Skip to main content

Warzone Season 4 Reloaded gooit de balans tussen wapens volledig overhoop

Het moet langer duren om tegenstanders te doden.

De Season Four Reloaded update voor Call of Duty: Warzone is "de eerste grote stap" richting het verhogen van de gemiddelde time-to-kill in de game. Dat meldt ontwikkelaar Raven Software.

Raven zegt al langer dat het langer moet duren om een vijand te doden in Warzone. Met de Season 4 Reloaded update die vandaag online ging, is de balans tussen de verschillende wapens sterk veranderd. Volgens Raven Sotware is het zelfs de grootste balance update in de geschiedenis van Warzone.

Verschillende wapens zijn dan ook sterk generfed. Wapens als de SCAR, Oden, beide AK-47's en de FAL zijn nu allemaal zwakker. Er werd vooral op de 'torso multipliers' gefocust, waardoor die wapens nu minder schade doen als je vijanden in de borst raakt.

Bekijk op YouTube

In de patch notes geeft de ontwikkelaar meer uitleg over de logica achter de veranderingen.Raven Software wil dat spelers meer gaan focussen op precisie tijdens het schieten.

”Het is belangrijk te weten dat we de aanpassingen aan deze wapens niet zomaar hebben gedaan”, legt Raven uit. “Als je kijkt naar aanpassingen op een individueel niveau per wapen, dan lijken ze drastisch. Maar ze zijn doorgevoerd terwijl we alle interacties in de game in rekening houden, en dat op een manier dat de gemiddelde TTK (Time-to-Kill) in alle wapencategorieën omhoog gaat.

”Torso multipliers zijn daarom de focus van deze veranderingen. Veel spelers schieten op de torso van vijanden waardoor de torso multiplier zo goed als de standaard damage is. Door die multiplier te verlagen, zetten we de klemtoon meer op precisie. Een zet waarvan we geloven dat het uiteindelijk zal leiden tot een gezondere game."

Wie de patch notes leest, merkt op dat haast elk wapen in Warzone wel op de een of andere manier gewijzigd is. De C58 Assault Rifle die onlangs werd toegevoegd aan Black Ops Cold War is bijvoorbeeld sterk verzwakt, net zoals de FARA 83 en de FFAR 1. Zelfs wapens die niet zo populair waren zoals de MG 34 LMG zijn generfed.

Maar sommige wapens zijn ook sterker gemaakt. De Grau 5.56 heeft nu bijvoorbeeld een licht verhoogde minimum damage. Hetzelfde geldt voor de Krig 6.

Veel spelers zien vandaag dus hun favoriete wapens een stuk minder aantrekkelijk worden. Raven erkent dat en zegt dat hij het spectrum van de wapens, van zwaktste tot sterkste, kleiner wil maken zodat ze dichter bij elkaar liggen.

”Statistisch gezien zal er altijd een 'beste wapen' zijn,” zegt Raven. “Dat is nu eenmaal de natuur van een competitieve game. Spelers zoeken naar, en gebruiken, elk voordeel dat ze kunenn krijgen. Hoe klein dat ook moge zijn. We doen er echter alles aan om ervoor te zorgen dat zo'n beste wapen' nooit te lang die status heeft en dat de vaardigheden van de spelers het belangrijkste aspect is van je succes in de game. Langs de andere kant bekeken, zorgen we hiervoor nu ook dat goede spelers nu meer goede opties hebben om uit te kiezen."

"En dat is ons doel geweest. We zullen de uitstekers, voor zowel de zwakke als sterke wapens, blijven aanpassen tot elk wapen een valabele keuze wordt in de game. We willen niet dat spelers het gevoel hebben dat ze een nadeel hebben in de game omdat ze niet het mythische 'beste wapen' van de week gebruiken.”

Lees ook dit