Warhammer 40.000: Space Marine 2 preview – Xenos-Vliegen meppen met een Thunderhammer!

Voor de Emperor.

Warhammer 40.000 Space Marine 2 van Focus Entertainment maakt op 9 september zijn opwachting. Ik mocht alvast wat Tyrenids aan mijn chainsword rijgen in een speelbare preview. De preview bestond uit één Campaign-missie en twee zogenaamde Operations-missies. Centraal in Operations zijn de massale zwermen aan Xenos. De helse insectachtigen zijn het perfecte excuus om de mooie vista’s van gigantische steden op de schop (lees: Thunderhammer) te nemen. Eerbiedig uiteraard, en in dienst van de Emperor, maar ook theatraal bruut.

De Campaign-missie zet je in de Space Marine-kisten van Titus. Titus is pas in rang gedegradeerd en moet zich als luitenant opnieuw bewijzen. Titus’ mysterieuze verleden zorgt voor enige wrijving met teamgenoten Chairon en Gadriel, die je in co-op door vrienden kunt laten besturen. . Als Heilige Drie-eenheid van verwoesting confronteert de groep de Tyrenids, die een grote stad dreigen in te nemen, om uiteindelijk oog in oog met een Carnifex te staan. Wanneer Titus voor een Heretic wordt uitgemaakt, keldert de moraal helemaal… Door die veranderende verhoudingen met teamgenoten lijkt Space Marine 2 een vrij interessante plot te bieden.

De officiële Warhammer 40,000: Space Marine trailer. Bron: IGN Youtube Bekijk op YouTube

Je moordt je een weg richting de angstaanjagende Carnifex met een combinatie van bekend 40K-wapengerei en een handvol gadgets. Zo kun je bij elke checkpoint je wapen wisselen, bijvoorbeeld om - na het vlees mals te hebben geschoten met je Bolt Rifle - nu alles met een Meltagun te flamberen. Of je bewaart je afstand met welgemikte schoten van de Bolt Sniper Rifle. Alle wapens klinken en voelen impactvol. Ook in de categorie slagwapens vind je een soortgelijke variatie in de vorm van de Chainsword, Powersword en Thunder Hammer. Hoewel die af en toe met zweverige animaties gepaard gaan, voelen de hectische slachtpartijen voldoende bruut aan.

Het is cruciaal om snel te wisselen tussen wapens, gezien je vrij vlot het loodje legt wanneer je de hordes Xenos te lijf gaat. Daarnaast zijn ook goed getimede pareer-, executie- en dodge-acties essentieel. Space Marine 2 doet er alles aan om het tempo hoog te houden. Kleuren geven aan wat je moet doen: blauw voor pareren en rood voor ‘dodgen’. Executies herstellen een deel van je schild en het pareren van een kleine kruiper levert enkele seconden onsterfelijkheid op. Die afwisseling in gevechten voelt, ondanks de zweverigheid en gedupliceerde animaties van sommige acties, goed aan.

Goed getimede pareer acties zijn essentieel in Warhammer 40K: Space Marine 2. Bron: Focus Entertainment

Naast de (PvE) Campaign-missies waren er ook twee missies uit (PvE) Operations beschikbaar. In Operations speel je alleen of in co-op met je zelf ontworpen Space Marine. Met die Space Marine besteed je ‘skill points’ in een groen getint centraal ruimteschip. Heb je een déjà vu naar Warhammer 40K: Darktide? Die wordt helemaal compleet wanneer je je squad in het laadscherm ziet wachten in een soortgelijke pose als in die game. Ondanks het gebrek aan creativiteit speelden die missies leuk weg en waren ze soms best uitdagend. De missiedoelen zijn simpel (vind de data, blaas de Xenos op, enzovoort), maar beide missies eindigden met een mooie climax. In de ene beleef je namelijk een bossfight tegen een Hyve Tyrant, terwijl de andere je à la 300 tegen een gigantische stroom Tyrenids doet vechten.

De Operations-missies hebben een duidelijkere taakverdeling dan die in Campaign. In Operations zit iedereen namelijk vast aan de limieten van zijn of haar klasse. De Vanguard-klasse, bijvoorbeeld, excelleert door middel van zijn ‘grapple hook’ en accurate Bolt Carbine in het uitschakelen van geïsoleerde, sterke tegenstanders. De Bulwark Space Marine blinkt dan weer uit in groepen uitdunnen, maar heeft geen primair schietwapen ter beschikking. Goed teamwerk lijkt dus essentieel in Operations.

Grafisch zijn de schaal van de wereld en de grote groepen vijanden indrukwekkend. Bron: Focus Entertainment

Op grafisch gebied is de preview sfeervol. De AA-kwaliteit van sommige animaties en gezichten ten spijt, zijn de vista’s met overweldigende hoeveelheden vijanden mooi en gevarieerd. Ook opvallend is het gevoel van schaal in elk level. Zelfs voor je gigantische Space Marine lijken veel gebouwen namelijk immens groot. Zo vocht ik me in Campaign richting de gigantische muren van een bijna ingenomen stad en blies ik in Operations een reusachtige brug op. De andere Operations-missie stuurde me dan weer naar een gebied met een ander kleurenpalet: de groene jungle van planeet Kadaku. Als de uiteindelijke game die variatie doorzet, lijkt het erop dat de missies van begin tot eind fris blijven.

Je moet nog even wachten tot je zelf de Thunderhammer-vliegenmepper bovenhaalt in Warhammer 40.000: Space Marine 2. De game komt op 9 september uit voor de Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Naast de bovengenoemde Campaign- en Operations-missies wordt er ook nog een PvP-gamemodus beloofd - daarover later meer. Op basis van de preview lijkt de game een bruut slachtfestijn te worden, met weinig grote uitschieters maar ook weinig tegenvallers.

Voor de Warhammer 40.000 preview speelde Joël op de pc. De release is 9 september 2024.