World of Warcraft: Cataclysm
Een bank vooruit
Eén spel, één legende, 12 miljoen spelers die maandelijks hun duit in het Blizzard spaarvarken doen. World of Warcraft is ondertussen veel meer geworden dan een game, het is een gedeelde ervaring van duizenden spelers per server. Cataclysm is de volgende stap voor de grootste MMO ter wereld. Heel de oorspronkelijke spelwereld is veranderd, wij worstelen ons doorheen de regio's.
Het is een leuke belevenis, tonnen spelers en groepjes die zich plots terug begeven in de wereld, opdrachten voltooien, dungeons verkennen. Alle nieuwe content wordt nauwkeurig getest en getweaked. Blizzard heeft daar eigenlijk een luxebestaan, zij kunnen ideetjes lanceren en langzaam aan wijzigen en optimaliseren. Spelers testen het, geven feedback, maar blijven de game wel nog spelen. Logisch dus dat spelers ondertussen van nieuwe MMO's net dezelfde features verwachten als de huidige marktleider World of Warcraft. Een moeilijke situatie voor andere ontwikkelaars, maar wie maalt er om wanneer je pure kwaliteit kan spelen met je vrienden in WoW?
Ook Cataclysm is wederom een sterk staaltje geworden van gamedesign. De hele wereld straalt charme, sfeer en vernieuwing uit terwijl een mengeling van oeroude features met enkele leuke nieuwe zaken dan weer voor een uitstekende indruk zorgen. De makers doen het weer en hebben zelfs al een plan voor de toekomst klaar.
World of Warcraft staat namelijk nooit stil, hoewel je als speler belongingen verzamelt en je guild sterker en sterker wordt, zorgen de makers steeds weer voor boeiende uitdagingen. Bij de lancering van Cataclysm zijn er drie raidzones beschikbaar, de gebieden waar je menige avond zal doorbrengen om allerlei bazen te doden, epische uitrusting te verzamelen en steeds moeilijkere uitdagingen aan te gaan. Heroic modes bij de dungeons zijn meteen al beschikbaar bij de lancering, dat is mooi natuurlijk voor de hardcore groepen die zich snel doorheen alle content weten heen te bijten.
De meerderheid van de bevolking zal echter meer dan genoeg te beleven hebben aan de bazen in de raids. De eerste zone speelt zich af in Blackwing Lair. Nefarian, een oude bekende, is terug van weggeweest en test spelers met enkele superleuke gevechten. Heel de zone is een opeenvolging van snelle fights met draken en allerlei constructies. Het moeilijkheidsniveau is best doenbaar en de Blackwing Descent zet het tempo voor de rest van de expansie. Verzamel je verder heroic gear van deze dungeon, mik je meteen op de volgende raidzones...of wordt het een combinatie van de twee?
De volgende zones zijn ook meteen raak, de Bastions of Twlight bieden een ultieme confrontatie aan met Cho'Gall, een tweekoppige ogre die we reeds eerder tegenkwamen in vorige expansies. Dit gevecht is een verrukking voor elke strateeg. Cho'Gall probeert de raidleden mee te trekken in zijn corruptie en doet schade afhankelijk van hoeveel corrupte skills je over jou hebt gekregen. Door zijn helpers te doden kan je echter dit effect verminderen, tegen een kost natuurlijk...Cho'Gall is één van de leukere gevechten en toont aan dat de makers nog steeds meer dan genoeg inspiratie in huis hebben om leuke gevechten te blijven ontwerpen.
Voor je aan de raidzones kan beginnen, moet je echter de nieuwe wereld betreden. Azeroth, de area waarin je vroeger je eerste 60 levels beleefde is compleet veranderd. Deathwing, de destructieve draak demoniseert de doorkruiste gebieden. Met gevolg dat er heel wat oude gebieden flink veranderd zijn. Thousand Needles is volledig onder water gelopen, Ashenvale en Stonetalon Mountains worden geplaagd door vuurstormen, Desolace en The Blasted Lands zijn dan weer een stuk knapper geworden en herbergen nieuwe fauna en flora. De hele wereld is een grondige metamorfose ondergaan en dit zorgt er meteen ook voor dat spelers die een nieuwe toon levelen een veel aangenamere ervaring meemaken. De kwaliteit is omhoog gegaan, simpel.