je eigen scenario's te maken, inclusief je zelfgeschreven cutscenes. Zo creëer je unieke verhalen die je weer online met andere spelers kunt delen. Er moet dus ongetwijfeld een constante stroom aan interessante scenario's ontstaan.
Je zelfgemaakte maps kun je eveneens gebruiken om offline en online tegen andere spelers te vechten. Op het gebied van multiplayer ondersteunt Wargroove namelijk tot en met vier spelers. Lokaal is het zelfs mogelijk om een enkele controller te gebruiken, aangezien iedere speler om de beurt orders geeft. Vooralsnog klinkt dat als een interessante toevoeging, maar hoe dat in de praktijk uitpakt, is nog koffiedik kijken.
De hands-on sessie tijdens Gamescom laat zien dat Wargroove op bijzondere wijze fantasy en een middeleeuwse setting combineert. Vooralsnog werkt de gameplay intuïtief en in eerste instantie vrij simpel, al doet de hands-on sessie vermoeden dat de onderliggende systemen uiteindelijk voor interessante scenario's gaan zorgen. Dat Chucklefish hiervoor inspiratie uit het portfolio van Intelligent Systems haalt, is de kers op de taart. Wargroove heeft het ritme te pakken.