WipEout 2048 Review
Oud en nieuw.
Nieuwe Sony-hardware betekent twee dingen: een nieuwe Ridge Racer en een nieuwe WipEout. De allereerste WipEout verscheen hier in Europa zeventien jaar geleden samen met de originele PSone, als enige westerse game overigens, en was vitaal voor het creeëren van het hippe imago van Sony's nieuwe PlayStation-merk. De elektronische muziek die je normaal enkel in clubs tegenkwam begeleidde de razendsnelle anti-gravity voertuigen terwijl die wapens, schilden en turbos verzamelden op hun weg naar de finishlijn maakte de game zonder meer cool en Sony zag dan ook al snel in dat, ondanks dat de WipEout-games toen ook nog op andere consoles verschenen, de game helemaal op zijn plaats was bij PlayStation. Tegenwoordig is het dan ook ondenkbaar om een WipEout-game op een andere console te spelen.
En dus is het alleen maar vanzelfsprekend dat er bij de launch van de Vita meteen een WipEout-game aanwezig is. WipEout 2048 is een prequel op de vorige games, en dat is voor de verandering wel eens belangrijk bij een racegame. Anti-gravity voertuigen zijn in het jaar 2048 nog een relatief jonge ontwikkeling. De technologie staat nog niet helemaal op punt en ook de racetracks zijn nog niet volledig aangepast aan deze nieuwe soort van racen.
Het gevolg is dat we de game starten op tracks die wat breder zijn dan wat we van WipEout gewend zijn en dat de omgevingen een mix zijn van de typische futuristische vistas uit de serie en de straten en parkjes uit steden zoals we die nu kennen. Naarmate je verder geraakt in de game, gaat de tijd ook vooruit. In het totaal bevat de singleplayer campagne van WipEout 2048 drie seizoenen verspreid over drie jaar. Tegen dat je het jaar 2051 bereikt, één jaar voor de originele WipEout-game, is de traditionele architectuur haast verdwenen en is het weer futurisme ten top. Een fijne manier om fans iets nieuws te geven en de wereld van WipEout uit te breiden zonder iets te moeten wegnemen.
Op vlak van besturing heeft de game verschillende mogelijkheden. Er is een instelling voor beginners en gevorderden, waarbij het verschil is dat de gevorderen de controle hebben over de linker- en rechtermotor apart zodat ze beter bochten kunnen nemen. Spijtig is wel dat de analog sticks van de Vita een klein bereik hebben en daarom een stuk minder preciezer zijn dan die van de Dual Shock 3. Liverpool Studios heeft dit proberen te compenseren met de bredere wegen maar desondanks is het soms wat frustrerend om een muur te rammen omdat je duim een miniscule beweging teveel maakt.
Natuurlijk is er ook een besturingsschema speciaal voor de Vita waarbij je de Vita kantelt om te sturen en je vinger op het touchgevoelige vlak op de achterkant legt om gas te geven. Je wapens afvuren of aanvallen absorberen doe je door op hoeken op het touchscreen te drukken. Ik kan me echter niet inbeelden dat er iemand is die meerdere races met dit controleschema zou spelen. Zeker voor een game als WipEout is de Vita kantelen om te sturen bijlange niet precies genoeg.
Grafisch ziet de game er haast zo goed uit als WipEout HD op de PlayStation 3 al draait 2048 maar op 30 frames per seconde in plaats van 60 waardoor het een tikje minder indrukwekkend aanvoelt. Dat moet de pret echter niet drukken. En met een soundtrack met liedjes van Deadmau5, The Prodigy, Chemical Brothers, Underworld, Orbital en DJ Fresh is WipEout 2048 niet enkel een genot voor het oog maar ook voor het oor.
De servers liggen op het moment van testen nog offline dus het is nog even afwachten wat het resultaat is in de praktijk maar ook de multiplayermode is licht aangepast. Als eerste eindigen in een race is niet meer noodzakelijk om een winnaar te zijn. Elke racer krijgt namelijk een speciaal doel dat ze moeten vervullen bij aanvang van de wedstrijd, zoals een bepaalde rivaal raken met een wapen, en door die te halen kan er vooruitgang geboekt worden. Ook fijn is dat deze launchtitel meteen gebruik maakt van het zogenaamde crossplay. Gamers die WipEout 2048 kopen kunnen geselecteerde tracks spelen tegen PS3-eigenaars die WipEout HD Fury gekocht hebben.
Ondanks de nieuwe features, een aangepaste setting en een iets moeilijkere besturing blijft WipEout 2048 een klassieke WipEout-game die de fans ongetwijfeld zal bekoren. Niet dat daar op voorhand hard aan getwijfeld werd want na 17 jaar weet Studio Liverpool wel hoe ze hun fans moeten tevreden stellen. Dit doet me echter tegelijkertijd afvragen hoe toegankelijk deze game is als eerste kennismaking met de serie. Gamers die WipEout 2048 als eerste game in de serie kiezen zijn misschien niet zo vergevingsgezind als het neerkomt op de besturing. Die gamers moeten de game misschien eerst maar eens goed uitproberen.
De review van WipEout 2048 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan vanaf 22 februari, want dan verschijnt de game exclusief op PlayStation Vita!