World of Warcraft: Legion draait vooral om het verhaal
Een eerste impressie van The Broken Isles.
World of Warcraft heeft al jaren met dalende spelersaantallen te kampen. Ten tijde van Wrath of the Lich King waren er in Azeroth meer dan 12 miljoen inwoners, maar sindsdien is dat aantal met 5 miljoen gezakt. Oudgedienden wijten dat aan de simplistische staat van de game en een enkeling klaagt over het gebrek aan content. Een andere reden is misschien het gemis van een goede vijand. Het is immers alweer 6 jaar geleden dat The Lich King en The Scourge van het strijdtoneel zijn verdwenen. Deathwing en Hellscream hebben dat gat nooit echt opgevuld. Met World of Warcraft: Legion brengt Blizzard een oude bekende terug. Misschien doen Gul'dan en het demonische leger van Sargeras de vlam weer oplaaien.
De belangrijkste toevoeging is een Hero-klasse genaamd Demon Hunter. De Illidari van Illidan Stormrage zijn al jaren met de lore verweven, maar hebben niet echt een relevante rol binnen de game gehad. Sinds het einde van de uitbreiding The Burning Crusade ligt het lichaam van Illidan namelijk binnen Vault of the Wardens opgeborgen. Het is op die locatie waar je als Demon Hunter midden in de invasie van The Burning Legion ontwaakt. Gul'dan is op zoek naar het lichaam van The Betrayer en de Warden hebben je hulp nodig. Het is vrij snel duidelijk dat Gul'dan over lijken gaat om zijn doel te bereiken. Legion begint wreed. Blizzard schroomt zeker niet om je geliefde personages om zeep te helpen. Heel even vraag je je af of George R.R. Martin bij Blizzard in dienst is. Het is het begin van een nieuw tijdperk.
World of Warcraft: Legion lijkt dan ook compleet anders te zijn dan de voorgaande uitbreidingen. Nog altijd is er een nieuw gebied, namelijk The Broken Isles, maar er is geen level cap per zone aanwezig. Wat dat in de praktijk inhoudt, is dat je op eigen houtje het eiland verkent. De zones Azsuna, Val'sharah, Highmountain en Stormheim scalen namelijk volledig mee, waardoor je zelf mag bepalen welke zone je eerst doorloopt. De Archmage Khadgar en The Kirin Tor zijn naar The Pillars of Creation op zoek om daarmee Gul'dan te stoppen. Dat zijn vijf relieken die in de zones van The Broken Isles verborgen liggen. Elke zone heeft daardoor zijn eigen unieke thema en verhaal.
Het verhaal lijkt voorlopig het sterkste punt van de uitbreiding te zijn. Blizzard trekt alles uit de kast om alle gebeurtenissen op het eiland op degelijke wijze te vertellen. Meerdere malen word je geconfronteerd met gelikte filmische tussenfilmpjes die de plot uiteenzetten. Legion zit bomvol sterk schrijfwerk, waardoor je keer op keer verrast wordt. Azsuna bestaat uit ruïnes van een eeuwenoude Night elf-beschaving en wordt geteisterd door The Burning Legion en aan mana verslaafde Nightfallen. Stormheim is de tweede thuishaven van de Vrykul en eveneens de locatie waar de spanning tussen Greymane en Sylvanas hoog oploopt. Val'sharah is het geboortegebied van Illidan en Malfurion Stormrage, waardoor het een rijke geschiedenis kent. Highmountain draait om de verbintenissen tussen meerdere Tauren-clans en de strijd tegen de drogbar.
Er is voor ieder wat wils. Door die verschillende thema's blijft het levelen aangenaam. In voorgaande uitbreidingen wilde je nog weleens zo snel mogelijk de level cap bereiken, maar in Legion neem je geregeld de tijd om alles tot je te nemen. Dat je nu zelf kunt bepalen waar je begint, lijkt daar eveneens toe bij te dragen, omdat je niet met meerdere personages dezelfde weg bewandelt. Dat is wel handig als je de nieuwe Hero-klasse wilt uitproberen.
De Demon Hunter heeft overigens geen problemen om de quests af te handelen. Door de vaardigheid Metamorphosis vergroot je je overlevingskansen, omdat je personage een demonische vorm aanneemt. Je beschikt tevens over verschillende offensieve vaardigheden, zoals Eye Beam en Soul Cleave. Daarmee val je grote groepen vijanden aan, zodat je met gemak door The Broken Isles loopt. De Demon Hunter is met zijn twee specialisaties een bijzondere klasse en zeker een kracht om rekening mee te houden. Het is echter afwachten in welke rol de jager voornamelijk uitblinkt.
Na het bereiken van de level cap van 110 heb je de mogelijkheid om je te verdiepen in het Artifact-systeem, de Class Halls, de zone Suramar, World Quests, PvP, dungeons en raids. Het einde is in ieder geval nog lang niet in zicht. Het is wel duidelijk dat Blizzard een andere kant op wil. De wereld zoals je hem kent, bestaat niet meer. Er zijn geen gigantische Quest Hubs meer waarmee je hier en daar korte verhalen beleefde. In plaats daarvan heeft Blizzard een organische ervaring gecreëerd, waarin je je eigen heldenverhaal beleeft. Het is een verandering die met Mists of Pandaria enigszins werd ingezet, maar nu eindelijk tot zijn recht komt. World of Warcraft is dood. Lang leve World of Warcraft.