Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered review - Moet nog even op stal

Een paar(d) problemen.

Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered biedt een visuele upgrade maar kampt met enkele technische mankementen.

In de Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered review van Nathan lees je of Aesir Interactive het origineel nieuw leven inblaast.

De Nederlandse uitgever Mindscape staat bekend om zijn vele games gebaseerd op films en tv-series. Whisper: Start van een Hechte Vriendschap (in het Engels: Windstorm: Start of a Great Friendship) is daarop geen uitzondering, want daarvoor vormt de Duitse boeken- en filmreeks ‘Ostwind’ de basis. In 2017 verscheen de originele game, en nu levert het Duitse Aesir Interactive een remastered-versie met geüpdatete graphics en een fotomodus af. Het resultaat voelt een pak moderner aan, maar kampt zelfs voor de echte amateur-paardenfluisteraars met een paar problemen.

Om te beginnen met het goede nieuws: het visuele verschil met het origineel is duidelijk. Deze remaster draait op Unreal Engine 5 en giet de Kaltenbach-manège en haar omgeving in een haast fotorealistisch kader. Er zijn veel meer zichtbare details, zoals de kabbelende beekjes in het woud die de zon en de bomen weerspiegelen. Het vurige haar van hoofdpersonage Mika huppelt prettig mee met het ritme van Whispers tred, terwijl zijn staart heen en weer slingert. Alles oogt dynamischer, wat zorgt voor een game met een moderne look waarin elke paardenliefhebber zijn hart ophaalt.

Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered review Bekijk op YouTube

De nieuwe fotomodus is een leuk hebbedingetje en vult de vernieuwde graphics ook goed aan, maar verdwijnt voor de rest in een haast ongewijzigde verhaalmodus. De missies start je vanuit een statisch overzicht van de manège die door ‘visual novel’-achtige dialogen aan elkaar gepraat worden. Die ongewijzigde ‘hub’ voelt in het licht van de vernieuwde graphics als een gemiste kans aan; zo begeesterend als de wereld is, zo saai is de manège. Bovendien zijn de missies rechttoe rechtaan: zet een beste tijd op dit parcours neer, voltooi dit obstakelcircuit, of maak een foto van de regenboog aan de waterval. Het is evident dat de game op de minder doorgewinterde of jongere gamer gericht is, maar de gameplay is wel heel dun. Bovendien voegt deze remaster geen waardevolle toevoegingen qua gameplay toe, behalve dus de fotomodus.

Wat de gameplay betreft zijn er zelfs enkele opvallende problemen te melden. Voor een game die zich overwegend te paard afspeelt, vormen de controls soms een dobber. Zo draait de camera niet altijd mee met je bewegingen, wat vooral in volle sprint ongemakkelijk is. Als je tegen een rots of de rand van een hek botst, dan stop je volledig of zit je vast en ben je je ritme helemaal kwijt. Bovendien klopt de snelheidsaanduider na zo’n botsing soms niet meer en is de sprintknop vaak niet responsief. Je verliest dus veel tijd aan corrigeren, waardoor het tempo in een game met zo’n strak keurslijf qua missies nog lager ligt.

Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered review - Geniet van het uitzicht, maar bots niet tegen een rots aan

Het grootste probleem echter is dat het vanaf een bepaalde missie in Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered regent, en dat ging bij mij gepaard met een ernstige visuele glitch. Na een tijdje is dit de enige overblijvende missie om verder te gaan, dus gecombineerd met de twijfelachtige controls wordt de game zo goed als onspeelbaar. De bug is reeds op het Steam-forum gemeld en de ontwikkelaars zijn responsief, maar de bug fix van 28 juni heeft het probleem nog niet opgelost. Wie de originele game bezit, moet dus nog niet in galop de remaster aanschaffen.

Visueel is Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered een duidelijke upgrade ten opzichte van de originele game uit 2017. Er zijn veel meer realistische details en dynamische bewegingen, waardoor de fotomodus voor de liefhebbers van kiekjes een leuke aanvulling is. Voorts biedt deze remaster geen baanbrekende veranderingen: de ‘hub’ is nog altijd statisch en de missies beperken zich veelal tot circuits en checkpoints. Problematischer is echter dat de controls vaak onhandig werken en een grafische bug roet in het eten gooit. Voor een remaster start Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered aan slechts een gezapig drafje.

Voor de Whisper: Start van een Hechte Vriendschap Remastered review speelde Nathan op een pc.