Wild Hearts preview - Om wild van te worden
Hartje.
Wild Hearts lijkt een bijzondere titel te worden. Studio Omega Force (bekend van de Dynasty Warriors-reeks en spin-offs zoals Hyrule Warriors en Fire Emblem Warriors) die de handen in elkaar slaat met uitgever Electronic Arts voor een ‘jachtgame’? Het is een verrassende combinatie die misschien wel tot een smakelijk wildpotje kan leiden. Wij kregen alvast een voorproefje van hoe het gerecht vorm krijgt.
Wild Hearts speelt zich af in een fantasieversie van het feodale Japan. Je vertolkt de rol van jager die op mysterieuze wezens genaamd Kemono jaagt. Deze lijken fauna en flora op bijzonder creatieve manieren te versmelten. Zo zag ik tijdens de presentatie en mijn gameplaysessie een eekhoorn waarop er frambozen groeiden, konijnen met radijzen op hun oren en een metershoog wild zwijn volledig begroeid met mos en vurige slagtanden. En dit was slechts een greep uit de vele vreemde wezens die de game te bieden heeft.
De spelwereld heet Azuma en bestaat uit vier verschillende omgevingen gebaseerd op de seizoenen. Daarbinnen lijken er nog additionele ‘biomes’ te bestaan. Minato is de hub in het midden van deze gebieden en doorheen de game help je deze stad weer op de been te komen na enkele brutale Kemono aanvallen. Om rond te reizen, maak je gebruik van gliders en ziplines die je instant hoog in de bergen brengen. Je kunt ook rotsen beklimmen maar beschikt daarbij wel over een relatief gelimiteerde stamina-balk.
De Kemono bedreigen de inwoners van Azuma, dus is het aan jou de taak om ze systematisch uit te moorden. Daarvoor beschik je over acht verschillende wapentypes, met in totaal ongeveer 200 varianten. Dat grote arsenaal aan wapens lijkt eveneens van creativiteit te getuigen. Je katana is tegelijk een zweep, er zijn paraplu’s die tegelijk als schild dienen, en meer. De combat voelde tijdens de preview al bijzonder smakelijk aan. Hoewel je aanvallen relatief traag verlopen en je bijgevolg je vijanden goed moet lezen, voelt elke succesvolle slag erg impactvol en bevredigend aan.
Het moge duidelijk zijn: Wild Hearts haalt de mosterd bij de Monster Hunter-reeks. Toch lijkt de game een uniek uitgangspunt te hebben: de focus op crafting. Je beschikt namelijk over zogenaamde Karakuri waarmee je in een handomdraai allerlei constructies maakt. Moet je hogerop geraken? Dan bouw je instant een stapel dozen. Wil je uitrusten? Dan bouw je een tent. Vooral in de combat lijkt dit voor een unieke aanpak te zorgen. Je bouwt een propellor om door de lucht te zweven en verrast een gigantische Kemono met een slag op het hoofd. De ontwikkelaar belooft ook verrassende combinaties genaamd Fusion Karakuri waarmee je gevechten op een nieuwe manier kunt benaderen. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van muren om snelle Kemono te doen crashen. Het instant bouwen en gebruiken van physics doet bijna denken aan een mix tussen Fortnite en The Legend of Zelda: Breath of the Wild.
Je hebt deze Karakuri ook echt nodig. Aanvallen door bijvoorbeeld op dozen te klimmen en vervolgens met je wapen neer te storten op een vijand, doet enorm veel meer schade. De vijanden beschikken sowieso over een grote hoeveelheid health en hebben er ook een handje van vol om na enkele rake klappen op de vlucht te slaan. Je tools creatief inzetten wordt duidelijk aangemoedigd en dat was reeds in deze preview met een beperkt aantal Karakuri en wapens bijzonder fijn.
De game bevat ook cross-play co-op met maximaal drie spelers. Er wordt flexibiliteit beloofd, zoals de mogelijkheid om een monster in de wereld te selecteren en haast instant te beginnen vechten. Je kunt solo aan het gevecht beginnen en tijdens de jacht vervoegd worden door anderen. Als je alleen speelt, krijg je een AI compagnon die je assisteert. De moeilijkheidsgraad wordt dynamisch geschaald om ervoor te zorgen dat het uitdagingsniveau steeds goed zit.
De previewversie waarmee ik aan de slag ging was uiteraard nog niet afgewerkt. Dat resulteerde in een onstabiele framrate en visuele issues zoals flikkerende schaduwen en problemen met de anti-aliasing. Dit is vooral het vermelden waard omdat ontwikkelaar Omega Force in het verleden niet altijd technisch perfecte games wist af te leveren - menigeen huivert nog steeds bij de gedachte aan de framerate van Hyrule Warriors. De diepe zakken van Electronic Arts kunnen er echter voor zorgen dat de game bij release toch beter afgewerkt geraakt.
Wild Hearts is duidelijk geïnspireerd op de Monster Hunter-reeks, die op dit moment ongekend populair is. Het lijkt erop dat Wild Hearts zijn eigen draai aan de formule weet te geven dankzij de Karakuri en het unieke design van de Kemono. Toch wordt het wachten of die elementen de volledige game succesvol weten te dragen. Wild Hearts komt uit op 17 februari 2023 op de PlayStation 5, Xbox Series X/S en pc (Steam, Epic, Origin).