WRC 6 scheurt het realisme tegemoet
Nieuw seizoen, nieuwe game.
In rally draait alles om in een recordtempo de finish bereiken. Een filosofie die ontwikkelaar Kylotonn Entertainment met WRC 6 ter harte neemt: op slechts tien maanden tijd heeft de studio de feedback van WRC 5 verwerkt en staat de nieuwste versie van de officiële World Rally Championship-game in de startblokken.
Een van de kritiekpunten van de vorige game was dat verschillende rally's te weinig van elkaar verschilden. De ontwikkelaar ging te rade bij echte rallypiloten om een realistische baanligging met verschillende ondergronden en weersomstandigheden te verzekeren en zo meer onderlinge variatie te verkrijgen.
In de demo tijdens Gamescom 2016 krijg ik een kort voorsmaakje van hoe het realisme van WRC 6 je bikkelhard afstraft. Op asfalt gaat alles nog goed: ik rem netjes op tijd en snijd de bochten als een pro aan. Maar op gravel gaat alles mis en begin ik van links naar rechts te glijden. Volgens de medewerker van Kylotonn bevat het parcours zelfs 'drie verschillende lagen gravel en twee soorten asfalt, met elk hun subtiele eigenschappen'. WRC 6 belooft dus genoeg diepgang om echte rallyfanaten om elke seconde te doen strijden.
Bovendien is er ditmaal ook voor meer verticaliteit gekozen. De rally's van WRC 5 waren over het algemeen erg vlak en misten wat spanning. In de demo zie je daar echter meteen verandering in. Net wanneer je vaart begint te maken, zie je een helling opdoemen. Rem je te laat, dan vlieg je zonder pardon over de volgende haarspeldbocht. Concentratie en parcourskennis zijn dus een absolute must. Je co-piloot roept dan wel voortdurend gedetailleerde instructies over de aankomende bochten in je oor, maar die zijn in het heetst van de strijd tegen de klok slechts een schamel geheugensteuntje. Het parcours zelf is zo ontworpen dat het al je aandacht opslorpt.
De ontwikkelaar heeft ook aan de herkenbaarheid van zowel de parcoursen en de wagens gewerkt. WRC 6 bevat de veertien officiële rally's. Hoewel die niet allemaal een-op-een nagemaakt zijn, bevatten ze herkenningspunten en iconische bochten of sprongen die elke rally een eigen karakter moeten geven. In het nieuwe rallyseizoen maakt China zijn debuut. De piloten en de vijftigtal verschillende wagens die ze besturen, zijn allemaal keurig nagemaakt.
Al dat realisme wordt ook aan grafische kant kracht bijgezet. Opspattende modder, stofwolken, reflecterende baanoppervlaktes en blinkende motorkappen vullen het scherm. Racegames zijn altijd al een grafisch schouwspel geweest, en WRC 6 doet op dat vlak zeker niet onder voor de concurrentie.
Als een ontwikkelaar slechts tien maanden nodig heeft om met een vervolg te komen, wijst dat doorgaans niet op veel goeds. Kylotonn Entertainment lijkt echter optimaal gebruik te hebben gemaakt van die korte ontwikkelingsperiode. Het lijkt erop dat WRC 6 alles heeft wat de rallyfans in het vorige deel misten: herkenbare en betere parcoursen, realistische wegligging en vertrouwde grafische pracht. Begin oktober weten we of de game ook een echte toptijd neerzet.
WRC 6 is vanaf 7 oktober beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.