Warhammer: Chaosbane hakt er stevig in
Mokerslag.
Heeft Bigben Interactive een ware Diablo-killer in huis? Imperial Captain Nathan schept in zijn Warhammer: Chaosbane preview orde in de chaos en gaat op onderzoek uit.
Het Warhammer-universum krijgt een nieuwe telg, en wat zou die zijn zonder een verse portie Chaos? Het is geen verrassing dat ook in Warhammer: Chaosbane de Chaos-horden de wereld overspoelen, maar ditmaal ga jij ze te lijf in de context van een actie-RPG. Vier verschillende classes, ontelbare skills, een massa aan loot, en vooral veel vijanden: alle ingrediënten zijn aanwezig voor een klassieke ARPG, die ontwikkelaar Eko Software vervolgens lardeert met de typische Warhammer-bloederigheid. Het einddoel? Een mokerslag van een hack-and-slasher.
Eko Software wil meteen duidelijk maken dat de role-playingkant van de game belangrijk is. Je kiest uit de classes Human, High Elf, Wood Elf en Dwarf en gaat aan de slag om je uitrusting samen te stellen. Om telkens een betere uitrusting te creëren heb je natuurlijk loot nodig. Veel loot. Na elke missie keer je zwaarbeladen naar de hub terug met veel items die vaak miniem van elkaar verschillen - of toch in de praktijk. Bovendien zijn de items in je inventaris niet geordend, waardoor die snel een rommeltje wordt, terwijl de eigenschappen in een minuscuul lettertype staan. De ontwikkelaar moet in de role-playingkant dus nog wat orde op zaken stellen.
Het zit wel snor met de voortgang die je kunt maken. De studio nodigt je uit om tussen de verschillende classes te wisselen en veel missies opnieuw te spelen. Elk personage beschikt namelijk over een God Skill Tree met specifieke skills om vrij te spelen en te verbeteren. Bovendien neem je je voortgang mee naar elke beschikbare spelmodus. Hoewel sommige features achter gesloten deuren zaten, was het bijvoorbeeld wel al duidelijk dat je in de hub je loot kunt bewaren om ze te switchen tussen je personages. Eventueel verkoop je die aan een handelaar, wat je 'reputatiepunten' en vervolgens bepaalde vaardigheden oplevert. Op die manier bouw je elk personage uit en ervaar je de herspeelbaarheid als iets natuurlijks.
De actie durft in Chaosbane weleens door te slaan, want je krijgt zodanig veel vijanden gepresenteerd dat je soms moet overgaan tot button-mashing. In de eerste vijftal missies zijn je tegenstanders behapbaar, maar de moeilijkheidsgraad schiet daarna plots de hoogte in. Daarom zet Eko Software in op teamwork: alle personages moeten de juiste skills gebruiken om samen de eindbazen te verslaan. Dat kan ook een defensieve skill zijn om bijvoorbeeld de regeneration te verhogen. Tevens staat de actie nooit stil, ook niet als iemand loot bekijkt. Zo zorgt Chaosbane dus voor een vloeiende multiplayerervaring.
Overigens past dat 'erop los hakken' perfect in de wereld van Chaosbane, want de typische Warhammer-viezigheid is weer alomtegenwoordig. Vanuit het statige kasteel duik je snel de diepe riolen in waarin de Chaos-horden zich schuilhouden. Daar vind je schimmels aan de wanden, van pus overlopende Chaos-nesten, kleine vette minions, afzichtelijke krijgers en gigantische slakken. Wanneer je ze aanvalt, vloeit het bloed rijkelijk. Alles is zodanig over-the-top dat Chaosbane speelt met het genre en er zijn eigen draai aan geeft. Eko Software moet enkel opletten wat betreft variatie: pakweg de eerste tien levels spelen zich in grotendeels dezelfde riolen af.
Die variatie komt er wel in de vorm van nieuwe spelmodi, maar pas nadat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld. In Boss Rush probeer je zo snel mogelijk een eerdere eindbaas opnieuw te verslaan. In de Exploration-modus doorloop je willekeurig gegenereerde levels om 'craftbare' items te verzamelen. Ten slotte bepaal je in Relic Hunt de parameters van een level om specifieke loot te verkrijgen. Geen van allen waren echter in de bèta aanwezig. Eko Software belooft wel constant nieuwe content na release, een uitgebreide Season Pass en hoogtswaarschijnlijk een hardcoremodus met permadeath.
Warhammer: Chaosbane presenteert zich als een enthousiaste actie-RPG, maar met een hoek af. Daar zit het Warhammer-universum zelf namelijk voor iets tussen. Horden monsters en bloederige smerigheid geven de game al gauw de allure van een chaotische hack-and-slasher. Tonnen loot en een uitgekiende skill-tree zorgen wel voor de typische RPG-diepgang. Het valt nog te zien of de beloofde spelmodi daadwerkelijk genoeg variatie bieden en of het uitbouwen van je personage binnenkort even vlot verloopt als de actie zelf. De chaotische basis in ieder geval gelegd.
Voor deze Warhammer: Chaosbane preview speelde Nathan de VIP Access-bèta op de pc.